سینماسینما، محمد تقی زاده:
شبیه ترین فیلم به آثار اخیر تهمینه میلانی و حتی پوران درخشنده فیلم جدید منیژه حکمت در مقام کارگردان، نویسنده و تهیه کننده است. اپیدمی دغدغه های اجتماعی و معضلات شهری و خانوادگی در سینمای روز ایران بیش از هر زمان دیگر دستمایه ساخت فیلم های بلند سینمایی شده است و در این میان فیلمسازان زن ایران به مثابه مادری دلسوز و فرهیخته به پژوهش و واکاوی و کشف مشکلات و بعضا ارائه راه حل نیز پرداخته اند. اما کار از آنجایی عیب و ایراد پیدا میکند که فیلمسازان زن سینمای ما فراموش می کنند که قبل از بیان هر درد و مشکل و معضل اجتماعی و فرهنگی مهم و اساسی باید فیلم بسازند ، قصه بگویند و تماشاگرشان را درگیر کنند و بعد در لایه های بعدی و با تمهیدات حرفه ای تر عقاید و دردها و درمان های مورد اشاره و نظر خود را به تماشاگر تلقین نمایند . مسیر فیلم های اخیر این سه فیلمساز زن و بویژه منیژه حکمت و فیلم جاده قدیم بدین صورت است و او با وجود سابقه فراوان در تولید و تهیه فیلم بیشتر غرق بیان حرف های مهم و اساسی خود که از جامعه و مردمش گرفته شده است و اصل داستانگویی و شخصیت سازی را بعدتر مورد عنایت قرار داده است. نتیجه اش هم فیلمی خسته کننده و کش دار شده که خط داستانی اش خیلی مشخص نیست و یکبار قصه زن اول محور قرار میگیرد باردیگر نوجوانان و جوانان بولد و پرررنگ می شود و در آخر هم با پایانی پند آموز و شعاری راهکاری به تماشاگر بی نوا داده می شود که فیلم بدون نتیجه و پیام رها نشود.
نفس موضوع تجاوز و برخورد شخص مورد هتک حرمت قرار گرفته و اطرافیانش موضوع مهم و البته تابو شده ای در جامعه سنتی ایران است ولی آنچه این موضوع را جذاب و قابل باور برای مخاطب عام و خاص می کند دراماتیزه کردن این موضوع و در آوردن کاراکترها در قالب داستانی پرکشش و سرگرم کننده است.
مهتاب کرامتی که بیشتر بار فیلم را به تنهایی به دوش کشیده است از بهترین بازی های کارنامه بازیگری اش را ارائه داده است و از همین حالا می توان برای بهترین نقش اول زن جشنواره آن را واجد شرایط دانست.
تنوع و تعدد شخصیت ها نه تنها فیلم را جذاب تر و داستانک ها و پیرنگ های فرعی را بیشتر نکرده است بلکه به شدت به ساختار فیلم آسیب رسانده و نقش های اضافی و پرداخت نشده زیادی را به مخاطب ارائه کرده است که خیلی هایشان قابل حذف هستند و بیشتر آنها هم ناقص و بدون عمق به تصویر در آمده اند. برندها و سرمایه گذارهای متعدد فیلم نیز بسیار گلدرشت و زیاد در فیلم به تصویر کشده اند و اشارات سیاسی و کنایه آمیز فیلمساز به برنامه های تلویزیون و موضوع هسته ای و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر نیز از جمله کنایات اضافی و حتی مبهم فیلم جاده قدیم جدیدترین فیلم کارگردان زن ۵۵ ساله سینمای ایران بود که در بخش اصلی جشنواره ۳۶ام فجر و در روز نخست با واکنش نسبتا سرد منتقدان و اهالی رسانه روبرو شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- در بند اما سبز/ نگاهی به فیلم «بندربند»
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با منیژه حکمت کارگردان فیلم «بندربند»/ یاور من مردم هستند
- با طرحی از فرهاد فزونی؛ پوستر رسمی «بندربند» منتشر شد
- در یک اکران خصوصی؛ چهرههای فرهنگی به تماشای «بندربند» نشستند/ حکمت: از تمام اندیشمندان میخواهم صدای ما باشند
- آغاز پیشفروش بلیت فیلم «بندربند» از هفتم آذر ماه
- آغاز اکران «بندر بند» منیژه حکمت از ۱۰ آذر در سینماهای سراسر ایران/ اولین تیزر فیلم منتشر شد
- رونمایی از لوگوی رسمی «بندر بند»/ فیلم منیژه حکمت آذرماه به سینماها میآید
- مصطفی خرقهپوش در ایتالیا جایزه گرفت
- بیانیه منیژه حکمت در پی حذف ۴۰ دقیقه از فیلم «۱۹»/ سازمان سینمایی به دلیل امضای بیانیه حمایت از هموطنانمان مجوز فیلمم را نمیدهد
- نمایش موفق «بندر بند» در بارسلونا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد