سینماسینما/ مجید توکلی:
درست مثل اسم خود فیلم،حالا دیگر ” همه می دانند” که اصغر فرهادی یک نابغه است.نابغه ای که از دل و شرایط بحران رشد کرده و حالا در بهترین نقطه سینمای جهان ایستاده.”همه می دانند” فرهادی فیلم مهمی است.درست مثل خود فرهادی که این روزها فیلمسازی مهم در ابعاد جهانی است و همه منتظر یک غافلگیری و دست خوش دیگر از او هستند.غافلگیری و توقع بالایی که خود فرهادی تماشاگرانش را تربیت کرده.”همه می دانند” را در کن دیدم.فیلم مهمی است اما غافلگیر کننده نیست.قرار هم نیست باشد.قصه سرراست و دو خطی ساده ای دارد.اما اهمیت فیلم ،بیرون از فیلم و شرایطی است که فرهادی روی آن دست گذاشته.فیلمی درباره اوضاع نابسامان اقتصادی که یقه خانواده و روابط خانوادگی را گرفته.خانواده ای که اصل مرکزی همه فیلم های اصغر فرهادی است.خانواده ای چند لایه که درگیر معیشت.مهاجرت و مذهب است.قصه “همه می دانند” فرهادی در اسپانیا است ولی ماجرایی که تعریف می کند،بدون مرز است.بازیگرانش درست و در خدمت قصه همه توانشان را برای فرهادی گذاشته اند.یک باردم و پنه لوپه کروز درخشان و حتی درخشان تر از همه فیلم هایشان دارد که بدون شک شانس جایزه دارند.فضا سازی استادانه یک خانواده اسپانیایی که از دل شهر و روستا دور هم جمع می شوند و همین حالا که دارم اینها را می نویسم،دلم برای تماشای چندباره سکانس عروسی فیلم تنگ شده است.
اصلا نقد کردن “همه می دانند” مرحله بعدی کار است.اتفاق مهم تر، فرجام این مسیر پر پیچ و خم فرهادی است که تا اینجای کار پایان خوشی دارد ولی مثل آثارش پایان اش باز است و تو مدام فکر می کنی که او بعد از این چه مسیری را می رود.رقابت در بازار جهانی، دست آورد بزرگ فیلمساز نابغه ایرانی است.دست کم فروش این چند روزه فیلم در سینمای فرانسه،گواه این نکته است که فرهادی فیلمساز جهانی شده است.چه شمایی که برای فرهادی گارد گرفته ای،چه مایی که عاشق سینما و این مسیر پر پیچ و خم اش هستیم باید بدانیم که فعلا دنیا به احترامش جشنواره افتتاح می کند و کلاه از سر بر می دارد.اینکه انتظار ما از فرهادی بالا و بالاتر از همیشه هست را به فال نیک بگیریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





