سینماسینما، اردوان زینی سوق: با دیدن فیلم ماهورا در جشنواره، اولین چیزی که به ذهن متبادر می شود، پیشرفت سینمای ما در موضوع جنگ است. بهره گیری از مستندات تاریخی دوران جنگ، مبالغه نکردن در وحشت حاکم بر جنگ، پرداختن به لطافت ها، محبت ها، عشق ها و سنت های نیکو و بد، از خصوصیات جذب کننده فیلم ماهورا است. رئالیسم جادویی حاکم بر فضای فیلم، عشق و تعصب امیخته در هم فیلم، حسرت و غبطه های در دل مانده، انتخاب لوکیشن باورپذیر و زیبا، بازی های روان و یکدست، موسیقی شاعرانه پیچیده در وحشت جنگ، ملموس نشان دادن قهرمانان جنگ و عکس العمل متناسب با لحظه افراد، شیرینی تماشای فیلم را دو چندان می کند.
تعدد پرداخت به خطوط فرعی در فیلمنامه اثر، مانع انسجام فیلمنامه است، ولی کارگردانی و تدوین فیلم توانسته این ضعف را تا حد زیادی پنهان کند. بازیگرانی که اسمشان در تیتراژ فیلم، تصور بازی در سکانس های زیادی را انتظار می رفت، در چند سکانس کوتاه، حضور موثری در فیلم داشتند، کارگردان دچار قراردادهای نانوشته بازیگران چهره، برای چگونه دیدنشان بر پرده سینما نشد.
ساعد سهیلی که یکی از بازیگران پرکار جشنواره امسال است، با ایفای نقش امین، درک درست و زیبایی را از بازیگری به رخ می کشد که تا مدت ها در ذهن و یادها می ماند.
ماهور میتوانست با بهره گیری از مشاور خوبی در لهجه و زبان عربی و کار بر لهجه بعضی از بازیگرانی که حضوری کم، ولی موثر در فیلم داشتند، همچنین انسجام بیشتر در فیلمنامه، اثری بهتر و ماندگار باشد.
عدم بیان جمله پایانی فیلم وعدم تاکید بر معرفی عشق طالع سمور، زیبایی، قدرت و تاثیر سکانس خاک برداشتن با بیل را زیبا تر می کرد.
فیلم ماهور یکی از فیلم هایی است که جشنواره فیلم فجر به حضورش در جشنواره افتخار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- تهیهکننده فیلم پس از پخش تلویزیونی مطرح کرد؛ «شماره ۱۰» را بدون سانسور اکران میکنیم/ رویه اشتباه تلویزیون برای افزایش مخاطب
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- پوستر «برای مرجان» منتشر شد
- مثبت چهل سال / نگاهی به فیلم «ماهورا»
- سینماها با فیلمهای جدید جان میگیرند
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





