سینماسینما، حسین آریانی:
مضمون کودکی که ناگهان یکی از والدین غایبش از راه می رسد و مسئله حضانت او را پیگیری می کند، در سینمای ایران مضمون تازهای نیست؛ اما شعیبی به این داستان تکراری وکلیشه ای ، با کارگردانی تاثیرگذارش سر و شکل مناسبی داده و «دارکوب» را بدل ملودرامی قابل اعتنا کرده است.
«دارکوب» هر چند قصه ای تکراری دارد و بر بستر کلیشه ها حرکت می کند ولی شخصیت هایش را به گونه ای درگیر کننده و تاثیرگذار به تصویر می کشد. به خصوص «مهسا»(سارا بهرامی) مادر معتادی که می خواهد حضانت بچه اش را به دست بیاورد؛ از برخی کاستی های شخصیت او که بگذریم، شخصیت پردازی قابل قبول و تاثیرگذاری دارد ؛ و سیر تغییر و تحول تدریجی شخصیت او منطقی و با ظرافت انجام گرفته است.
«مهسا» که به دلیل تنگنای مالی پس از سال ها خواستار دریافت مهریه از همسر سابقش شده است با دیدن بچه اش، حس غریزی و مادرانه وجودش بیدار می شود و به تدریج و به مرور زمان تبدیل به مادری می شود که دلتنگ فرزندش است. اینجاست که انگیزه های مالی، نقشه تلکه کردن و دو دو تا چهارتا کردن های آغازین کنار می روند و غریزه و عاطفه مادرانه بر همه چیز چیره می شود و سرانجام حتی «مهسا» را وا می دارد برای گرفتن حضانت دخترش به کمپ ترک اعتیاد برود.
سارا بهرامی در بهترین بازی که تا کنون از او دیده ایم نقش آفرینی خلاق و دیدنی و برون گرایانه ای نه از جنس بازی مرسوم برخی بازیگران نقش معتاد در سینمای ایران که با افزودن جلوه های تحمیلی و اغراق آمیز به بازی شان، خود بازیگر ورای نقش قابل تمییز و حتی منفک از آن است، بلکه با به کارگیری ماهرانه بدن و بیانش، نقش را کاملا متعلق به خودکرده است. میمیک متفاوت و گاه دفُرمه صورتش، صداسازی خاص و غیر معمولش و زبان بدن خلاقانه و با ظرافتش موجب شده که ما خود سارا بهرامی بازیگر را فراموش کنیم و تجسم کاملی از زنی زخمخورده ، مستاصل و آسیب پذیر را پیش روی داشته باشیم.
نیروی محرکه درام و گره داستان احساس خطر و سپس تکاپوی زوج فیلم در برابر زنی معتاد و تقابل آنها با اقدام قانونی احتمالی آن زن برای گرفتن حضانت بچه است. کسی که یک آشنایی ساده و اولیه با قوانین داشته باشد به راحتی متوجه می شود گره داستان و تعلیقی که به دنبال شکل می گیرد منطقی و قابل توجیه نیست.
از سویی دیگر اتفاقات و روند فیلمنامه هم تا حدی قابل پیش بینی است. خرده روایت ها هم نتوانسته اند خط اصلی داستان را تقویت کنند و به انسجام روایت آسیب زده اند. پایان فیلم هم محافظه کارانه و سر هم بندی شده به نظر می رسد. تجمع کاستی های اشاره شده در فیلمنامه هر چند موجب شده، که «دارکوب» ملودرامی شاخص و درخشان نباشد، اما خوشبختانه کارگردانی خوب ، فضاسازی مناسب اثر و بازی خوب سارا بهرامی به میزان قابل توجهی معایب و ضعف ها را پوشش داده اند.
در اینکه «دارکوب» می توانست به مراتب فیلم بهتری باشد هیچ شکی وجود ندارد؛ اما بهرحال این توانایی در فیلم مشهود است که مخاطب را با فضا و اتمسفر ملتهبش درگیر و او را نسبت به سرنوشت شخصیتهایش، کنجکاو و حتی نگران می کند؛ که این خود امتیاز کوچکی برای یک فیلم نیست. شعیبی همه تلاش خود را کرده که ملودرامی استاندارد و قابل اعتنا خلق کند؛ و او به طور نسبی موفق شده به این هدف خود جامه عمل بپوشاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- «قرار نوامبر»؛ جزئیاتی از فیلم جدید مهناز افشار
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





