سینماسینما، رضا دانش پژوه:
فیلم مستند پندوم دارای یک ویژگی بارز است که کارگردان اثر خود را در امور درون فیلم به زور هل نداده و تفسیر عاقبت شخصیت های انبوه و ناچارش را به مخاطب وا نهاده است و شاید می توانست جلوتر از این هم برود ولی به تعدادی از مناسبات قابل نمایش در فیلمش بسنده کرده است.چالش حزن انگیز انتخاب یک سرور (نماینده مجلس) برا یک اقلیم که هنوز اصلی ترین گرانیگاهش در قبیله روغن زده می شود قصه یک مستند مشاهده گری ست که در عین سخاوتمندی مردمی زمین گیر دارد.قهرمان سازی شخصیت های فیلم توسط خود مردم شکل گرفته است و به خاطر بدیهی ترین شکل رفتاری در قبیله یعنی اعاده بودن رویارویی با مسله انتخابات به جنگ قبایل تبدیل شده است.در فیلم هر چه می بینیم دردمند است و آنچه از دل سیاهی تونل در می آید فرشته نجات مردم نیست بلکه آدمهایی هستند که هنوز می توانند رئیس باشند.این که این آدمها نمی توانند برای همه مردم مفید باشند تلویحا در فیلم دیده می شود اما موتیف هایی از مردی کشاورز که با الاغ های رنجورش زمین را شخم می زند می تواند کنایه ای دردناک به چیزی باشد که سیزیف وار در حال تکرار است. نهادینه کردن بنیان های اجتماعی و توجه به صلاح جمعی در فیلم دیده نمی شود.ساختار فکری آدمهای فیلم را فقط می توان با خودشان قیاس کرد.اراده در بین آنها مسله ای جمعی نیست بلکه گروهی و منوط به طایفه است.از این حیث فیلم جغرافیا درست می کند.فیلم حواشی تلخ انتخابات را نمایش نمی دهد و شاید این اصلی ترین ایراد فیلم باشد. یکی از نماهای تکان دهنده فیلم پیرمردی ست که عکس کاندیدایش را در دست دارد و گریه می کند که او دلبستگی به این شخص دارد و تا کنون خدماتی هم از سوی وی دریافت نکرده است.این دلبستگی از پس چه پدید آمده است که بی دلیل برای کسی جامه می درد؟ اینجاست که نقش قومیت ها بیشتر از اندیشه در جغرافیای فیلم هویدا می شود.این نکته سبب ایجاد صحنه های طنزی در ادامه فیلم می شود که علیرغم اعتراض به نتیجه انتخاب هایشان باز به روش قبل دست به انتخاب می زنند.فیلم در بسط این مسله کاملا موفق عمل کرده است .بی شک تدوین خلاقانه فیلم در تاثیرگذاری آن نقش اول را بازی کرده است..در بخش هایی از فیلم ایجاد مفهوم کرده کرده است .به خصوص در موتیف کشاورز و الاغ هایش. با پیش روی فیلم تناقض در آدم های فیلم بیشتر می شود به طوری که هیچ کدام از آدمها قابل تشخیص نیستند.ندار ولی سخاوتمندند.این یک معامله کوتاه مدت با برگزیدگان اجتماعی ست ؟ یا سخاوتمندی فقرا برا براورده سازی آرزوی داراها.
به بهانه نمایش فیلم پندوم ساخته اردوان زینی سوق در سالن استاد شهناز ،خانه هنرمندان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند/ «چگونه رابطه داشته باشیم»، برنده جایزه اصلی
- معرفی برندگان ۲ بخش جشنواره کن
- جشنواره کن با فیلم «ژان دو باری» افتتاح شد/ استقبال فرانسویها از جانی دپ
- نمایشنامهخوانی در سه شب متوالی؛ «چُلاقِ آینیشمان» در تماشاخانه استاد انتظامی خوانده میشود
- اردوان زینی سوق: با «پندوم» سعی کردم در نگاه مردم تاثیرگذار باشم
- نگاهی به مستند «پندوم» / انتقاد و انتخاب
- پوستر مستند «پندوم» رونمایی شد
- روایت سادگی گفتار و زندگی مردم کهگیلویه در مستند «پندوم»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا






احسنت…..