علی دهکردی/ رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران:
بدون تردید، به وجود آمدن و تشکیل هنر و تجربه جدیدترین و مهمترین اتفاق مسیردهنده به سینمای ایران است. در یک ارزیابی کلی هنر و تجربه اتفاقی مثبت و تحسینبرانگیز به شمار میآید.
فیلم «فردا» از من در این گروه سینمایی به نمایش درآمد و شخصا از این سینما استقبال میکنم. اما شکل سازماندهی فعالیتهای این گروه چندان مطابق سلیقه من نیست و این احتمال وجود دارد که به جای حمایت کردن از سینمای خاص، ما را به سمت فاصله گرفتن از هنر و تجربه واقعی ببرد.
هر سال تعداد زیادی فیلم با بودجههای کم ساخته میشود. آثاری که از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند و برخی از آنها مخاطبان کمی دارند. ضمن آنکه اندیشه غنی، پخته و قوامیافتهای در آنها به چشم نمیخورد. این بخش از فعالیتهای هنر و تجربه باید توسط کارشناسان مورد ارزیابی و آسیبشناسی قرار بگیرد.
سینمای هنر و تجربه نباید متفاوت از کلیت سینما باشد، بلکه باید مکمل سینمای بدنه کشور به حساب بیاید. قبل از آنکه این گروه سینمایی تشکیل شود، بین سینمادوستان هر فیلمی را که مخاطب نداشت، سختفهم بود و با فرمولهای رایج منطبق نبود، سینمای هنری میگفتند. این عبارت گاهی درست بود. چون فیلم هنری مثل مینیاتور یا شعر نو است که ذرهذره چیده میشود و مانند شعر نو سهل و ممتنع است.
من عضو خانواده سینما و دوستدار سینما هستم و دلم میخواهد هنر و تجربه جایگاه اصلی و اصیل خودش را پیدا کند و این جنس سینما جریان غالب فیلمسازی ما شود. انتخاب و نمایش آثار کمکیفیت از ایدهآل شخصی من فاصله دارد و معتقدم هنر و تجربه باید یکی از سختترین مجاری طبقهبندی ورود به سینماباشد، نه اینکه هر فیلمی را که در جاهای دیگر پذیرفته نشد، در اینجا اکران کنیم.
بگذاریم فیلمسازان خودشان را به سطح این سینما برسانند و جریانی به راه بیفتد که مهمترین کارگردانهای ما تلاش کنند فیلمهایشان را در هنر و تجربه نمایش دهند و اکران در این گروه رزومه آن فیلم شود. اگر به این مرتبه برسیم، هنر و تجربه در کارش موفق شده است. آثاری که از نظر ارائه فرم خاص و نمایش در سالن سینما موفق نیستند، میتوانند در سینماتکها و انجمنهای نمایش فیلم به نمایش درآیند، اما اگر قرار باشد فیلمی نماد هنر و تجربهگرایی باشد، باید با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد. امیدوارم سینمای هنر و تجربه به اینجا برسد و فیلمسازان افتخار کنند که هنر و تجربه فیلمشان را -به جای سینمای بدنه و تجاری- اکران میکند.
سینمای هنری بیشتر از هر چیز به فیلمسازان وابسته است تا به بازیگران. قدرت تصمیمگیری و مسئولیت بازیگر در این زمینه کم است و نقش به آنها پیشنهاد میشود. زمانی که بازیگری فیلمنامهای میخواند، اصلا نمیداند که قرار است آن فیلم کجا نمایش داده شود. اما من بهعنوان بازیگر نیز آرزو دارم گروه هنر و تجربه سختترین گروه باشد، چون مسلما من بازیگر هم تلاش میکنم در فیلمی بازی کنم که فرم آن به سینمای هنری و تجربی نزدیک باشد، نه اینکه از سر استیصال و درماندگی به این سینما روبیاورم.
در سینمای هنری و تجربی در مباحث کارگردانی نوآوریها، تازهاندیشی و نگاههای جدیدی صورت گرفته است، اما در بازیگری مدرن این کارشناسی انجام نشده است. عموما در این آثار فرم کارگردانی و اجرا نوآورانه است، اما بازیگری کلاسیک است. درحالیکه لازم است نوع بازیگری تازهای در این کارها عرضه کنیم. نوآوری در بازی در درجه اول باید از جانب سازندگان آثار مطرح شود. همانطور که کارگردانی درباره دکوپاژ و نورپردازی ویژگیهایی را مدنظر قرار داده، باید از نقطه صفر و فیلمنامه به ارائه خلاقانه بازی فکر کند. در حال حاضر موارد انگشتشماری از بازیهای تازه داریم. اما متاسفانه جای بازیگری به شیوه تازه و با زاویهای خاص در ذهن کارگردانان ما خالی است. باید فیلمسازان به ما اعتماد کنند و با بازیگران همسو باشند تا نوآوری کنند، البته به شرطی که این اتفاقات حسابشده باشد. این بداعت و تازگی کار بازیگر بهتنهایی نیست. ما در یک فرایند پیچیده چرخدنده سینما قرار داریم و بخشی از این روند مربوط به من بازیگر است، بخشی به من مرتبط نیست و به شکل فیزیکی، صدای بازیگر و… در آنالیز نقش برمیگردد.
زمانی که من بهعنوان بازیگر در مرحله انتخاب دو یا سه کار موازی پیشنهادی قرار میگیرم، میتوانم نقش بهتر و باکیفیتتری انتخاب کنم. درحالیکه باید این انتخاب و دعوت بهطور درست صورت بگیرد و او را بهطور ناعادلانه در جریان زنجیره نقشهای همسطح و یکاندازه قرار ندهد. بارها فیلمنامههایی خواندم که در آن نقش پلیس به من پیشنهاد شده، اما من توقع دارم نقش منفی را بازی کنم، اما سازندگان فیلم میگویند مگر میشود علی دهکردی که چهرهای لطیف دارد، در یک نقش منفی ظاهر شود؟ بعد از مدتی یکدفعه بازیگر میبیند که در یک جریان کانالیزهشده قرار گرفته است که نمیتواند از آن عدول کند. این اتفاق نهفقط در نقش مثبت، که در نقشهای کمدی و… نیز تکرار میشود.
لازم است کارگردانهای ما از سادهاندیشی و تیپهای جواب پسداده فاصله بگیرند. بازیگران حرفهای تواناییهای متعدد و حرفهای بسیاری دارند. بارها پیش آمده که بازیگران در تئاتر در نقشهایی بسیار متفاوت از سینما و تلویزیون ظاهر شدهاند و ماحصل کارشان موفقیتآمیز بوده است. انجام چنین کارهایی ریسک کردن نیست، بلکه برآمده از اعتماد به بازیگر است. این عوامل و مولفههای فنی و بیرونی کمک میکند سینمای متفاوت و همواره نویی داشته باشیم. ممکن است فیلمها تکراری باشد، اما بازیها و فیلمسازی باید تازگی داشته باشد.
شخصا سینمای هنر و تجربه را دوست دارم، چون سینمای محبوب من است و فیلمی از من نیز در آن نمایش داده شده است. نقدها و پیشنهادات من آرزوهای شخصی یک سینمادوست برای سینمای محبوب خودش است تا این سینما رشد بیشتری پیدا کند و از شکل اداری مرسوم فاصله بگیرد. برای این سینما آرزوی موفقیت دارم.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی برگزار شد/ مدیری از جنس مهر
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- آیا فیلمی که پرفروش است میتواند ضد فرهنگ باشد؟ + ویدئو
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- حمایت ۲۶ صنف سینمایی برای علی دهکردی/ پاسخ مدیرعامل جدید خانه سینما
- علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما شد
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- هیئت مدیره جدید انجمن بازیگران انتخاب شد/ پژمان بازغی رئیس انجمن صنفی بازیگران شد
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «خوشههای خشم» با صدای علی دهکردی
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





