محمد تقی زاده: چندی قبل یکی از فعالان رسانه ای و سینمایی مصاحبه ای کرد و سینمای ایران را فاقد کاریزمای لازم برای تاثیرگذاری و سرگرمی سازی دانست و فضای سینمای ایران را به دور شدن و نرسیدن به اهداف نظام و منافع ملی کشور تشبیه و تبیین کرد . این سخنان مرد کهنه کار سینمای ایران بسیار به مذاق جریان مقاب و تبیین فیلم نفس ساخته نرگس آبیار بپردازیم که با عنایت به مقدمه اولیه و البته در تضاد با ادعای فرد مذکور فیلمی ایرانی و بومی و در راستای منافع ملی و وطنی است.
نفس در سال گذشته به دلیل تاخیری که در اکران داشت نتوانست به اسکار برسد و البته اگر هم می رسید رقیب قدر و قدرتمندی چون فروشنده را داشت که بعید بود بتواند از سد آن بگذرد، اما امسال با توجه به نمایش آن در سینماها و برخورداری از شرایط اسکار یکی از بهترین گزینه ها برای معرفی اسکار از طرف ایران به حساب می آید.
نفس فیلمی است که می تواند نمایانگر سیر تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران باشد و در اثنای داستانی کودکانه و پرجزییات ، شرح ماوقع آنچه بر مردم مظلوم این سرزمین در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی گذشته را بیان کند. فارغ از نگاه ایدئولوژیک و همراهی با گفتمان رایج نظام ، یکی از مهم ترین وقایع صد ساله اخیر تاریخ معاصر جهان انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و جنگ تحمیلی ایران و عراق که در اواخر فیلم اشاره ای به آن شده ، از دیگر اتفاقاتی است که توجه جهانیان را به مقاومت و شجاعت و همدلی مردم ایران جلب کرد و هنوز هم با وجود کلیشه شدن برخی وقایع و نگا ه های تکراری به جبهه و جنگ ، فیلم هایی که با رویکرد نو و خلاقانه ساخته می شوند مورد توجه منتقدین و مردم قرار میگیرند( نمونه بارزش دو فیلم ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز از حسین مهدویان و ویلایی ها ساخته منیر قیدی است.)
نفس به جز تبیین و تشریح دو اتفاق بسیار مهم سیاسی و اجتماعی در خاک ایران که بسیار جذاب و هنرمندانه انجام شده و رنگ و بوی شعاری و کلیشه ای به خود نگرفته است ، در بیان روایت و لحن سینمایی و داستانگویی اش نیز بسیار آوانگارد و پیش رو است . داستان زندگی و حال و هوای دختری ۸ ،۹ ساله و سیر اتفاقات ریز و درشتی که او در طی ایرن دوران با آنها روبرو می شود با بیانی شیرین و در کنار فانتزی ها و رویاهایش به تصویر کشیده شده است تا نفس یکی از بهترین فیلم های اقتباسی سینمای ایران عنوان شود که در آن فیلمساز با بهره گیری از درکی عمیق از کاراکترها و زندگی شان و اعتقادی سازنده به تاریخ کشورش آن را نگشاته و به تصویر در آورده است.
دیگر مزیت قابل اعتنا و کم نظیر در نفس که سبب شده فیلم در بیست وشش جشنواره شرکت کند و چهار جایزه نصیب سازندگانش کند شاید فضا و داستان بومی و محلی است که تماشگر آن طرف آبی تمایل به دیدن و تجربه کردنش را دارد. فیلم های به نمایش در آمده از سینمای ایران اغلب فیلم های تلخ و تاریکی بودند که بازتاب شرایط سخت اقتصادی و سیاسی (و در دوره های جدیدتر تحریم ها) بودند ، در حالیکه نفس صادقانه و صمیمانه داستان دخترکی را در یکی از روستاهای ایران روایت می کند که با وجود همه کمبودها و کسری ها دست از تلاش و سخت کوشی اش بر نمی دارد و هوش و استعداد خدادای اش مهمترین یار و یاور برای نایل شدن به اهدافش به نظر می رسد.
سینمای ملی مهمترین ویژگی اش بازتاب رفتار و فرهنگ مردم ایران و حفظ و حراست از منافع ملی کشور است ، نفس توانسته به این مهم نایل گردد و از این نظر یکی از مهم ترین فاکتورها برای معرفی را دارا می باشد ، البته از نظرپخش جهانی و تهیه کننده نفس در مقایسه با بقیه آثار معرفی شده به اسکار خارجی زبان شاید ضعیف تر باشد و از این رو شانس موفقیت اش را کمتر کند ولی حداقل می تواند نماینده ای مناسب و موثر برای سینمای ایران باشد که هم استانداردهای سینمایی و هنری در آن بشدت رعایت شده است و هم تونسته بازتابی از فرهنگ و تاریخ این سرزمین کهن باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





