مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرو زیر آب» برگزاری آنلاین (برخط) چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را تمهیدی هوشمندانه برای زنده نگه داشتن سینما میداند.
به گزارش سینماسینما، علیرضا زریندست درباره جذابیتهای سینمای مستند و جشنواره «سینما حقیقت» گفت: شاید سینمای مستند برای بسیاری از مردم و رسانهها اهمیت نداشته باشد اما سینمای مستند، سینمای با اهمیتی است که باید به آن نگاه جدی شود. جشنواره «سینما حقیقت» یکی از رویدادهای مهم سینمای مستند بوده که هر سال در آن آثار مستند قابل اعتنایی به نمایش در میآید و از این جهت رویداد مهمی به شمار میآید.
وی افزود: در یکی دو دوره جشنواره «سینما حقیقت» داور بودهام و تا آنجا که به خاطر دارم باید بگویم جشنواره بسیار خوبی را شاهد بودم. در این رویداد مستندهای بسیاری دیدم و هنوز که هنوز است تجربه دیدن فیلمهای خیلی خوبی که در این رویداد سینمایی دیدهام در ذهنم باقی مانده و آنها را فراموش نکردهام. برخی از مستندهای ارائه شده در این جشنواره واقعا آثار درخشانی است که نباید دیدن آنها را از دست داد.
مدیر فیلمبرداری «سوپراستار» در ادامه بیان کرد: به هر حال هر جشنواره سینمایی برای مخاطبان انگیزهای ایجاد میکند و میتواند موجب شوق بیشتر برای دیدن فیلمها شود. این موضوع به خصوص برای سینمای مستند که طیف خاصی مخاطب آن هستند ضروریتر است. جشنواره «سینما حقیقت» نیز میتواند باعث افزایش مخاطبان سینمای مستند شود و از این جهت باید توجه ویژهای به آن داشت.
زریندست ادامه داد: هرچند شرایط فعلی از لحاظ روحی شرایط مناسبی برای خیلی از هموطنان ما نیست اما به هر حال امیدوارم این جشنواره اثر مطلوبی را در جهت ایجاد انگیزه برای دیدن فیلمهای مستند به وجود بیاورد و «سینما حقیقت» همان تاثیر همیشگی خود را داشته باشد.
مدیر فیلمبرداری فیلم «خون شد» در بخش دیگری از صحبتهایش درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین دوره از جشنواره «سینما حقیقت» گفت: در شرایط کنونی جشنوارهها از روی ناچاری به برگزاری آنلاین روی آوردهاند. در واقع شرایط ، درست مانند زمانی است که گرسنگی و تشنگی سبب میشود شما رو به سمتی بیاورید که فقط خودتان را زنده نگه دارید.
وی با تاکید بر این نکته که برگزاری آنلاین جشنواره مزایا و معایت خود را دارد، بیان کرد: اصولا دیدن فیلم مستند یا داستانی به تفکر احتیاج دارد. به این ترتیب شما بعد از دیدن فیلم باید تعمقی درباره آن داشته باشید. شاید هنگامی که فیلم تمام میشود فکر کنید کار خوبی ندیدید ولی ۲۴ ساعت بعد که مقداری به آن فکر کردید، نظر شما عوض میشود. این مسئله به خاطر زمان است که این تاثیر را روی شما میگذارد.
زریندست افزود: از سوی دیگر در شرایط عادی شما در شرایطی به دیدن فیلمها میروید که مهیای آن شدهاید. یعنی در سالن تاریک سینما مینشینید و خودتان را به فیلم میسپارید ولی وقتی فیلم به صورت آنلاین نمایش داده میشود، شرایط متفاوتی را شاهدیم. در زمان اکران آنلاین هزاران هزار قضاوت به وجود میآید که چه بسا سبب شود تا شما از فیلم خوشتان نیاید و آن را در نیمه رها کنید و در موردش تعمق نداشته باشید.
مدیر فیلمبرداری فیلم «پری» در پایان گفت: این موارد به هر حال خطر دیدن فیلم به صورت آنلاین است اما در دنیای فعلی بخشی از نمایش، تصویر و جذب تماشاگر به سمت آنلاین رفته که اجتناب ناپذیر است. بنابراین برگزاری آنلاین جشنوارهها را باید به فال نیک بگیریم و تمام تلاش خود را در جهت بهتر برگزار شدن آن انجام دهیم.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذر و دی مـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره نوزدهم «سینماحقیقت» شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- معرفی داوران یک بخش جشنواره جهانی فیلم و عکس «پنج»
- داریوش فرهنگ: زرین دست بهترین فیلمبردار فنی سینمای ایران است
- جشنواره سینماحقیقت به ایستگاه پایانی رسید/ آخرین جایزه ناصر طهماسب
- محمد حمیدی مقدم: آغاز دوره تحول در سینمای مستند/ مستند مهمترین و استراتژیکترین بخش سینمای کشور است
- کارگاه لقمان خالدی در «سینماحقیقت»
- محمد حمیدی مقدم: سینمای ایران همواره وامدار مستندسازان بوده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





