ژولی دلپی در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت خواهد کرد.
به گزارش سینماسینما، سازمان دهندگان جشنواره فیلم گوتبورگ با اهدای جایزه اژدهای افتخاری ۲۰۲۵ به ژولی دلپی بازیگر و کارگردان فرانسوی از وی تجلیل خواهند کرد.
این فیلمساز و بازیگر کهنهکار در همین دوره جشنواره سوئدی در نمایش جدیدترین فیلمی که کارگردانی کرده و فیلمی طنز درباره ملاقات با بربرها است، حضور خواهد یافت. وی همچنین در یک جلسه پرسش و پاسخ روی صحنه، درباره ۴ دهه فعالیت حرفهای خود در پشت و در برابر دوربین صحبت خواهد کرد.
پیا لوندبرگ مدیر هنری جشنواره فیلم گوتبورگ از این بازیگر فرانسوی به عنوان صدایی بینظیر در دنیای سینما یاد کرد و گفت: آثار او طنز، عمق و حساسیت را در هم میآمیزد و مخاطبان را در سراسر جهان با خود همراه می کند. او پیشگام و الهام بخش است.
این جشنواره همچنین ۴ فیلم انتخاب کرده تا با نمایش آنها مروری بر آثار دلپی داشته باشد. این برنامه شامل «سه رنگ: سفید» محصول ۱۹۹۴ کریستوف کیشلوفسکی، «پیش از طلوع» ریچارد لینکلیتر محصول ۱۹۹۵ هر ۲ با بازی دلپی و ۲ فیلمی که او کارگردانی کرده یعنی «۲ روز در پاریس» محصول ۲۰۰۷ و «لولو» محصول ۲۰۱۵ است.
دلپی ابتدا برای بازی در فیلمهای هنری اروپایی شهرت بینالمللی به دست آورد و برای بازی در فیلمهای چهرههایی مانند کیشلوفسکی، لئوس کاراکس (با «خون بد» در سال ۱۹۸۶) و آگنیشکا هالند (با «اروپا اروپا» در سال ۱۹۹۰) به شهرت رسید. اینها همه پیش از آن بود که او با «پیش از طلوع» قسمت اول از سه گانه لینکلیتر به مخاطبان بیشتری معرفی شود. او پس از بازی در چنین فیلم هایی که نشان دهنده نگاه فرهنگی و پویایی روابط او است، به کارگردانی روی آورد.
دلپی جایزه اژدهای افتخاری خود را ۲۹ ژانویه در سینما دراکن گوتبورگ و پس از اولین نمایش فیلم «ملاقات با بربرها» دریافت و سپس در جلسه پرسش و پاسخ شرکت خواهد کرد.
چهل و هشتمین جشنواره فیلم گوتبورگ از ۲۴ ژانویه تا ۲ فوریه (۵ تا ۱۴ بهمن) برگزار میشود.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





