بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای یکی از بزرگترین آیین های صنعت فیلمسازی در آسیا است که از ۱۵ الی ۲۴ ژوئن در شانگهای برگزار شد. در این جشنواره ۵۲۲ عنوان فیلم در ۴۷ سالن سینما به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، رییس هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره شانگهای نوری بیلگه جیلان (کارگردان ترک و برنده نخل طلای جشنواره کن) و هیئت داوران متشکل از تائو ژائو (بازیگر زن چینی)، وانگ جینگ چان (بازیگر مرد چینی)، پائولو جنووس (کارگردان ایتالیایی) و الکسی جرمن جونیور (کارگردان روس، که فیلم دولتوف ساخته او در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص داد)، راج کومار هیرانی (کارگردان هندی، که سابقه داوری در جشنواره جهانی فیلم فجر را دارد) و تهیه کننده مکزیکی؛ نیکولاس سه لیس بودند.
اختتامیه بخش مسابقه جشنواره فیلم شانگهای ۲۳ ژوئن در سالن بزرگ تئاتر شانگهای برگزار شد. از میان شخصیتهایی که روی فرش قرمز بودند می توان به تام هیدلستون، میلو یووویچ و وو جینگ اشاره کرد.
فیلم سینمایی قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی برنده بزرگ بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای بود. فیلم در سه رشته موفق به کسب جایزه شد: حامد بهداد جایزه بهترین بازیگر مرد را مشترکاً با چانگ فنگ، بازیگر چینی فیلم بازگشت دریافت کرد. بهداد نقش پدری را ایفا می کند که پس از غیبت طولانی نزد بچه هایش باز می گردد و مجبور است آنها را با خود همراه کند. او علیرغم میل باطنی اش سعی می کند فانتزی ذهنی بچه هایش برای ساختن قصری رویایی که مادرشان برایشان ترسیم کرده را تحقق ببخشد.
چانگ فنگ نیز نقش کهنه سربازی ۹۶ ساله را در بازگشت بازی کرده است. کارگردان فیلم چین های لو، که خود پیشتر بازیگر بوده با اولین تجربه اش در جشنواره حاضر شد.
علاوه بر این رضا میرکریمی که پیش از این با فیلم زیر نور ماه برنده جایزه بزرگ دو هفته کارگردانهای جشنواره کن ۲۰۰۱ شده بود، توانست جایزه بهترین کارگردانی را در جشنواره شانگهای از آن خود کند. در صدر این جوایز، جایزه بزرگ جشنواره؛ جام زرین بهترین فیلم بیست و دومین جشنواره بین المللی شانگهای نیز نصیب قصر شیرین شد. میرکریمی که خود در اختتامیه حاضر بود، از مخاطبان جشنواره، برگزار کنندگان، رییس هیئت داوران و تمامی کسانی که در روند حرفه اش به او کمک کرده اند قدردانی کرد.
میرکریمی زمانی این سه جایزه را برای ایران به ارمغان آورد که دونالد ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد از روز دوشنبه موج جدیدی از تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد.
هیئت داوران در بیانیه پایانی برای بازنمایی عمیق و دقیق حقیقت زندگی و توصیف جزئیات بدون از دست دادن یکپارچگی، خلوص و صداقت فیلم را مورد ستایش قرار دادند.
رده دوم در کسب افتخارات این دوره جشنواره متعلق به فیلم دم و بازدم (محصول مشترک گرجستان، روسیه و سوئد) به کارگردانی دیتو چینتسادزه بود. فیلم جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد و همچنین سالومه دموریا جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. هیئت داوران فیلم را بخاطر صداقت در روابط انسانی، بازیگری درخشان و کارگردانی قدرتمند ستودند.
جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره شانگهای به الکساندر و پاول لونگین برای نگارش فیلمنامه فیلم برادری تعلق گرفت؛ فیلمی جنگی درباره حوادث ناگوار پس از اشغال افغانستان توسط نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۰٫
جایزه بهترین فیلمبرداری نیز به جیک پولاک برای فیلم چینی مدّ بهاره تعلق گرفت.
انیمیشن ژاپنی موج خود را بران (Ride Your Wave) برنده جایزه بهترین انیمیشن شد که داستان زندگی یک موج-سوار و یک آتش نشان است که دلباخته یکدیگر می شوند.
در بین برندگان هیچ نامی از فیلمهای آمریکایی دیده نمی شد. نبود فیلمهای آمریکایی در هیچیک از بخشهای اصلی کاملاً به چشم می آمد. برگزارکنندگان جشنواره اذعان داشتند که هیچ فیلم قوی آمریکایی برای شرکت در جشنواره ۲۰۱۹ ثبت نام نکرده بود، ولی خیلی از شرکت کنندگان جشنواره بر این باور بودند که فیلمهای آمریکایی با توجه به جنگ تجاری چین و دولت ترامپ از حمایت لازم برخوردار نبودند.
به دست آوردن مجموعه جوایز قصر شیرین در زمانی به وقوع می پیوندد که تحلیل گران معتقدند پکن و تهران در حال شکل دادن به روابط نزدیکتری با یکدیگر هستند، و این در حالی است که روابط هر دو کشور با آمریکا هر روز وخیم تر می شود. چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و تهران با توجه به این رابطه در مقابل آمریکا ایستادگی می کند. اما جوایز فیلم توسط هیئت داورانی از کشورهای مختلف به ریاست کارگردانی ترک (نوری بیلگه جیلان) داده شده است.
جشنواره فیلم شانگهای که به دنبال ارتقای ارتباطات و تبادلات جدید میان صنعت فیلمسازی چین و کشورهای حوزه راه جدید ابریشم (یک کمربند، یک جاده) است، در یکی از بخشهای جشنواره در هفته فیلم یک کمربند، یک جاده ۳۳ عنوان فیلم به نمایش درآورد که از این میان ۸ فیلم نامزد دریافت جایزه شدند. اختتامیه این بخش ۱۹ ژوئن در سالن بزرگ والت دیزنی برگزار شد.
جایزه دوم انتخاب رسانه برای بهترین فیلمساز به وانگ لینا از کشور چین برای فیلم نخستین وداع (که در سی و هفتمین جشنواره جهانی در بخش مرور سینمای چین به نمایش در آمد) و جایزه اول به آرپاد بوگدان از مجارستان کارگردان فیلم پیدایش اهدا شد.
در بخش بهترین فیلم، جایزه دوم به قوی بلورین ساخته داریا ژوک محصول بلاروس، آلمان، آمریکا و روسیه، و جایزه اول به خورشید بالای سرم هرگز غروب نمی کند به کارگردانی لیوبوف بوریسووا از روسیه تعلق گرفت.
منابع:
اسکرین دیلی، هالیوود ریپورتر، ورایتی، چاینا دیلی
ترجمه و تنظیم: آتوسا قلمفرسایی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- دریایی که هرگز ندیدهام/ نگاهی به فیلم «روی علفهای خشک»
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- «می دسامبر» در صدر آرای منتقدان کن
- کدام فیلم صدرنشین جدول منتقدان کن شد
- «علفهای خشک»؛ شانس کم نوری بیلگه جیلان برای بردن دومین نخل طلا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





