پیتر وولن نویسنده و نظریه پرداز بزرگ سینما در ۸۱ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از انتشارات ورسو، پیتر وولن نویسنده و نظریه پرداز مشهور دنیای سینما روز سه شنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) در ۸۱ سالگی درگذشت.
صفحه توییتر انتشارات ورسو (verso books) در بیانیه ای خبر درگذشت وولن را اعلام کرد. در متن بیانیه ورسو آمده است: از شنیدن خبر درگذشت پیتر وولن یکی از مهم ترین نظریه پردازهای سینما و نویسنده دیرین انتشارات ورسو و انالآر بسیار اندوهگین شدیم.
در ادامه صفحه توییترِ انتشارات ورسو مقاله مهم و جریان سازی از وولن در رابطه میان دو سنت متمایز از فیلم آوانگارد برای خوانندگان قرار داده شده است.
وولن سال ۱۹۳۸ در شهر لندن بدنیا آمد. مشهورترین کتاب وولن درباره سینما کتاب «نشانهها و معنا در سینما» است که در سال ۱۹۶۹ اولین بار به چاپ رسید. این کتاب سه سال بعد دوباره با ویرایش جدید چاپ مجدد شد. در سال ۱۹۷۶ رابین وود منتقد نامدار سینما درباره این کتابِ وولن در مقاله ای چنین نوشت: «نشانهها و معنا در سینما» احتمالا تاثیرگذارترین کتاب سینمایی انگلیسی زبان در یک دهه اخیر است.
وولن در اولین تجربه سینمایی خود به عنوان یکی از فیلمنامه نویسان فیلم «حرفه خبرنگار» با میکل آنجلو آنتونیونی نیز همکاری کرد. او همچنین اولین بار کارگردانی را با فیلم «پانتهزیله: ملکه آمازون» تجربه کرد. «پانتهزیله: ملکه آمازون» یکی از ۶ فیلمی بود که وولن آن را به همراه همسرش لورا مالوی کارگردانی و نویسندگی کرد. فیلم کم خرج «پانتهزیله» با تاثیر از فیلم «شادی دانستن» به کارگردانی ژان لوک گدار ساخته شده بود.
از برخی از کتاب های شاخص وولن می توان به این عناوین: «آواز در باران» (۱۹۹۳)، «پناهگاه تبهکاران» (۱۹۹۷)، «اندی وارهول که بود؟» (۱۹۹۸)، «نمایش دیداری: فرهنگی فراسوی آشکاری» (۱۹۹۹)، «صد سال هنر و مد» (۱۹۹۹) اشاره کرد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





