بعد از یکی دو دوره «هفت» آرام و بی سر و صدا، بهروز افخمی که همیشه در عرصه فیلمسازی هم به دور از جنجال ها نبوده، تهیه و اجرای برنامه «هفت» را به عهده گرفته است. او چند برنامه با آیتم های متنوع و تولیدی به مخاطبان این برنامه ارائه و با چند برنامه مخالفان و موافقانی پیدا کرده است.
به گزارش سینما سینما ، افخمی در کارنامه فیلمسازی اش، آثاری چون «عروس»، «جهان پهلوان تختی»، «شوکران» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را دارد که برخی پرفروش بوده اند و برخی مورد توجه جشنواره ها. همچنین «فرزند صبح» که افخمی بارها گفته این فیلم متعلق به او نیست یا «روباه» که بر اساس پیش بینی این کارگردان قرار بود پرفروش شود، ولی این طور نشد.
حالاافخمی برای مدتی که به گفته خودش بیشتر از یک سال نخواهد شد، مسئولیت برنامه «هفت» را به عهده گرفته است و می خواهد نگاه درست به سینما را ترویج کند و مردم را با سینما آشتی دهد. در این باره آذر مهاجر در جام جم با افخمی گفت وگو یی کرده که می خوانید:
«هفت» بهروز افخمی قرار است چه کاری برای سینمای ایران بکند؟
قرار است سینما را نجات دهد. (می خندد) جدا از شوخی، قصد داریم در وهله اول یک برنامه دیدنی بسازیم. در واقع قاچ زین را بچسبیم، اسب سواری پیشکشمان. برنامه ای بسازیم که مردم معمولی با وجود پخش دیرهنگام، آن را تماشاکنند و اگر بتوانیم در مرحله بعدی مردم را به سینماها بازگردانیم موفق شده ایم.
چطور می خواهید قاچ زین را بچسبید؟
با همان روش هایی که در برنامه سازی برای تلویزیون یاد گرفته ام. تند کردن ریتم و متنوع کردن برنامه با آیتم های مختلف.
به همین دلیل است که هفت مانند برنامه های مشابه خود به صورت زنده پخش نمی شود؟
اصرار داشتم این برنامه تولیدی باشد برای این که من مجری به معنای متعارفش نیستم. یعنی ترفندهایی که مجریان خوب می دانند، مثل اجرای مصاحبه بدون نیاز به تدوین را بلد نیستم و نمی خواهم یاد بگیرم، چون کار من نیست. می خواهم در این برنامه مصاحبه های طولانی را فشرده کنم که حرف حساب هرکسی در کوتاه ترین زمان گفته شود و مردم همه نظرات را بشنوند؛ حتی اگر خودم با نظرات مطرح شده موافق نباشم.
فکر نمی کنید اعتماد مخاطب با این شیوه کم می شود؟
مخاطب می داند برنامه های تلویزیون حتی اگر زنده باشد، به هر حال کنترل می شود و حتی برنامه های زنده شاید بیشتر از تولیدی ها در دعوت کردن از مهمانان محدودیت دارد و از طرفی برخی مهمانان هم دوست ندارند در یک برنامه زنده مقابل هر سوالی قرار بگیرند و فی البداهه جواب بدهند. خیلی از مهمانان ما اگر برنامه زنده باشد احتیاط خواهند کرد یا اصلادر برنامه شرکت نمی کنند.
یعنی می خواهید شانس جواب ندادن به برخی سوالات را به مهمانان خودتان بدهید؟
بله و اگر کسی مصاحبه کند و بعد از حرف هایش پشیمان شود می تواند به ما بگوید تا گفته هایش را پخش نکنیم. در همین چند هفته این اتفاق افتاده است. ما نمی خواهیم کسی را تحت فشار قرار دهیم یا دستپاچه کنیم یا حرف هایی از او بیرون بکشیم که بعدا بگوید نظر من نبوده است.
چرا این قاعده شامل همایون اسعدیان نشد؟
آقای اسعدیان خودش خواست در برنامه شهر فرنگ حرف بزند و بعد از این که ما حرف های او را در «هفت» نقل کردیم، ناراحت شد. بیشتر از هر چیز در عجبم که او چرا همه چیز را اینقدر جدی گرفته بود. به طور کلی، سینما اینقدر جدی نیست.
سینما پیش از هرچیز سرگرمی است ولی خیلی بهتر است که بتواند چیزی بیشتر از سرگرمی باشد و همزمان با ایجاد سرگرمی هم اهداف فرهنگی را دنبال کند
به نظر می رسد اهالی سینما ترسیده اند یا به عبارتی دیگر به هم اعتماد ندارند!
برخی فیلمسازان ممکن است ترسیده باشند؛ فیلمسازانی که با رانت فیلم می سازند و این یعنی از استقبال مردم بی بهره اند و نمی توانند این استقبال را به دست بیاورند.
اما این بی اعتمادی عمومی است و به فیلمسازان رانتی محدود نمی شود.
من این طور فکر نمی کنم. معتقدم فیلمسازانی باید فیلم بسازند که بتوانند مردم را به سینما برگردانند. البته هر فیلمسازی می تواند با هزینه شخصی خودش فیلم بسازد و ضرر هم بکند به شرط این که ضررش را دولت جبران نکند. چون سینما که خالی بماند، سالن های سینما ورشکست می شوند. مهم ترین نکته این است که مردم به شیوه های دیگر خودشان را سرگرم می کنند و زمانی را که به سینما اختصاص می دادند، به نوع دیگری پر می کنند. این، یک فاجعه است.
در دوره ششم نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس بوده اید. به عنوان یک هنرمند اصلاح طلب، از نقد عملکرد سینمایی دولت اصلاحات، ابایی ندارید؟
من با دولت کاری ندارم و فکر می کنم هر آنچه در هفت می گویم کاملاتخصصی است و به سازمان سینمایی و نحوه اداره سینمای کشور مربوط می شود.
نگاه شما چقدر همسو با سیاست های تلویزیون است؟
من جهت سیاسی ندارم. از نظر من ماهیت سینمای ایران ورشکسته یا به عبارت دقیق تر نابود شده است. سینما در ایران وجود ندارد و تقصیر آن هم به گردن سازمان سینمایی سابق است و هم سازمان سینمایی فعلی! افت تعداد تماشاچی به کمتر از ۱۵ میلیون نفر در دوران ریاست آقای شمقدری اتفاق افتاد. بنابراین هم ایشان مسئول است و هم رئیس فعلی سازمان سینمایی که تقریبا سه سال این مسئولیت را به عهده دارد.
برنامه «هفت» در این شرایط چه استراتژی در پیش گرفته است؟ برای آینده این برنامه چه نقشه ای ترسیم کرده اید؟
من بیشتر از یک سال برای «هفت» برنامه ریزی نکرده ام. امیدوارم طی این مدت چارچوب های برنامه مشخص و تثبیت شود و کسانی هم تربیت شوند که بتوانند برنامه را اداره کنند.
پس قصد دارید آن را واگذار کنید؟
بله. ان شاءالله سراغ فیلمسازی خواهم رفت.
چارچوب های مدنظرتان چیست؟
سینمای واقعی و سینمای امروز که مشتری خودش را شناخته، بچه ها و نوجوانان را هدف قرار داده و برای آنها برنامه سازی می کند. البته این به معنای آن نیست همه فیلم ها برای کودکان و نوجوانان ساخته شود؛ بلکه فیلم هایی برای بزرگسال ساخته می شود که توسط نوجوانان و بچه ها هم فهمیده می شود. مهم این است فیلم های مورد توجه خانم های خانه دار در اقلیت قرار دارد و فیلم های هنری و روشنفکری و به اصطلاح جشنواره ای در هیچ جای دنیا بیشتر از ۵ درصد تماشاگران را جذب نمی کند.
برنامه هفت قرار است همین حرف ها را بزند؟
بله.
برای طرح همه اینها به بیشتر از یکی دو قسمت از برنامه نیاز دارید!
رویکرد برنامه بررسی سینمای جشنواره ای، هنری و غیرمردمی معمول در ایران است و یادآوری این نکته که سینما پیش از هر چیز سرگرمی است، ولی خیلی بهتر است اگر بتواند چیزی بیشتر از سرگرمی باشد و همزمان با ایجاد سرگرمی مثلااهداف فرهنگی را دنبال کند.
مدیران رسانه ملی با ترویج چنین دیدگاهی موافق هستند؟
مدیران تلویزیون در کنار مردم رشد کرده و تربیت شده اند؛ یعنی یاد گرفته اند اگر برنامه ای بسازند که بیننده نداشته باشد، انگار نساخته اند. هر وقت برنامه ای به تماشاگرش اهمیت نداده است، بلافاصله از طریق عوض شدن کانال از نظر مردم باخبر می شود و تلاش می کند خودش را اصلاح کند. تلویزیون البته شبکه های تخصصی دارد که می تواند مخاطبان کمتر اما موضوعات جدی تر داشته باشد.
هر وقت برنامه ای به تماشاگرش اهمیت نداده است بلافاصله از طریق عوض شدن کانال از نظر مردم باخبر می شود و تلاش می کند خودش را اصلاح کند
شنیده شده که شما برای تهیه و اجرای برنامه هفت ماهانه ۶۰۰ میلیون ریال دستمزد خواسته اید. این گفته را تائید می کنید؟
دستمزد من برای تهیه و اجرا خیلی بیشتر از این رقم است؛ البته برآورد برنامه هنوز تصویب نشده، اما من برای ساختن یک فیلم سینمایی تقریبا دو برابر این رقم برای هر ماه دستمزد می گیرم.
مدیران تلویزیون متقاعد شده اند که این رقم را به شما پرداخت کنند؟
هنوز برآوردی تصویب نشده است.
پس این رقم از کجا آمده است؟
هنوز در این باره صحبتی نشده است. تلویزیون رقمی اعلام کرد، اما من نپذیرفتم. یک خبرنگار این رقم را حدس زد یا از جایی شنید و از من درباره آن پرسید که جواب دادم این رقم از دستمزد من کمتر است.
و اگر مدیران تلویزیون با این رقم موافقت نکنند؟
معلوم است، کار نمی کنم. اگر قرار باشد دستمزدم را پرداخت نکنند، کار تعطیل می شود. این اتفاق بی سابقه نیست.
اما شما به تازگی تهیه کنندگی این برنامه را هم به عهده گرفته اید!
هیچ چیز قطعی نیست. هنوز به جلسه برآورد نرفته ایم که ارقام مربوط به هزینه های این برنامه تصویب بشود. این که من تهیه کنندگی این برنامه را به عهده گرفته ام، یعنی قبول کرده ام مسئولیت کامل آن را به عهده بگیرم.
به نظرتان منطقی است یک برنامه تا این مرحله پیش برود، برایش دکور ساخته و چند قسمت از آن به مخاطبان ارائه شود، در حالی که هنوز بودجه ای برایش تعریف نشده است!
من و آقای پورمحمدی با هم قرار گذاشته ایم و این قدر برای ایشان احترام قائلم که اگر درباره دستمزد یا هزینه تولید برنامه با هم به توافق نرسیم، این چند برنامه را به تلویزیون هدیه خواهیم کرد.
حق و حقوق مخاطبان برنامه «هفت» چه می شود؟!
ان شاء الله آقای پورمحمدی به این نکته توجه دارد و همین طور به این موضوع که این برنامه پرخرج تر از برنامه قبلی است و کیفیت تولید آن با «هفت» قبلی متفاوت است و هزینه هایش هم باید متفاوت باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- تدوین «استاد» به پایان رسید
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز