نسیم ادبی بازیگر فیلم سینمایی «آن دیگری» گفت که سینمای اجتماعی در رتبه بالاتری قرار دارد و مردم طرفدار آثاری هستند که از دل جامعه برآید.
به گزارش سینماسینما، نسیم ادبی بازیگر فیلم سینمایی «آن دیگری» درباره مشکلات ساخت فیلمهای اجتماعی بیان کرد: در سالهای اخیر همیشه ممیزیها آثار اجتماعی را چار مشکلاتی میکرد، از اینرو فضای بیان همه مشکلات در فیلمها کمتر فراهم شده است. نمیتوانیم خیلی راحت به دل جامعه برویم اما در سالهای اخیر آثاری بوده که ممیزیها را رد کرده و حرف خود را هم زدهاند.
وی درباره اهمیت پرداخت به مسائل افراد با مشکلات تراجنسیتی گفت: در کل دنیا برخورد با این افراد متفاوت است و این گروه بخصوص در خانوادهها با مشکلات متعددی روبرو هستند. مشکلات این افراد را زمانی لمس کردم که نقش آنان را پذیرفتم؛ من نقش یک خانمی که به مرد تبدیل شد را در یک نمایش ایفا کردم. بعد از آن هم در فیلم سینمایی آن دیگری نقشی داشتم که از فردی که دچار این مسئله است میخواهد حمایت کند.
ادبی عنوان کرد: سال ۹۷ که یک نمایش با این موضوع بازی کردم، بیشتر تماشاگران ما بچههای رنگینکمانی بودند و از نزدیک با مشکلات این قشر روبرو شدیم. ابتدا پذیرش این گروه در خانواده بسیار سخت است اما ایران تنها کشوری است که به این گروه شناسنامه میدهد و در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. امروز به این گروه در کشورمان کمک مالی میشود و بیمارستانهای مخصوصی برای آنان وجود دارد تا عملهای جراحی دشوار مورد نیاز را انجام دهند. در فیلم آن دیگری مسئله درباره فردی با اختلال تراجنسیتی بود که در خانواده در قدم نخست دچار مشکل است و در این اثر از نزدیک مشکلات این فرد با برادر و پدرش را میبینیم. در این فیلم یک دوره از مرحله تطبیق جنسیت را میبینیم که برخورد و حمایت خانواده در آن بسیار مهم است.
وی افزود: این گروه از جامعه، افرادی حساستر هستند و احساس میکنند نسبت به آنان موضعگیری وجود دارد. زنی که تبدیل به مرد میشود دوست دارد با وی مردانه برخورد شود؛ مردی هم که به یک زن تبدیل میشود دوست دارد رفتار با او زنانه باشد و در این فیلم این مسئله دیده میشود. آن دیگری مربوط به مسائل و چالشهایی است که وقتی یک مرد میخواهد به زن تبدیل شود تجربه میکند. شخصیت فیلم آن دیگری در مرحله تغییر پوشش است که دارد با جنسیت جدیدش آشنا میشود. او زنانه میگردد و زنانه زندگی میکند اما وقتی به خانه پدرش میرود، الگوهای مردانه را رعایت میکند.
این هنرمند اظهار کرد: مجوز ساخت چنین آثاری سخت است و خیلی تمایلی به باز شدن مسائل این گروه وجود ندارد. حتی در جشنواره فیلم کوتاه سال گذشته آثاری با موضوع تغییر جنسیت حذف شد و من در یکی از این فیلمها به ایفای نقش پرداخته بودم. فیلمنامههای جذابی در این زمینه وجود دارد که میتواند مشکلات این گروه را نمایان کرده و جامعه با تماشای چنین آثاری بهتر پذیرای این قشر خواهد بود.
نسیم ادبی درباره اهمیت تئاتر و فیلم گفت: حتما تاثیرگذار است؛ به یاد دارم زمانی که وزیر بهداشت وقت، نمایش آبی مایل به صورتی را دید تاکید کرد که بیمارستانی برای این گروه درنظر گرفته میشود تا فرهنگسازی شود و حق زندگی آنان به رسمیت شناخته شود.
وی ادامه داد: ساخت فیلم و تئاتر در فرهنگسازی پذیرش کسانی که با مشکل جنسیتی روبرو هستند موثر است. براساس اعلام آمار سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ نفر با مشکل تراجنسیتی روبرو هستند و با فرهنگسازی، از خودکشی و افسردگی این افراد که حاصل عدم پذیرش در جامعه است جلوگیری شده و این گروه نیز میتوانند زندگی پویایی داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش «ضابط» صادر شد
- «آنها مرا دوست داشتند» از ۱۸ مهر اکران میشود
- رونمایی از آنونس «کارزار» در آستانه اکران
- افتتاحیه «آن دیگری» در فرانسه برگزار شد
- کارگردان فیلم سینمایی «آن دیگری»: در هیج جای دنیا آدمهای ضعیف را دوست ندارند/ چقدر باید پیگیری کنیم؟
- نخستین اکران عمومی فیلم «آن دیگری» در سینماهای فرانسه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- نمایش «خونینزار» توقیف شد
- گمشده در تاریکی/ نگاهی به نمایش «خونینزار»
- گیتی قاسمی به «اتاق عروس» پیوست
- راهیابی فیلم «آن دیگری» به جشنواره کاشیش مومبای هند
- تدوین «خائنکشی» مسعود کیمیایی به پایان رسید
- فیلمبرداری فیلم کوتاه «گرسنگی» به پایان رسید/ نگاهی اعتراضی به فقر و قوانین ضدانسانی
- واروژ کریممسیحی «وثیقه» را تدوین کرد
- ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده آثار نمایشی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





