نسیم ادبی بازیگر فیلم سینمایی «آن دیگری» گفت که سینمای اجتماعی در رتبه بالاتری قرار دارد و مردم طرفدار آثاری هستند که از دل جامعه برآید.
به گزارش سینماسینما، نسیم ادبی بازیگر فیلم سینمایی «آن دیگری» درباره مشکلات ساخت فیلمهای اجتماعی بیان کرد: در سالهای اخیر همیشه ممیزیها آثار اجتماعی را چار مشکلاتی میکرد، از اینرو فضای بیان همه مشکلات در فیلمها کمتر فراهم شده است. نمیتوانیم خیلی راحت به دل جامعه برویم اما در سالهای اخیر آثاری بوده که ممیزیها را رد کرده و حرف خود را هم زدهاند.
وی درباره اهمیت پرداخت به مسائل افراد با مشکلات تراجنسیتی گفت: در کل دنیا برخورد با این افراد متفاوت است و این گروه بخصوص در خانوادهها با مشکلات متعددی روبرو هستند. مشکلات این افراد را زمانی لمس کردم که نقش آنان را پذیرفتم؛ من نقش یک خانمی که به مرد تبدیل شد را در یک نمایش ایفا کردم. بعد از آن هم در فیلم سینمایی آن دیگری نقشی داشتم که از فردی که دچار این مسئله است میخواهد حمایت کند.
ادبی عنوان کرد: سال ۹۷ که یک نمایش با این موضوع بازی کردم، بیشتر تماشاگران ما بچههای رنگینکمانی بودند و از نزدیک با مشکلات این قشر روبرو شدیم. ابتدا پذیرش این گروه در خانواده بسیار سخت است اما ایران تنها کشوری است که به این گروه شناسنامه میدهد و در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. امروز به این گروه در کشورمان کمک مالی میشود و بیمارستانهای مخصوصی برای آنان وجود دارد تا عملهای جراحی دشوار مورد نیاز را انجام دهند. در فیلم آن دیگری مسئله درباره فردی با اختلال تراجنسیتی بود که در خانواده در قدم نخست دچار مشکل است و در این اثر از نزدیک مشکلات این فرد با برادر و پدرش را میبینیم. در این فیلم یک دوره از مرحله تطبیق جنسیت را میبینیم که برخورد و حمایت خانواده در آن بسیار مهم است.
وی افزود: این گروه از جامعه، افرادی حساستر هستند و احساس میکنند نسبت به آنان موضعگیری وجود دارد. زنی که تبدیل به مرد میشود دوست دارد با وی مردانه برخورد شود؛ مردی هم که به یک زن تبدیل میشود دوست دارد رفتار با او زنانه باشد و در این فیلم این مسئله دیده میشود. آن دیگری مربوط به مسائل و چالشهایی است که وقتی یک مرد میخواهد به زن تبدیل شود تجربه میکند. شخصیت فیلم آن دیگری در مرحله تغییر پوشش است که دارد با جنسیت جدیدش آشنا میشود. او زنانه میگردد و زنانه زندگی میکند اما وقتی به خانه پدرش میرود، الگوهای مردانه را رعایت میکند.
این هنرمند اظهار کرد: مجوز ساخت چنین آثاری سخت است و خیلی تمایلی به باز شدن مسائل این گروه وجود ندارد. حتی در جشنواره فیلم کوتاه سال گذشته آثاری با موضوع تغییر جنسیت حذف شد و من در یکی از این فیلمها به ایفای نقش پرداخته بودم. فیلمنامههای جذابی در این زمینه وجود دارد که میتواند مشکلات این گروه را نمایان کرده و جامعه با تماشای چنین آثاری بهتر پذیرای این قشر خواهد بود.
نسیم ادبی درباره اهمیت تئاتر و فیلم گفت: حتما تاثیرگذار است؛ به یاد دارم زمانی که وزیر بهداشت وقت، نمایش آبی مایل به صورتی را دید تاکید کرد که بیمارستانی برای این گروه درنظر گرفته میشود تا فرهنگسازی شود و حق زندگی آنان به رسمیت شناخته شود.
وی ادامه داد: ساخت فیلم و تئاتر در فرهنگسازی پذیرش کسانی که با مشکل جنسیتی روبرو هستند موثر است. براساس اعلام آمار سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ نفر با مشکل تراجنسیتی روبرو هستند و با فرهنگسازی، از خودکشی و افسردگی این افراد که حاصل عدم پذیرش در جامعه است جلوگیری شده و این گروه نیز میتوانند زندگی پویایی داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش «ضابط» صادر شد
- «آنها مرا دوست داشتند» از ۱۸ مهر اکران میشود
- رونمایی از آنونس «کارزار» در آستانه اکران
- افتتاحیه «آن دیگری» در فرانسه برگزار شد
- کارگردان فیلم سینمایی «آن دیگری»: در هیج جای دنیا آدمهای ضعیف را دوست ندارند/ چقدر باید پیگیری کنیم؟
- نخستین اکران عمومی فیلم «آن دیگری» در سینماهای فرانسه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- نمایش «خونینزار» توقیف شد
- گمشده در تاریکی/ نگاهی به نمایش «خونینزار»
- گیتی قاسمی به «اتاق عروس» پیوست
- راهیابی فیلم «آن دیگری» به جشنواره کاشیش مومبای هند
- تدوین «خائنکشی» مسعود کیمیایی به پایان رسید
- فیلمبرداری فیلم کوتاه «گرسنگی» به پایان رسید/ نگاهی اعتراضی به فقر و قوانین ضدانسانی
- واروژ کریممسیحی «وثیقه» را تدوین کرد
- ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده آثار نمایشی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





