نسیم ادبی بازیگر فیلم سینمایی «آن دیگری» گفت که سینمای اجتماعی در رتبه بالاتری قرار دارد و مردم طرفدار آثاری هستند که از دل جامعه برآید.
به گزارش سینماسینما، نسیم ادبی بازیگر فیلم سینمایی «آن دیگری» درباره مشکلات ساخت فیلمهای اجتماعی بیان کرد: در سالهای اخیر همیشه ممیزیها آثار اجتماعی را چار مشکلاتی میکرد، از اینرو فضای بیان همه مشکلات در فیلمها کمتر فراهم شده است. نمیتوانیم خیلی راحت به دل جامعه برویم اما در سالهای اخیر آثاری بوده که ممیزیها را رد کرده و حرف خود را هم زدهاند.
وی درباره اهمیت پرداخت به مسائل افراد با مشکلات تراجنسیتی گفت: در کل دنیا برخورد با این افراد متفاوت است و این گروه بخصوص در خانوادهها با مشکلات متعددی روبرو هستند. مشکلات این افراد را زمانی لمس کردم که نقش آنان را پذیرفتم؛ من نقش یک خانمی که به مرد تبدیل شد را در یک نمایش ایفا کردم. بعد از آن هم در فیلم سینمایی آن دیگری نقشی داشتم که از فردی که دچار این مسئله است میخواهد حمایت کند.
ادبی عنوان کرد: سال ۹۷ که یک نمایش با این موضوع بازی کردم، بیشتر تماشاگران ما بچههای رنگینکمانی بودند و از نزدیک با مشکلات این قشر روبرو شدیم. ابتدا پذیرش این گروه در خانواده بسیار سخت است اما ایران تنها کشوری است که به این گروه شناسنامه میدهد و در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. امروز به این گروه در کشورمان کمک مالی میشود و بیمارستانهای مخصوصی برای آنان وجود دارد تا عملهای جراحی دشوار مورد نیاز را انجام دهند. در فیلم آن دیگری مسئله درباره فردی با اختلال تراجنسیتی بود که در خانواده در قدم نخست دچار مشکل است و در این اثر از نزدیک مشکلات این فرد با برادر و پدرش را میبینیم. در این فیلم یک دوره از مرحله تطبیق جنسیت را میبینیم که برخورد و حمایت خانواده در آن بسیار مهم است.
وی افزود: این گروه از جامعه، افرادی حساستر هستند و احساس میکنند نسبت به آنان موضعگیری وجود دارد. زنی که تبدیل به مرد میشود دوست دارد با وی مردانه برخورد شود؛ مردی هم که به یک زن تبدیل میشود دوست دارد رفتار با او زنانه باشد و در این فیلم این مسئله دیده میشود. آن دیگری مربوط به مسائل و چالشهایی است که وقتی یک مرد میخواهد به زن تبدیل شود تجربه میکند. شخصیت فیلم آن دیگری در مرحله تغییر پوشش است که دارد با جنسیت جدیدش آشنا میشود. او زنانه میگردد و زنانه زندگی میکند اما وقتی به خانه پدرش میرود، الگوهای مردانه را رعایت میکند.
این هنرمند اظهار کرد: مجوز ساخت چنین آثاری سخت است و خیلی تمایلی به باز شدن مسائل این گروه وجود ندارد. حتی در جشنواره فیلم کوتاه سال گذشته آثاری با موضوع تغییر جنسیت حذف شد و من در یکی از این فیلمها به ایفای نقش پرداخته بودم. فیلمنامههای جذابی در این زمینه وجود دارد که میتواند مشکلات این گروه را نمایان کرده و جامعه با تماشای چنین آثاری بهتر پذیرای این قشر خواهد بود.
نسیم ادبی درباره اهمیت تئاتر و فیلم گفت: حتما تاثیرگذار است؛ به یاد دارم زمانی که وزیر بهداشت وقت، نمایش آبی مایل به صورتی را دید تاکید کرد که بیمارستانی برای این گروه درنظر گرفته میشود تا فرهنگسازی شود و حق زندگی آنان به رسمیت شناخته شود.
وی ادامه داد: ساخت فیلم و تئاتر در فرهنگسازی پذیرش کسانی که با مشکل جنسیتی روبرو هستند موثر است. براساس اعلام آمار سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ نفر با مشکل تراجنسیتی روبرو هستند و با فرهنگسازی، از خودکشی و افسردگی این افراد که حاصل عدم پذیرش در جامعه است جلوگیری شده و این گروه نیز میتوانند زندگی پویایی داشته باشند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آنها مرا دوست داشتند» از ۱۸ مهر اکران میشود
- رونمایی از آنونس «کارزار» در آستانه اکران
- افتتاحیه «آن دیگری» در فرانسه برگزار شد
- کارگردان فیلم سینمایی «آن دیگری»: در هیج جای دنیا آدمهای ضعیف را دوست ندارند/ چقدر باید پیگیری کنیم؟
- نخستین اکران عمومی فیلم «آن دیگری» در سینماهای فرانسه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- نمایش «خونینزار» توقیف شد
- گمشده در تاریکی/ نگاهی به نمایش «خونینزار»
- گیتی قاسمی به «اتاق عروس» پیوست
- راهیابی فیلم «آن دیگری» به جشنواره کاشیش مومبای هند
- تدوین «خائنکشی» مسعود کیمیایی به پایان رسید
- فیلمبرداری فیلم کوتاه «گرسنگی» به پایان رسید/ نگاهی اعتراضی به فقر و قوانین ضدانسانی
- واروژ کریممسیحی «وثیقه» را تدوین کرد
- ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده آثار نمایشی درگذشت
- رونمایی از گریم متفاوت و سنگین آزاده صمدی در نمایش «آن دیگری»
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند