منوچهر هادی از کارگردانهایی است که ساخت مجموعه «عاشقانه» را در شبکه نمایش خانگی آغاز کرده است.به گزارش سینماسینما، «عاشقانه» مجموعهای است که بهتازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است و بسیاری از چهرههای مطرح سینما از جمله محمدرضا گلزار، مهناز افشار، ساره بیات، پانتهآ بهرام و بهاره کیانافشار در آن ایفای نقش میکنند. به بهانه پخش این سریال با منوچهر هادی کارگردان این سریال گفتگویی انجام شده است.
شاید در حال حاضر بهتر بتوان درباره شبکه نمایش خانگی صحبت کرد، دستکم مدتی است این حوزه برای مخاطبانش تعریف مشخصتری پیدا کرده اما به همان اندازه آسیبهایی نیز متوجه این محصولات شده؛ از جمله حواشیای که در ماههای اخیر از ورود سرمایههای نامشخص یا تهیهکنندگانی که به این حوزه ورود میکنند و خیلی پیشینه مشخصی ندارند، صحبت میشود، تصور میکنم در این شرایط ورود به شبکه نمایش خانگی اماواگرهایی دارد. به عنوان کارگردانی که تازه به این حوزه وارد شدهاید، فضا را چطور میبینید؟
این بخش قطعا به تهیهکننده مربوط میشود. من به عنوان کارگردان بعد از مراحلی انتخاب میشوم و بیشتر وظیفه اجرای درست فیلمنامه با توجه به متن و قصهای که در اختیار دارم را برعهده دارم و البته انتخاب درست بازیگران، بنابراین در آن بخش که شما به آن اشاره کردید، نمیتوانم پاسخگو باشم. اما شبکه نمایش خانگی حوزهای است که برای تولید محصول نیازمند هزینههای بسیاری است. ساخت یک سریال شبکه نمایش خانگی حداقل نیازمند ۸، ۹ میلیارد سرمایه است و این رقمی نیست که تهیهکننده بخش خصوصی که در کاری موفق است و صد درصد سرمایه سالمی دارد، در این کار سرمایهگذاری کند، چراکه هزینههای ساخت چنین محصولاتی زیاد است و به همان اندازه دردسرهای تصویب فیلمنامه و ساخت سریال هم زیاد است و تازه بعد از ساخت اثر مشکلات بعدی برای پخش و ادامه ساخت سریال پیش میآید و درحقیقت خیلی مشخص نیست سرمایهاش برگردد یا خیر. اما سرمایهگذارانی که پولهای نامشخصی دارند، بدون ترس و واهمه راحتتر به این حوزه ورود میکنند و اگر سرمایهشان هم برنگردد خیلی مسئلهای نیست. بنابر این به نظر من باید به بخش خصوصی اعتماد شود، قطعا کسانی وجود دارند که علاقهمند به سرمایهگذاری در این بخش هستند. نمایش خانگی نیز مثل سینما یا تلویزیون حوزهای است که تعریف مشخصی دارد و برای من به عنوان کارگردان کارکردن در هر کدام از این حوزهها تفاوتی ندارد. سعی میکنم هر سکانسی که میگیرم بهترین اجرا را داشته باشم و خیلی به من ارتباطی ندارد پولی که برای سرمایهگذاری در پروژهای آمده از کجا تأمین شده است، این بخش به تهیهکننده مرتبط است که مورد تأیید ارشاد است و تهیهکننده باید مراقب باشد این پولها از کجا میآید و آیا پول سالمی است یا خیر؟
چه دلیلی باعث شد برای شبکه نمایش خانگی سریالی کارگردانی کنید؟
من کارم فیلمسازی است سینما، تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی برایم تفاوتی ندارد. همه میدانیم در تلویزیون آنقدر ممیزیها زیاد شده که عملا خیلی راحت نمیتوان کار کرد. من سرمایه تلویزیون هستم و کارگردانی را بیشتر در تلویزیون تجربه کردم اما شرایط مالی تلویزیون خوب نیست و این شرایط برای ما که زندگیمان از این طریق میگذرد قابل قبول نیست بنابراین بیشتر در سینما کار میکنم. در شبکه نمایش خانگی هم معمولا مشکل مالی وجود ندارد و میتوان قصههای بهتری را برای مخاطب تعریف کرد. ضمن اینکه در چند سال اخیر آثار موفقی مثل «شاهگوش» یا «شهرزاد» توانسته بسیاری را متوجه شبکه نمایش خانگی کند و مخاطب نشان داده اگر سریالی با متن خوب و بازیگری که درست در جای خودش قرار گرفته است ساخته شود، با آن اثر ارتباط برقرار میکند و اگر در این حوزه کار قابلتأملی باشد مخاطب هم استقبال میکند و حاضر است محصول را خریداری کند. کارگردانهای مطرح و کاربلدی به این حوزه وارد شدند و در کنار آنها بازیگرانی در سریالهای شبکه نمایش خانگی وارد شدند که امکان حضور آنها در تلویزیون نیست و همهچیز در شبکه نمایش خانگی فراهم است تا بتوان قصه بهتری تعریف کرد و کار بهتری ساخت. ممیزیها نسبت به تلویزیون کمتر است و میتوان کمی جسورتر بود البته در این حوزه نیز همهچیز طبق اصول و چارچوبی که درنظر گرفته شده است، پیش میرود اما بدون شک بهنسبت تلویزیون شرایط بهتری وجود دارد. کارکردن در این حوزه برای من جدید و جذاب است.
پس میتوان شبکه نمایش خانگی را بهنوعی تلویزیون خصوصی دانست.
بله. هیچ ارگان دولتی سریال شبکه نمایش خانگی نمیسازد و تماما بخش خصوصی در این حوزه فعال است. شبکه نمایش خانگی با مردم ارتباط خوبی برقرار کرده است و از این طریق میتوان بیواسطهتر با مخاطب ارتباط گرفت و مردم هم درست قضاوت میکنند و آنها هستند که در صورت پذیرش اثر حاضر هستند هزینه و محصول را خریداری کنند. به نظر من، شبکه نمایش خانگی عرصهای است که اگر با قدرت وارد شوید موفق خواهید بود. این قدرت از فیلمنامهای است که برای ساخت در نظر گرفته شده و در مرحله بعد کارگردانی و انتخاب درست بازیگر و عوامل. اگر همهچیز درست در کنار هم چیده شود، میتوان موفق بود. از این جهت عرصه رقابت بهتری است و طبعا کسی که به دنبال سرمایهگذاری در این حوزه است به سراغ عواملی میرود که ثابت کردند در سینما و تلویزیون موفق بودهاند و با چنین پشتوانهای میتوان اثر خوبی تولید کرد.
مجموعه «شهرزاد» نشان داد انتخاب درست متن در وهله اول و بعد کارگردانی و انتخاب عوامل میتواند به موفقیت اثر کمک کند، هرچند برخی از سریالها با داشتن بازیگران مطرح هم نتوانستند آنطور که باید موفقیتی کسب کنند. به نظر شما فرمول مشخصی برای موفقیت در این حوزه وجود دارد؟
به نظر من کسی که در شبکه نمایش خانگی سرمایهگذاری میکند قطعا آدم هوشمندی است و قواعد کار را میداند و بدون شک یک مشاور سینمایی خوب هم دارد و به سراغ گزینههایی برای ساخت سریال میرود که بهاصطلاح میداند جواب میدهد. در شبکه نمایش خانگی ابتدای راه هستیم و ممکن است دراینمیان خطاهایی هم صورت گیرد. تصور میکنم اگر کمی از طرف ارشاد به فیلمسازان اعتماد شود و تا اندازهای دست ما برای ساخت اثر بازتر باشد، میتوان به سوژههایی پرداخت که جذابتر است و قصههای ملودرام بهتری میتوان ساخت و مخاطب ارتباط بهتری برقرار خواهد کرد.
چرا در سریال عاشقانه به دنبال ستارههای سینما رفتید؟
شرطم این بود. وقتی کارگردانی سریالی در شبکه نمایش خانگی به من پیشنهاد شد، ترجیح دادم کاری انجام دهم که مخاطب، بازیگران و خوانندگان موردعلاقهاش را ببیند، اگر قرار باشد با معمولیترین اتفاق برای او سریالی بسازم قطعا در تلویزیون این کار را انجام میدهم. بسیاری از بازیگران هم به اعتبار و موقعیت کارگردان پاسخ مثبت میدهند. در بسیاری از مواقع پول زیادی به بازیگری پیشنهاد میشود اما چون کارگردان خیلی صاحب اعتبار نیست، بازیگران نمیپذیرند و خدا را شکر که توانستم با گروه بازیگران و عواملی که مدنظرم بود کار کنم و به سراغ بهترین گزینهها بروم و حقم این است که با بهترینها کار کنم و ویترین خوبی داشته باشم، چراکه در چند قسمت اول تا قصه برای مخاطب جا بیفتد و به قول معروف، قلاب تماشاگر گیر کند بازیگر کار را پیش خواهد برد و بعد کارگردان است که با ساختار و قصه خوب تماشاگر را درگیر خواهد کرد. بنابراین در شبکه نمایش خانگی هم بازیگر مهم است، هم قصه و هم اجرا، در غیراینصورت شکست سنگینی برای محصول خواهد بود که جبرانپذیر هم نیست.
فکر میکنید «عاشقانه» با اقبال مردم روبهرو شود؟
همه تلاشمان را میکنیم. تصور میکنم در مرحله نگارش تا حد زیادی این اتفاق افتاد که قصه برای مخاطبش جذاب باشد و نویسندگان این مجموعه آقایان کاظمیپور و جلالی از جمله نویسندگانی هستند که معمولا آثار پرمخاطبی را نوشتهاند و در این سریال هم این اصل در نظر گرفته شده است علاوه بر اینکه من هم در اجرا همه توانم را گذاشتم و بازیگران باانگیزهای برای این سریال انتخاب شدند. فکر میکنم «عاشقانه» فاکتورهای خوبی برای دیدهشدن دارد و با توجه به تمام مواردی که گفتم، فکر میکنم با اقبال مواجه خواهد شد و از جمله آثاری است که تا سالها در ذهن مخاطب میماند و قطعا مخاطب به دنبال فصل بعدی هم خواهد بود.
سریال «شهرزاد» بهنوعی انتظارات را از سریالهای شبکه نمایش خانگی بالا برد. فکر میکنید «عاشقانه» میتواند رقیبی برای سریال «شهرزاد» باشد؟
از سریال «شهرزاد» استقبال زیادی شد، من جزء طرفداران پروپاقرص این سریال بودم و یک تجربه موفق بود. اما همه تلاشم را کردم کاری بسازم که از سریال «شهرزاد» قویتر باشد. از مجموعه «شهرزاد» خیلی چیزها آموختم و ما هم سعی کردیم عوامل موفقیت «شهرزاد» را رعایت کنیم، بهعلاوه اینکه چیزهایی برای خود ما هم مهم بوده و سعی کردیم حرفهایی بزنیم که حرف مردم است.
بهزودی مشغول ساخت فیلم سینمایی خواهید شد یا خیر؟
چند پیشنهاد دارم که تا سریال عاشقانه تمام نشود، نمیتوانم قطعی درباره آنها صحبت کنم اما سال آینده دو فیلم سینمایی خواهم ساخت، شاید یکی از آنها به جشنواره نرود و اکران عمومی شود، اما فیلم دیگرم برای حضور در جشنواره خواهد بود.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- «عامه پسند» از ۱۷ آبان اکران میشود
- «سرهنگ ثریا» و فیلم جدید منوچهر هادی در راه اکران
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش