رامبد جوان در یک گفت و گوی مفصل در باره خندوانه و فصل سوم آن و دشواری های کار سخن گفته است.
به گزارش سینماسینما، فصل سوم خندوانه با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید و تیم بزرگ خندوانه خود را برای فصل چهارم آماده می کند. فصل چهارمی که گفته می شود قرار است از نیمه آذر آغاز شود و خندوانه با تغییر در دکور و تغییرات محدودی در دیگر بخش ها به روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.
خندوانه مورد اعتماد مردم است
جوان در پاسخ به این پرسش که «خندوانه را در پایان فصل سوم چگونه ارزیابی می کنید، می گوید: «موفقیتی که خندوانه به دست آورده قطعا آن قدری است که می تواند یک رویاپردازی را راضی کند. وقتی شما یک پروژه ای را شروع می کنید خیلی دوست دارید برند شود و اعتبار پیدا کند و هر کسی دلش می خواهد به چنین وضعیتی برسد. بدیهی است دلم می خواهد در پروژه های موفق حضور داشته باشم. واقعیتش این است هر چقدر جلوتر می رفتیم و متوجه هدف گذاریمان می شدیم بیشتر متوجه شدیم که ساخت خندوانه چقدر مهم است و شاد بودن و خندیدن در طول تاریخ نیاز انسان های دنیا است. برای من چیزی که فکر می کردم شکل گرفته و خندوانه الان مورد اعتماد مردم است و با آن ارتباط صمیمانه برقرار کرده اند.»
طیف گسترده ای از مردم درگیر اقدامهای جذابی شدند
«وقتی قرار است برنامه ای با طیف گسترده مردم ارتباط برقرار کند باید کاری کند آن طیف گسترده دخیل شوند. از حضور گسترده در استودیو بگیرید تا اینکه مردم اسم یک کمپین را انتخاب می کنند. از این دست موضوعات در سه فصل گذشته زیاد داشتیم مثلا ما موضوع آبیاری قطره ای را با کمک مردم به نقطه ای مفید رساندیم. واقعا مردم کمک کردند که محقق شد و ما توانستیم مساحت قابل توجهی از یک منطقه محروم کشاورزی در کرمان یعنی حدود ۵۰ هکتار زمین زراعی مردم را با کمک خود مردم آبیاری قطره ای کنیم و به مرحله ای رسید که وزارت جهاد کشاورزی هم وارد شد و تقاضا کرد این مسیر با مشارکت آنها ادامه یابد.»
نگران تکراری شدن خندوانه نیستم
او درباره اینکه ممکن است خندوانه برای مردم تکراری شود و اینکه تا چه زمانی آن را خواهد ساخت، می گوید: «ساخت خندوانه را احتمالا تا زمانی که بمیریم ادامه می دهیم (می خندد) چون ما خسته نمی شویم و فقط یک دفعه خاموش می شویم. قرار نیست در خندوانه ما هر روز آکروبات کنیم یا بمب بترکانیم. به نظر من اساس برنامه سازی در دنیا این شکلی نیست. الان تمام پروژههایی که سالهاست در دنیا ساخته میشوند یک فرمول و گرامر ثابت دارند و با همان فرمول جلو میروند و ما هم قرار نیست هر دفعه فیل هوا کنیم! کلیت این برنامه همین است که تماشاچی بنشیند و از تماشای یک برنامه انرژی بگیرد، حرفهای مثبت بشنود و مهمانان برنامه از موفقیتها و شادابی خود در زندگی حرف بزنند. کمی هم بخندیم و با مردم قرارهایی بگذاریم و آنها را عملی کنیم. می توان جزییاتی را به برنامه اضافه کرد، دکور تغییر داد و برنامه را برای مردم نو کرد اما در کل نگران تکراری شدن برنامه نیستیم.»
برنامه مخاطبان متعددی دارد و در زمینه خنداندن مردم سنت شکنی کرده است
نظرات دکتر عماد افروغ در مورد خندوانه را به رامبد جوان یادآوری می کنیم و او با تایید آنها می گوید: «برنامه مخاطبان متعددی دارد. از کودکانی که با ریتم و موسیقی برنامه ارتباط برقرار می کند تا سالمندانی که در مکان های مختلف به من می گویند برنامه را دیده اند و بخش های مختلف آن را به من کد می دهند. تعداد بسیاری از آنها نیز می گویند اصلا تلویزیون تماشا نمی کنند اما خندوانه را دیده اند و با آن ارتباط برقرار کرده اند. خندوانه در زمینه شاد کردن مردم سنت شکنی کرد و برخی تابوها را شکست.»
فصل چهارم تماشاگران کمتری در استودیو حضورخواهند داشت
از او در مورد دکور بزرگ خندوانه در فصل چهارم و نقدهایی که در این زمینه مطرح شده بود سوال کردیم که اینگونه جواب می دهد: «من دلم میخواست که برنامه «خندوانه» در ابعاد بزرگتری اجرا شود و این اتفاق برای من خیلی جذاب بود. بخشی از این موضوع از جاه طلبی من نشات میگرفت و بخشی دیگر از آن برای این بود که دلم میخواست با حضور تعداد بیشتری برنامه را اجرا کنم. فصل یک خندوانه را ما با ۳۲ صندلی آغاز کردیم و تعداد این صندلیها به دلیل اینکه صندلی وجود نداشت، نمیتوانست بیشتر باشد. خاطرم هست، حتی در روزهای اول برنامه، آدم کم میآوردیم و بچههای خودمان را روی صندلی مینشاندیم. یعنی در بین ۳۲ نفر هم ما باز مهمان کم داشتیم و مجبور بودیم از بچههای گروه تولید استفاده کنیم.
در فصل دوم تعداد صندلیهایمان به ۱۲۰ رسید و اتفاقا در زمان پخش مسابقه «خنداننده برتر» ۲۳۰ صندلی را هم در استودیو جا دادیم که مجبور شدیم فضا را کمی فشرده تر کنیم. حجم صدای این تعداد نفر در زمانی که بلند میخندیدند بسیار تاثیر گذار بود و کارکرد حضور تماشاچیان خیلی جواب میداد. رفتیم برای فصل سوم و من اصرارم روی ۶۰۰ نفر بود که توانستیم روی ۵۰۰ نفر میانگین تنظیم کنیم. شب آخر فصل سوم نیز بیش از ۷۰۰ مهمان داشتیم. حالا با توجه به تمامی واکنشها و تجربهای که در زمان اجرای خندوانه بدست آوردم، به این نتیجه رسیدم که برای فصل چهارم، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر مهمان داشته باشیم. نزدیک به ۲ میلیون نفر برای حضور در برنامه «خندوانه» متقاضی شدند و۵۲ هزار نفر در فصل سوم به استودیو آمدند و از نزدیک به تماشای برنامه نشستند.»
استاندارد ساخت ویدئوهای خارج از استودیو بسیاربالا بود
دوربین در فصل سوم بیشتر به خارج از استودیو رفت و ویدئوهای متعددی با ترکیب رنگ و موسیقی و ایده های جذاب تولید شد. با قطعیت می گویم تمام آن چیزی که خارج از استودیو ساخته شد پر از نوآوری و خلاقیت بود. استاندارد ساخت ویدئوهای خارج از استودیو آنقدر بالا رفت که تصمیم داریم در فصل چهارم نیز این بخش را با تمام توان ادامه دهیم.
تغییراتی که باعث شد خندوانه لطمه ببیند
نظر او را در مورد افت خندوانه در بخش هایی از فصل سوم سوال کردیم که رامبدجوان در این مورد توضیحات مفصلی ارائه می دهد: «ما با آقای ضرغامی و دارابی بعد از ۱۱۷ برنامه به یک نقطه اشتراک رسیده بودیم و آنها هم متوجه شدند که خندوانه چه کارکردی دارد و از جملاتی که رامبد به زبان میآورد قرار نیست بعدها چیز خاصی دربیاید، چون دیگر رامبد را در طول سالهای گذشته میشناختند و در نهایت به یک توافقی رسیده بودیم. اما وقتی این آقایان رفتند، دوباره به سر خط رسیدیم. یعنی ما با مدیرانی آشنا شدیم که میدانستند خندوانه چقدر اهمیت دارد و برایشان خیلی مهم بود که خندوانه ساخته شود. به هر حال برای مدیران تلویزیون یا هر مدیری اهمیت دارد که برنامههایشان مخاطب داشته باشد، چون مدیران، دلشان میخواهد بگویند، ما برنامههایی میسازیم که دیده میشود. اما سلیقه، نگرانیها و اهم فی الاهم کردنهای مدیران جدید باعث شد که ما مجددا این پروسهای را که قبلا طی کرده بودیم، دوباره طی کنیم تا به یک گرامر مشترک برسیم. در فصل سوم خیلی به ما سخت گذشت.
فشارهایی که در دوره ای بابت نگرانیهای مدیریتی به ما وارد میشد، باعث شده بود که ما دست و بالمان بسته شود. قوانینی برای ما وضع شد که کار ما را بسیار سخت کرد. مثلا وقتی در نوروز به بخش لباهنگ رسیدیم دیده شدن بیش از حد آن بخش باعث شد فشارهایی از بیرون به ما وارد شود و ما وادار شدیم به مدیران بگوییم ما همان هایی هستیم که فصل یک و دو را ساخته ایم و از جایی دیگر نیامده ایم. بنابراین چرا باید ما ناگهان به موجودات خنگ و بی استعدادی تبدیل میشدیم که انگار بلد نیستند برنامهای را تولید کنند؟! البته در پایان همه چیز دست به دست هم داد و مشکل ما حل شد. یکی از این اتفاقات تغییر مدیران سازمان بود. وقتی که مدیریت تغییر پیدا کرد، انگار آب پشت سد به ناگهان باز شد.»
فصل چهارم چه تغییراتی خواهد داشت؟
«خندوانه در مسیر خودش خواهد ماند. برای فصل چهارم، قرار نیست خندوانه خیلی تغییر لحن بدهد. دربخش کمدینها باید فکر و تصمیم جدیدی بگیریم، چون تعداد آنها کم شد و از سوی دیگر هم همه حاضر نیستند که این تجربه را انجام دهند. شک نکنید من به تمام بازیگران این مملکت زنگ زدم، اما برخی از آنها فکر نمیکنند که بتوانند همچنین کارهایی را انجام دهند. خیلی ها آمدند تست زدند و در حضور مخاطبان استندآپ کمدی اجرا کردند اما خوب درنیامد و استفاده نشد. مسابقه «خنداننده برتر» به یک اتفاق بزرگ و جذابی در تلویزیون تبدیل شد و یک هیجان بزرگ و عجیب بود برای پایان دوره دوم اما اصولا قرار نیست که لحن خندوانه مانند آن مسابقه باشد. یعنی قرار نیست که خندوانه هر شب فریاد بزند که مردم بیایید، قرار است یک کار عجیب بکنیم. ما برای شروع فصل سوم هم به دلیل زمان کمی که داشتیم نیاز به یک ایده سریالی داشتیم که ادامه دار باشد و ایده اجرای لباهنگ به ما بسیار کمک کرد تا کمی به پیش برویم.»
اقداماتی که ماندگار شد
با مهمانان نیز برنامه یک بازی طراحی کردیم که تو حاضری چه کار کنی که یک یا چند نفر را بیرون از استودیو خوشحال کنی؟ و ما هم با سماجت پیگیری کردیم تا آن وعده ها عملی شود و گروهمان نیز برای تصویربرداری به سراغ آنها می رفت. مثلا مهدی یراحی حرکت بزرگی کرد که جا دارد از او تقدیر شود. او یک اتفاق بی نظیر را رقم زد و برای اجرای کنسرت به منطقه ای محروم در میان مردم رفت و ۸۰۰ نفر از مردم عزیزمان در آن منطقه از اجرای او لذت بردند و معلوم است آن شب از یاد آنها نمی رود. یا کاری که بهنام تشکر کرد و دو سالمند را برای یک روز به تفریح در سطح شهر برد. از این اقدامات خیرخواهانه در خندوانه فراوان شکل گرفت که فکر کردن به آن بسیار لذت بخش است.
خندوانه در فصل سوم مشکل مالی داشت
رامبد جوان معتقد است در فصل سوم مشکلات مالی کمی خندوانه را آزار داده است: او می گوید: «همه اعضایی که با خندوانه کار می کنند به موقع با آنها تسویه شده است. در فصل سوم با مشکل مالی مواجه بودیم چون پروژه بزرگ شد و ما عقب ماندیم اما به سرعت این را پوشش دادیم و بلافاصله پس از پایان فصل سوم با همه عوامل تسویه کردیم. من وقتی قراردادم را می بندم دیگر به پول فکر نمی کنم و به اجرای کار فکر می کنم. از یک روزی که قرار شد کمدین ها بیایند و به برنامه اضافه شوند چون در قرارداد پیش بینی نشده بود، برای پوشش هزینه هایش، هزینه هایی اضافی را متحمل شدیم. طبیعی است وقتی درطول برنامه به ایده هایی می رسیم که در برآورد اولیه هزینه هایش پیش بینی نشده است، ناچاریم هزینه هایی را برعهده بگیریم و اکثرا از جانب خودمان اتفاق می افتاد و گاهی هم زورمان می رسد به حامی مالی برنامه می گوییم آن بخش را برعهده بگیرد. مثلا بازیگرانی که برای بخش «خانواده باحال» آمدند و رفتند دستمزد خود را دریافت کردند و کاملا حرفه ای با آنها برخورد شد.
شبکه نسیم با مدیریت درجه یک دکتر کرمی که واقعا بهترین مدیری است که در تلویزیون دیده ام، بسیار کمک کردند در مسیر ساخت خندوانه و علاوه بر مراقبت های لازم برای ما بسیار جنگیده است. با تمام این اوصاف ایشان قول مساعد داده اند مراقبت های مالی لازم را از خندوانه در ادامه انجام دهند.»
جناب خان باید مراقبت شود
او در مورد حضور نداشتن جناب خان در برخی قسمتها می گوید: «وقتی شبهایی جناب خان به برنامه نمیآید، شک نکنید که این موضوع دلیلی دارد. دلیل آن هم این است یک روز من و محمد بحرانی با هم توافق کردیم و تصمیم گرفتیم که باید جناب خان را حفظ کنیم تا جناب خان یک شب معمولی نداشته باشد. جناب خان همیشه باید بالای ۷۰ درصد باشد و شب ۵۰ درصدی نداشته باشد. خب طبیعی هم هست که در برخی شبها هم ایدهای برای حضور جناب خان نداشته باشیم. این مراقبت کردن از جناب خان باعث شده که او تا الان جذاب باشد. اگر جناب خان هر شب به برنامه بیاید به شدت برای مردم عادی میشود و برای مخاطبان دیدن جناب خان عادی میشود. ما میخواهیم کاری کنیم که مخاطبان تشنه جناب خان باشند و با خود بگوید «ایول امشب جناب خان هست» یا بگویند «ای بابا! امشب جناب خان نبود» این خوشحالی و ناراحتی به درد میخورد، چون سازنده برنامه باید از مخاطب خود بازخورد بگیرد.»
خندوانه بدون رامبد جوان
یک روزی ممکن است رامبد جوان درخندوانه نباشد و من به این موضوع فکر میکنم! من میخواهم که خندوانه سرپا باشد. من آرزو دارم که خندوانه باشد و من عقب بکشم تا زندگی کنم. خدا شاهد است که برای خندوانه موهایم سفید شد! یک روز ممکن است رامبد نباشد یک روز ممکن است جناب خان نباشد، ممکن است یک کمدین دیگر بیاید و مجری باشد. به همه اینها فکر می کنم.»
چرا گاهی گفتگو با مهمان برنامه ناقص به نظر می رسد؟
از او سوال کردیم چرا گاهی احساس می شود گفت و گوها با مهمان برنامه خوب و جذاب نشده است و ناقص به نظر می رسد، که وی می گوید: «بازی که با مهمان می کنم باعث می شود او خود را رها کند ، بگوید بخندد، استندآپ اجرا کند. بعضی وقتها گفت و گو با مهمان درنمی آید، گاهی ۲ ساعت با مهمان حرف زده ایم و فقط ۳۰ دقیقه اش را می توانیم استفاده کنیم و در این مورد باید بگویم اگر احساس می کنی گفت و گوها گاهی خام است باید به تدوین ، اجرا و …اشاره کنم که ممکن است این ناقص بودن را به مخاطب منتقل کند. در عین حال معتقدم اگر این احساس را دارید به یک دلیل خاص نمی توانم اشاره کنم و ممکن است مجموعه ای از دلایل دخیل باشد.»
از دکتر ظریف تا محسن چاووشی و شهاب حسینی در خندوانه
رامبد جوان در ادامه از مهمان هایی یاد می کند که به هر دلیلی حضورشان در خندوانه میسر نشد: «چند مهمان بود که دوست داشتم به خندوانه بیایند و به هر دلیلی میسر نشد. یکی دکتر ظریف است که از فصل یک دنبال حضورشان هستم وهیچوقت نه نگفته اند، گفته اند که می آیند اما شرایطش فراهم نشد. مهران مدیری هم که مدتها دنبالش بودم حتی به او گفتم بیا تا فصل را با تو تمام کنیم تا اینکه خودش به دورهمی آمد و قضیه منتفی شد. رضا عطاران هم که به تلویزیون نمی آید و دیگر قید حضورش را زده ام. شهاب حسینی و محسن چاووشی نیز تاکنون شرایط حضورشان فراهم نشده است و به برنامه نیامده اند.
پروژه هایی که دوست دارم تمام کنم
رامبد جوان از پروژه جدیدش می گوید: «من بیدار می شوم تا می خوابم خندوانه است و آنقدر درگیر آن شده ام که از سینما دور می افتم. یک پروژه طنز خیلی جذاب با عنوان «جوان زی» است که ایده های جذابی برای آن در نظر گرفتم و فکر میکنم می نواند یک اتفاق ویژه باشد. در حال حاضر یک اپیزود آن را توانسته ام بسازم، و فکر می کردم می توانم آن را در کنار خندوانه بسازم اما دیدم بیش از حد گرفتار شده ام و نمی توانم اما در تلاش هستم ماهی ۱۲ قسمت از آن را بسازم و ارائه کنم.
«ورود آقایان ممنوع» آنقدر موفق شد و انتظارها بالا رفت که پیشنهادها زیاد شد و این جور مواقع من می ترسم و این میزان از استقبال را باعث خطا می دانم و عقب نشینی می کنم. بعد از آن شروع کردم به ایده پردازی و یک سناریو بسیار جذاب را با تیم ایده پردازی تکمیل کردیم که شد سناریو «خندنده». پروژه «خندنده» را به همراه پیمان معادی نوشته ام و فیلمنامه اش را ۱۲ بار بازنویسی کرده ایم اما هنوز فیلمنامه درنیامده و زمان ساختش نرسیده است. برای نقش اول این فیلم نیز پیمان معادی جزو گزینه ها است چون بیش از ۱۵ سال است با او رفاقت دارم و ابعادی از روحیه و شخصیت او را می شناسم که بسیار به این نقش می آید. او بسیار بامزه است و هنوز خیلی ها به شخصیت بامزه پیمان معادی پی نبرده اند.
فیلم سینمایی «نگار» را هم سال گذشته ساختم که تا الان اکران نشده و در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت. به بازیگری هم فکر می کنم اما بیش از آن به اجرایی شدن پروژه هایم فکر می کنم. حمایت از جوانان در فعالیت های هنری شان مانند تهیه کنندگی تئاتر و برنامه های این شکلی نیز همیشه جزو دغدغه های من بوده است و یاد گرفته ام اگر می توانم به کسی کمکی کنم دریغ نکنم چون همه چیز فقط متعلق به من نیست.
در مورد فیلم سینمایی «جناب خان» نیز باید بگویم یک ایده فوق العاده با احسان گودرزی طراحی کردیم که امیدوارم روزی ساخته شود.»
بگذارید همه تصور کنند دورهمی و خندوانه رقابت دارند
رامبد جوان در مورد بحث های حاشیه ای رقابت این دو برنامه می گوید: «به یک نکته دقت نکرده ایم و این است که هم من و هم مهران مدیری یک عمر است فعالیت داریم و به تازگی شروع نکرده ایم که بخواهیم درگیر مباحث این شکلی شویم. من معتقدم مهران نابغه است و همواره مورد توجه مردم بوده است و حقش است همواره دیده شود. بگذاریم همه فکر کنند ما دعوا داریم. کلا یک عده دوست دارند همیشه فکر کنند دو قطبی وجود دارد پس بگذار فکر کنند این رقابت وجود دارد.»
منبع: عصر ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ بازگشت سنجد/ جناب خان خوش آمدی!
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- خندوانـه چگونه خندوانـه شد؟
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- گفتوگو با محمد بحرانی/ از فامیل دور تا جنابخان؛ خبری از “کلاه قرمزی” نیست
- چرخش ناگهانی نظرات کاربران اینستاگرام درباره رامبد جوان
- واکنش امیرمهدی ژوله به انتقادات به سفر رامبد جوان و نگار جواهریان به کانادا/ مردم چه انتقادی به جوان دارند؟
- پشت پرده مخالفت حضور ظریف در خندوانه!/کاریکاتور
- بازگشت جناب خان به شغل سابقش
- سوال عجیبی که جنابخان از محمدرضا شریفینیا پرسید
- رضا رشیدپور به درخواست جنابخان در «حالا خورشید» عمل کرد
- نشست خبری برنامه «خندوانه» با حضور تهیهکننده و کارگردان برنامه برگزار شد/ ما گانگستر نیستیم، برنامهسازیم!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز