سرمایهگذار فیلم «قاتل و وحشی» با انتقاد از اکران نشدن این فیلم در جشنواره فجر حتی برای یک سانس، گفت: چند سال است که سرمایه ما بلاتکلیف مانده و هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست. ای کاش مدیران سینمایی شرایط اکران این فیلم را فراهم میکردند تا مردم درباره «قاتل و وحشی» قضاوت کنند.
به گزارش سینماسینما، با وجود آنکه دو هفته از پایان جشنواره فیلم فجر گذشته، اما هنوز اثرات بیپاسخ ماندن درخواست حمید نعمتالله برای نمایش محدود و تکسانس فیلم «قاتل و وحشی» باقی است. اهالی رسانه و منتقدان سینما تا اخرین ساعات روز ۲۱ بهمن منتظر بودند تا شاید از اکران این فیلم در سینمای رسانه خبری شود اما این انتظار بینتیجه ماند تا آنچه به عنوان فشارهای بیرونی برای عدم نمایش فیلم عنوان میشد، پیروز این رقابت باشد.
در روزهای گذشته نه تنها از سوی خبرنگاران و منتقدان و سینماگران نسبت به حذف نمایش این فیلم از فهرست بخش ویژه جشنواره انتقادهایی مطرح شد بلکه برخی داوران بخش سودای سیمرغ هم نسبت به این اتفاق واکنش منفی نشان دادند. همچنین ستاره اسکندری، بازیگر «قاتل و وحشی» در یادداشتی با ادبیاتی تند که «مسببان دور از فرهنگ» را خطاب قرار داده بود، تاکید کرد که «هیچ فیلمی در پستو نمانده و نمیماند. نور حقیقت، سرانجام بر سرزمینش خواهد بارید هرچند که نگذارید.»
در این رابطه تنها پاسخ رسمی از سوی سازمان سینمایی را رائد فریدزاده (رئیس سازمان سینمایی) در مصاحبه با خبرگزاری رسمی دولت (پیش از پایان جشنواره) بیان کرده که گفته بود: «این فیلم مشکل شرعی دارد و رفع مشکل آن در حدود و اختیارات سازمان سینمایی و وزارت ارشاد نیست.»
این در حالی است که همین چند روز قبل فیلم «قاتل و وحشی» براساس پروانه نمایشی که از سازمان سینمایی برای اکران در خارج از کشور دریافت کرده، در جشنواره فیلمهای ایرانی در نیویورک نمایش داده شد و لیلا حاتمی، بازیگر اصلی این فیلم درگفتوگویی بیان کرد که خوشحالتر میبود اگر این فیلم در ایران اکران گسترده میشد.
اما با تمام این اتفاقها، «قاتل و وحشی» و ماجراهایش که از سال ۱۳۹۹ برای شرکت در جشنواره فجر شروع شد، همچنان موضوعی داغ و پربحث در سینماست. این فیلم سرمایهگذاری دارد که چند سال قبل اسم و رسمی در سینما به هم زد ولی مدتهاست که دیگر خبری از او نیست.
محمدصادق رنجکشان به تازگی از وضعیت بلاتکلیف «قاتل و وحشی» گله کرده و از اینکه چند سال است سرمایه فیلم خوابیده و ممنوعیت نمایش آن فقط برای مردم داخل کشور ایجاد شده، انتقاد کرده است.
او در پاسخ به اینکه با توجه به جلوگیری از نمایش تک سانس «قاتل و وحشی» در جشنواره امسال برای اهالی رسانه چه پیشبینیای از سرنوشت این فیلم دارد، گفت: واقعا نمیدانم چه برسر این فیلم خواهد آمد. ما سالهاست که برای اکران و بازگشت سرمایه «قاتل و وحشی» صبوری کردهایم و وعده و وعیدهای زیادی شنیدیم که هیچ کدام آنها تا به امروز عملی نشده است. جالب اینجاست که دلیل روشنی هم به ما برای عدم اکران آن اعلام نشده و به طور قطعی تکلیف فیلم را روشن نمیکنند. سالهاست که ما در بلاتکلیفی به سر میبریم و با اینکه این اثر در فستیوالهای خارجی به اکران درآمده و مورد استقبال هم قرار گرفته اما همچنان مردم ما نمیتوانند به تماشای آن بنشینند و از نمایش آن روی پرده سینما محروم هستند. از ابتدای جشنواره ما تصور میکردیم که فیلم بالاخره در یک سانس به نمایش گذاشته میشود اما این اتفاق هم رخ نداد و دوباره باعث حیرت ما شد که چرا با این فیلم اینطور برخورد میشود. در حالیکه فیلمهای دیگر که فرصت اکران پیدا نکرده بودند، برای اهالی رسانه نمایش داده شدند و فقط از اکران «قاتل و وحشی» جلوگیری شد.
اگر مشکلات «قاتل و وحشی» اینقدر زیاد است چرا پروانه نمایش خارجی آن صادر شده؟
وی درباره اینکه آیا فکر میکند با این وضعیت، میتوان به اکران فیلم در آینده امیدوار بود؟ پاسخ داد: با شرایطی که در جشنواره به وجود آمد، هیچ چیز قابل پیشبینی نیست. اگر «قاتل و وحشی» آنقدر مشکل دارد که اصلا نمیتوان آن را در تک سانس هم برای جمع محدودی به اکران درآورد، پس چرا پروانه نمایش خارجی آن را صادر کردند؟ به هرحال فیلمهایی که از ایران در دنیا اکران میشوند، نماینده سینمای ایران هستند و اکران و موفقیتهای «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» نشان میدهد که این آثار کیفیت خوبی دارند و میتوانند نماینده خوبی برای سینمای ما باشند. «قاتل و وحشی» از فیلمهایی است که زحمت زیادی برای ساخت آن کشیده شده و در زمان تولید هم سرمایه زیادی صرف ساخت آن شد که در آن دوره هم جزو فیلمهایی کمهزینه به حساب نمیآمدند. فیلم هم به لحاظ مضمونی و هم به لحاظ ساختاری ارزشهای زیادی دارد که نمیتوان آنها را نادیده گرفت و به نظر من بد نیست که مدیران سینمایی شرایط اکرانش را فراهم کنند تا مردم درباره آن به قضاوت بنشینند. مطمئنم اگر این فیلم اکران شود، مخاطب از آن استقبال خواهد کرد و نه تنها هزینه تولید آن بازخواهد گشت بلکه در شرایط فعلی اکرانش به سود سینمادارها هم خواهد بود.
با اکران نشدن فیلم به طور کامل متضرر شدم
او درباره اینکه به عنوان سرمایهگذار از عدم اکران فیلم تا به امروز چقدر متضرر شده است؟ توضیح داد: ما در تمام این سالها بلاتکلیف بودیم و مدیران سینمایی هم پاسخ روشنی به ما ندادند. در آن زمان که من برای این فیلم سرمایهگذاری کردم، هزینه تولید به سرسامآوری امسال نبود اما در همان شرایط هم سرمایه زیادی نسبت به دیگر آثار سینمایی صرف ساخت «قاتل و وحشی» شد. با اکران نشدن این فیلم من به طور کامل متضرر شدم و این فیلم هیچ بازگشت مالی نداشت. در واقع سرمایه من خوابیده است و هیچ مرجعی هم به ما پاسخگو نیست. برخی از فیلمهایی که در این سالهای اخیر دچار این وضعیت شدند، توسط سازمان سینمایی خریداری شده و پول تولید به تهیهکننده پرداخت شد تا حداقل از ضرر مالی او جلوگیری شود اما از هفت سال پیش تا به امروز هیچ پاسخ روشنی به ما ندادهاند. حتی درصدد اینکه بخشی از ضرر و زیان مالی ما را جبران کنند هم نبودند و ما همچنان بلاتکلیف هستیم.
رنجکشان درباره اینکه خودش مشکل اصلی فیلم را برای عدم اکران چه میداند، گفت: از نظر من که فیلم مشکلی ندارد. اگر سر تراشیده بازیگر زن فیلم (با بازی لیلا حاتمی) محل اشکال است که در فیلمهای دیگر هم این اتفاق مسبوق به سابقه است. هیات انتخاب جشنواره هم فیلم را دیدند، نه تنها نظر منفی درباره آن نداشته، بلکه تأکید داشتند که «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران شود. خانم آبیار (عضو شورای پروانه نمایش) هم که به دلیل اکران نشدن این فیلم استعفا دادند. ایشان با اشاره به آیاتی از قرآن تأکید داشتند که فیلم مشکلی برای اکران ندارد و آنقدر اتفاقی که در جشنواره برای فیلم افتاد برایشان تلخ بود که دیگر نتوانستند به همکاری خود با سازمان سینمایی هم ادامه دهند. اصلا همه چیز برای اکران مهیا بود و ما فکر میکردیم این اتفاق رخ خواهد داد اما در روزهای آخر باز هم از نمایش آن ممانعت کردند. درحالی که به اعتقاد ما این اشکالات، وارد نیست و نمیتوان آن را بهانهای برای عدم نمایش یک فیلم سینمایی قرار داد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- حمید نعمتالله: تا تکلیف «قاتل و وحشی» مشخص نشود «بُت» را به جشنواره نمیدهم
- یک چالش عجیب در پایانبندی یک فیلم؛ تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- چرا «قاتل و وحشی» اکران نمیشود؟ حکایت یک بوم و چند هوا
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- رنجکشان: به نعمتالله گفتم تراشیدن سر بازیگر زن «قاتل و وحشی» لزومی ندارد/ او اعتقاد داشت مشکلی پیش نمیآید
- رجبی فروتن: «کاناپه» و «قاتل و وحشی» با چالشهای جدی و آشکار فقهی روبهرو هستند/ شاید یک قرائت جدید از فقه مشکل را حل کند
- پروانه ساخت هشت فیلم صادر شد
- محمدصادق رنجکشان: قصد ندارم فیلم جدید بسازم
- استقبال از «شنای پروانه» ادامه دارد/ رونمایی از پوستر جدید فیلم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





