
منیژه حکمت، کارگردان و تهیهکننده سینما، اوایل امسال بر اثر بیماری مجبور به عمل جراحی فوری قلب شد و به توصیه پزشکان مدتی را باید در فضای بدون تنش به استراحت میپرداخت. او که از جمله فیلمسازان فعال سینمای ایران محسوب میشود، در عرصههای مختلف اجتماعی هم حضور چشمگیری دارد. او که در بیان نظراتش صراحت لهجه دارد، بعد از گذشت هشت ماه لب به سخن گشود و درباره مسائل فعلی سینما گفتوگو کرد. بههمیندلیل با او گفتوگوی کوتاهی انجام دادیم که هم حالش را جویا شویم و همینطور نظرش را درباره وضعیت فعلی سینما بدانیم. گفتوگوی ما با منیژه حکمت به این شرح است:
خانم حکمت! در روزهای نقاهت بیماریتان بهسر میبرید، درحالحاضر وضعیت جسمانیتان چگونه است؟
خدا را شکر. خیلی بهترم. دوران سختی بود، اما خوشبختانه همهچیز بهخوبی پیش رفت. البته پزشکان توصیه کردهاند که کمتر حرص بخورم. بههمیندلیل تا جایی که بتوانم کمتر اخبار را پیگیری میکنم!
مگر میتوان کارگردان و تهیهکننده سینما بود و حرص نخورد؟!
(میخندد) کاملا. با اوضاعواحوالی که این روزها در سینما حاکم است، گریزی برای حرصنخوردن در سینما نیست! بههمیندلیل سعی میکنم از حاشیهها و برخی حرفها و اظهارنظرات دوری کنم.
از حرفهای چه کسانی دوری میکنید؟
مسئولان!
چطور؟
به دلیل اینکه دائما در جملات و اظهارنظراتشان امر و دستور مستفاد میشود! گویی سینماگران چیزی نمیدانند. درحالیکه آنها با اشاره به برخی مسائل بدیهی به ما- سینماگران- میکنند.
از نظر شما مصداق اینها چیست؟
اگر به برخی از اظهارنظرات دقیقتر نگاه کنیم، میبینیم دائما برای سینماگران و سینما نسخه میپیچند. دستور میدهند که فلان کار را انجام دهید و فلان کار را انجام ندهید! آنها ما را مرتب نصیحت میکنند و معتقدند که اگر فلان کار را انجام دهیم به نفعمان است. درحالیکه ما سینماگران تازگی در این مملکت ساکن نشدهایم! ما سالهاست در این کشور زندگی میکنیم. با قوانین و عرف آن آشنایی داریم. تازه سینماگر نشدهایم. با خطوط قرمز کاملا آشنایی داریم.
واقعیت این است که اگر مسئولان با شما کاری نداشته باشند، ولی قطعا سینماگران با مسئولان کار دارند. چون برای فیلمسازی و گذر از مراحل مختلف فیلمسازی؛ از پروانه ساخت گرفته تا اکران فیلم و حتی بعد از آن سینماگران به انواع و اقسام مجوزها احتیاج دارند. با این وضعیت چه میکنید؟
متوجه نظر شما هستم، اما متأسفانه آنها نگاه قبیلهای به ما دارند. درحالیکه تشخیص سینماگران درستتر از آنهاست. در حقیقت به دلیل اینکه سینماگران در متن جامعه و مردم هستند، صلاح و مصلحت را از آنها که فقط پشت میزشان هستند بیشتر و بهتر میدانند. ضمن اینکه مشکل من بزرگتر از مجوزگرفتنها و… است.
مدیران محترم مقطعی میآیند و میروند، اما ما هستیم که سالها در سینما ماندهایم و میمانیم. باور میکنید از شنیدن واژه «صلاح» حالم بد میشود. از بس که میگویند صلاح شماست فلان کار را انجام ندهید و صلاح شما نیست فلان کار را انجام بدهید. دائما این واژه در گوش ما زنگ میخورد. اخیرا هم شنیدهام که توصیه به ساخت فیلمهای فاخر شده است! واژه «فیلمِ فاخر» هم از آن کلماتی است که بوی ویژهخواری از آن استشمام میشود؛ البته میدانیم به هر که نقدی کنیم از تبعاتش این است که جواب نامههایمان را نمیدهند یا نامه را به بایگانی میسپارند، اما این را بدانند که سینماگران همهچیز را میفهمند و درک میکنند و اگر در مقاطعی واکنشی نشان نمیدهند، چون دلشان برای سینما میتپد و نمیخواهند سینما را وارد مخاطرات و چالشهای جدیدی کنند. همیشه اهالی فرهنگ و هنر خیلی نجابت به خرج میدهند.
درست است که از این نظر خواسته سینماگران حداقلی و گاهی هم بدیهی است، اما با وضعیت موجود، نگاه شما آرمانی به نظر میرسد. باایناوصاف برای اینکه در مسیر فیلمسازی کمتر دچار چالش شد، چه باید کرد؟
تنها راه از نظر من تمکین به قوانین است. باید از راه قانون وارد شویم و به قوانین سینما اشراف داشته باشیم. چون رعایت قوانین تنها مسیر درست و منطقی است. با همه اینها باید بگویم سینما مال ماست. هرچند آزار ببینیم و خسته شویم، سینما را رها نخواهیم کرد.
امسال فیلمهای جشنواره فیلم فجر را دنبال کردید؟
خیر.
برنامهای برای ادامه فعالیت در سینما ندارید؟
حتما. هم در عرصه کارگردانی و هم تهیهکنندگی برنامهها و خبرهای خوبی داریم که انشاءالله در سال آینده علنی خواهم کرد. من واقعا برای اهالی سینما روزهای خوبی را آرزو میکنم و همین که دوستان و همکارانم در این فضا به فیلمسازی ادامه میدهند دستمریزاد و خداقوت دارد، بهخصوص برای سینماگران مستقل که پشتیبانی ندارند!
منبع: فرانک آرتا _شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- در بند اما سبز/ نگاهی به فیلم «بندربند»
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با منیژه حکمت کارگردان فیلم «بندربند»/ یاور من مردم هستند
- با طرحی از فرهاد فزونی؛ پوستر رسمی «بندربند» منتشر شد
- در یک اکران خصوصی؛ چهرههای فرهنگی به تماشای «بندربند» نشستند/ حکمت: از تمام اندیشمندان میخواهم صدای ما باشند
- آغاز پیشفروش بلیت فیلم «بندربند» از هفتم آذر ماه
- آغاز اکران «بندر بند» منیژه حکمت از ۱۰ آذر در سینماهای سراسر ایران/ اولین تیزر فیلم منتشر شد
- رونمایی از لوگوی رسمی «بندر بند»/ فیلم منیژه حکمت آذرماه به سینماها میآید
- مصطفی خرقهپوش در ایتالیا جایزه گرفت
- بیانیه منیژه حکمت در پی حذف ۴۰ دقیقه از فیلم «۱۹»/ سازمان سینمایی به دلیل امضای بیانیه حمایت از هموطنانمان مجوز فیلمم را نمیدهد
- نمایش موفق «بندر بند» در بارسلونا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





