کارگردان «سینه ما رکس» میگوید مستندهایی که درباره بحرانهای اجتماعی و پروندههای حساس ساخته شده، با بیمهری مدیران، داوران و جشنوارهها مواجه میشوند.
به گزارش سینماسینما، میترا مهتریان تهیه کننده و کارگردان سینمای مستند درباره وظیفه مستندساز در مواجهه با حادثههایی مانند بندرعباس گفت: تهیه مستند پس از حادثه این چنینی یک کار تخصصی و جمعی و نه یک کار مستند معمولی است. کاری که کارشناسان مختلف باید در آن همکاری کنند وگرنه به یک گزارش تلویزیونی تبدیل می شود.
وی ادامه داد: کافی است به نظر کارشناسان محیط زیست گوش کنید تا متوجه شوید همین الان چه چیزهایی باید بررسی و چه نمونه هایی باید برداشته شود. بررسی آتشنشانان که در مرحله اول و مقدماتی است. بررسی کارشناسان امنیت حمل و نقل، اقتصادی، بیمه و… باید در دستور کار قرار بگیرد. محافظه کارانه سازی به نوعی خبرنگار اعزامی یا فیلمبردار هلال احمر می شود.
مهتریان درباره چنین مستندهایی که تولید می شود، مطرح کرد: اما آینده این مستند حرفهای و کارشناسی شده چیست؟ این به سیاستهای داخلی ایران بر می گردد که یا فیلم در گوشه کشوی میز مستندساز خاک بخورد یا خوب دیده شود. دیده شدن آن بدون شک در تکرار نشدن حوادث موثر خواهد بود. اما برای ندیدن آن به صراحت باید عرض کنم که هیچ ایدهای ندارم و تکرار و تکرار رنج عادتمان می شود.
این مستندساز افزود: ما مستندسازان حرفهای بسیاری داریم اما نیاز داریم مدیران حرفهای هم پرورش بیابند. حرفهایی که مستندساز اجازه نداشته باشد بگوید از زبان گزارشگر رسانههای دیگر بدون حضور و اشراف به مسائل پیچیده داخلی گفته میشود و این تاسفبار است. ما بحرانهای بسیاری را به چشم دیده و با پوست و استخوان و روحمان لمس کردیم و رنج بسیاری را تجربه کردیم. اما متاسفانه خیلی زود به فراموشی میسپاریم که شاید یک دلیل آن همان ممیزیها و خاک خوردن فیلم در گوشه کمد باشد. امروز حرف رنج بندرعباس است، اما آیا برای رنج ساختمان پلاسکو، کشتی سانچی، هواپیمای اوکراین، متروپل و… کاری شد؟
کارگردان مستند «سینه ما رکس» در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: تولیدات سفارشی بی پشتوانه مثل تشویق به فرزندآوری که باید تمام زیرساختها اول درست ساخته شود که بدون آن چه کمکی میتواند به حل بحران کمبود جمعیت بکند؛ وقتی هنوز قانونی نیست که از زنان و دختران در برابر قتلهای پدر و همسر جلوگیری کند این تشویقها نتیجه معکوس دارد. متاسفانه در این کشور سال هاست کمبود سیب و پیاز هم بار سیاسی به خود میگیرد. ساخت مستندی با دستیابی به کلیه اخبار بی سانسور و ممیزی، حق دسترسی آزاد به اخبار بحرانی همچون حادثه بندرعباس بدون شک میتواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند. اما متاسفانه ساخت چنین مستندهایی با بیتوجهی مدیران و یا هیاتهای انتخاب و داوری و ترسها و مصلحتها مواجه میشود و توقیف ودیده نشدن سرنوشتش میشود.
مهتریان بیان کرد: هرزمان بالا دستیها بپذیرند دلسوزانی که ماندهاند و کار میکنند، حرفهای روشن و شفافشان بیشتر به درد کشور میخورد تا این که با تغییراتی از رسانههای دیگر شنیده شود به مراتب موثرتر است؛ مسیر دیده شدن و شنیده شدن باز میشود. ما اینجا همه ظرفیتهایمان کم است و همه اصناف و طیفهای مردم فقط سریع واکنشهای اعتراضآمیز نشان میدهند.
میترا مهتریان در پایان گفت: نقدپذیریمان ضعیف است. راه اصلاح شدن را به همین دلیل میبندیم. بعد دوباره تکرار و تکرار بحرانها را میبینیم. یا قانونگذارانمان اهل دیدن مستند نیستند؛ یا مستند موثر کم داشتیم و کم دیدند. بعد از مستند مهم «اجارهنشینی» جناب ابراهیم مختاری مستندی در خاطرم نیست که ماده قانونی به قانون اساسی اضافه کرده باشد. شاید وجود دارد و من بی خبر هستم. به هرحال امیدوارم که مستندهایمان بتوانند چنین تاثیرات قابل توجهی از خود به جا بگذارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- روایتی تازه از فاجعه سینما رکس آبادان در فیلمنت
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
- کارگردان مستند «سینه ما رکس»: زخم کهنه وقتی مداوا نشود ناسور میشود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





