
معتمدآریا میگوید علاقهمندی نسل جوان به نوشتن درباره نیستیها، بدیها، تیرگیها و از دست دادنها بسیار نگرانکننده است.
شهرکتاب فرشته سه سال است اقدام به برگزاری جایزه ادبی هنری فرشته میکند. جایزهای که در نخستین دوره تنها در بخش داستاننویسی برگزار شد و در دوره دوم علاوه بر داستاننویسی از علاقمندان به عکاسی هم دعوت به عمل آورد و در دوره سوم در بخش داستان و فیلم درحال برگزاری است. به این بهانه گفتوگویی داشتیم با فاطمه معتمدآریا که از دوره اول تا دوره سوم در بخش هیئت انتخاب داستان حضور داشته است.
باتوجه به اینکه جشنوارههای مختلفی توسط نهادهای دولتی یا غیردولتی با موضوعات مختلف در کشور برگزار میشود، برگزاری جایزه فرشته توسط شهرکتاب فرشته را چگونه تحلیل میکنید؟
جایزه فرشته اتفاقی تازه و متفاوت در میان همه جشنوارههای دیگر است و مهمترین ویژگی آن امکانیست که برای عرضه آثار خوانده و دیده نشده فراهم کرده و زمینهساز بروز استعدادهای نو در زمینه ادبیات است و به نظرم درنهایت کاریست ریشهای و بنیادی که به غنای ادبی کشور و فرهنگ نوشتن و مطالعه بسیار کمک خواهد کرد.
اما در این میان تفاوتی میان جایزه فرشته و چنین جوایزی وجود دارد. چنین جوایزی درخصوص آثار ادبی چاپ شده برگزار میشدند اما در جایزه فرشته داوریها بر آثار ادبی است که هنوز به چاپ نرسیدهاند.
البته این تفاوت وجود دارد چون هدفها متفاوت است. هدف این جایزه قبل از داوری در مورد آثار چاپ شده ترغیب به نوشتن درباره یک موضوع خاص توسط افراد مختلف با نگاههای متفاوت و در نهایت کمک به کشف و رشد و تربیت نویسندگان جدید است.
جایزه فرشته چه زمانی و چگونه میتواند تاثیرگذارتر بوده و نقش موثرتری ایفا کند؟
اگر هدف جایزه فرشته تشویق به نوشتن و پرورش نسلی از نویسندگانیست که آثارشان امکان خوانده شدن نداشته است به نظرم این تاثیر را داشته است و تبلیغ وسیع تر بویژه برای حضور نویسندگانی از شهرهای کوچک و یا از قومیتهای مختلف میتواند به اثر گذاری بیشتر آن کمک کند.
باتوجه به اینکه جایزه فرشته در این سه دورهای که از عمرش میگذرد، بخشهای جانبی چون عکس و فیلم کوتاه را نیز در نظر گرفته است، آیا تجربه شاخههای دیگر هنر در کنار بخش اصلی اتفاق مثبتی است یا ممکن است این مسابقه را دچار انحراف کند؟
دیدگاه و ترجیح شخصی من این است که به هر کدام از این موارد جداگانه و مستقل نگاه شود مواردی مثل عکس یا فیلم کوتاه نمیتوانند بخش جنبی باشند. مثلا جایزه فرشته عکس یا جایزه فرشته فیلم کوتاه و یا فرشته ادبیات. هرکدام میتوانند عناوین خوب و اصلی برای این رویداد باشند.
باتوجه به اینکه شما در سه دوره اخیر از اعضای هیأت انتخاب بخش داستان بودید، آثار رسیده و نگاه نسل جدید به این موضوع را چگونه ارزیابی میکنید؟
از میان صدها نوشتهای که در هر دوره میخوانیم آثار محدودی دقیقا مرتبط با موضوع اعلام شده هستند و این یکی از نکات ضعف آثار است البته برخی از داستانها بسیار زیبا هستند، و با دقت نوشته شدهاند اما ارتباطی با موضوع تعیین شده از سوی جایزه فرشته ندارند به نظرم تفهیم و تصریح این موضوع از طرف برگزارکنندگان خیلی مهم است که آثار خارج موضوع هر قدر هم که جذاب و خواندنی باشند بررسی نخواهند شد. اما چیزی که کمی نگرانم کرده است این است که نسل جوان بیشتر علاقهمند به نوشتن درباره نیستیها، بدیها، تیرگیها و از دست دادنهاست. انگار که هیچ امیدی درباره هیچ چیزی وجود ندارد البته این خوب نیست ولی معرف شرایط و روحیهایست که در جامعه ما وجود دارد.
نظرتان راجع به جایزه فرشته چیست؟
راستش از آنجا که من از همان ابتدا پذیرفتهام که در این مجموعه حضور داشته باشم شاید تعریف از آن از جانب من زیاد جالب نباشد، اما خیلی دور از واقعیت نیست اگر بیان کنم که خواندن این قصهها و حضور در چنین رویدادی یکی از لذت بخشترین تجربیات من بوده است.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- با انتخاب کامل بازیگران و عوامل، فیلمبرداری «شوماه» در شهرک دفاع مقدس آغاز شد
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





