مدیر جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه هیچ کدام از صاحبان هفت فیلم اول جشنواره در آرای مردمی تاکنون تقاضایی برای بررسی آمار و اطلاعات فیلمهای خود نداشتهاند، گفت: روند رأیگیری امسال با آنچه در گذشته توسط خانه سینما انجام میشد نه تنها تفاوتی نداشت بلکه حتی دقیقتر هم شده تاکید کرد: این شیوه از بروز هر تخلفی جلوگیری میکند و همه اطلاعاتی در آن قابل وصول است.
به گزارش سینماسینما، در شب اختتامیه جشنواره چهل و سوم فیلم فجر وقتی در پایان مراسم بهترین فیلم از نگاه تماشاگران معرفی شد، نام فیلم برنده به دلایل مختلف برای خیلیها تعجببرانگیز بود و کمتر کسی پیشبینی میکرد که فیلم «پیشمرگ» بدون ستارههای معروف سینما، سیمرغ مردمی جشنواره را به خانه ببرد. البته با وجود آنکه چند روز از اختتامیه گذشته، هم نتایج داوری بخش مسابقه همچنان محل بحث است و هم نتیجه رأیهای بهترین فیلم از نگاه تماشاگر.
در این زمینه مدیر بخش جایزه مردمی جشنواره درباره حاشیهها و حرف و حدیثهای پیرامون آرای مردمی جشنواره، اطمینان خاطر میدهد که آنچه اعلام شده نتیجه رأی تماشاگران است و هر صاحب فیلمی که اعتراض یا شک و شبههای دارد میتواند برای دریافت اطلاعات درخواست دهد که فعلا گویا از میان هفت فیلم برتر هیچ تقاضایی برای رسیدگی به آرا وجود ندارد.
علی آشتیانیپور توضیحاتی را درباره روند این رأیگیری بیان کرد، اما ترجیح داد از ارائه هر گونه آمار مربوط به فیلمها برای انتشار عمومی خودداری کند چرا که آنها را امانتی میداند که در صورت درخواست صاحب فیلم میتواند در دسترس باشد.
او در ابتدای این مصاحبه ابتدا گفت: امسال فرایند رأیگیری از سینماهای مردمی توسط خانه سینما و همچون گذشته براساس نرمافزاری که در سالهای قبل استفاده میشد انجام گرفته است، منتها با این تفاوت که سمفا (سامانه مدیریت و فروش اکران) با تجربه و قدرت بیشتری توانست فروش بلیت و ارائه کد به خریداران را مدیریت کند. درواقع باید گفت روند انتخاب بهترین فیلم مردم، امسال تغییر اساسی نداشت بلکه شاید از هر سال دقیقتر هم انجام شده باشد.
او با بیان اینکه «در سالهای مسئولیتش در بخش آراء مردمی، فیلمهای «ابد و یک روز»، «ماجرای نیمروز»، «مغزهای کوچک زنگزده»، «متری شیش و نیم» و «شنای پروانه» با همین نرمافزار فعلی به عنوان بهترین فیلم مردمی انتخاب شدند»، گفت: در چند سال گذشته خانه سینما دخالتی در رأیگیری مردمی نداشت و بعد هم این پروسه با حاشیههایی که در جریان جزئیاتش نیستم، متوقف شد. امسال هم فیلم «پیشمرگ» با همان برنامه و طبق همان روال گذشته در خانه سینما، عنوان بهترین فیلم تماشاگران را به دست آورد.
وی یاداوری کرد: امسال تمام بلیتهایی که توسط ارگانها و صاحبان آثار توزیع شد و نیز بلیتهایی که در اختیار صاحبان سینماها قرار داده میشد در آراء مردمی قرار نمیگرفت. همچنین هیچ سانس فوقالعادهای در آراء مردم لحاظ نمیشد بنابراین رأیهای مأخوذه فقط براساس بلیتهایی بود که توسط مردم (هر شماره تلفن حداکثر چهار بلیت) خریداری شده و در سمفا ثبت شده بود و راه اینکه کسی بخواهد جریانی را در خرید بلیت ایجاد کند، کاملا بسته شده بود. البته اگر کسی تصور میکند که گروهی میتوانستند افرادی را بسیج کنند که بلیت یک فیلم خاص را بخرند، باید گفت که این امکان برای همه وجود داشت.
وی اضافه کرد: در این سیستم بعد از تهیه بلیت یک کد از طریق پیامک به خریدار ارسال میشد که وقتی او وارد سینما میشد آن کد را باید به سیستم وارد میکرد تا بلیت اصلی را تحویل بگیرد. سپس یک کد دیگر برای رأیگیری ارسال میشد و از آنجا که هر شب با افرادی که در قرعه کشی شبانه برنده میشدند تماس میگرفتیم، هیچکس بابت وجود مشکل در این پروسه گله نکرد.
آشتیانیپور ادامه داد: با پنج گزینه اصلا نپسندیدم، نپسندیدم، میانه، پسندیدم و خیلی پسندیدم، جدولی را بر اساس اطلاعات و فیلمهای جشنواره تهیه کردیم و حداقلِ ظرفیت را برای همه فیلمها با بررسی سانسها درنظر گرفتیم و نوعی همسانسازی برای همه فیلمها ایجاد کردیم. امسال یک نکته قابل توجه در رأیگیری این بود که مردم مانند گذشته به صورت سری بلیت خریداری نمیکردند و امکان خرید بلیت تک فیلم را هم داشتند، پس در این مسیر ممکن بود یک فیلم پرفروشتر شود و فیلم دیگر فروش کمتری داشته باشد اما در محاسبه آرا صرفا تعداد رأیدهندگان ملاک اصلی است.
او با بیان اینکه حدود ۱۰ سال قبل خانه سینما از تعدادی کارشناسان رشته آمار دعوت کرد تا یک برنامه تخصصی را برای این رأیگیری تهیه کنند، گفت: ما هر شب اطلاعات و آماری را که در اختیارمان قرار میگرفت وارد این نرمافزار میکردیم. درواقع آراء تفکیک شده بر اساس امتیازها در اختیار نرمافزار قرار میگرفت. ضرایبی که در جدول گنجانده میشوند دارای پنج رتبه امتیازی هستند که از صفر تا چهار را شامل میشوند، اینها با هم جمع میشوند و تقسیم بر تعداد رأیدهندگان میشود.
وی با بیان اینکه «فیلمهای پیشمرگ، رها و موسی کلیم الله در روزهای آخر و بنا به تغییر ظرفیت سالنهای نمایش دهنده فیلم، جابجاییهایی در رتبه داشتند ولی تا روز آخر به لحاظ ظرفیت به شرایط برابر رسیدند» گفت: درباره این نگرانی که الان برای بعضی صاحبان آثار به وجود آمده و میگویند که فیلمشان چند سانس فوق العاده داشته یا سالنها با ظرفیت پر، فیلم را اکران کرده، پس چطور یک فیلم دیگر برنده سیمرغ مردمی شده است باید بگویم که بر اساس نظر کارشناسان آمار، اینها هیچ کدام تاثیری در روند سیستم رأیگیری ندارد. اگر یک فیلم با ۱۰۰ نفر مخاطب به یک امتیاز برسد، با هزار مخاطب هم به همان امتیاز میرسد چون پنج گزینه برای رأیگیری وجود دارد که با هم به یک نسبت رشد میکنند، در نتیجه کثرت جمعیت تاثیری در نتیجه کلی ندارد؛ یعنی تاثیر آمار در امتیاز است. ما فیلمهای زیادی داریم که مخاطب زیادی داشتند اما نسبت رأیهای اخذ شده آنها نسبت به یک فیلم دیگر پایینتر بود. بیشترین گزینههایی هم که در امتیاز یک فیلم تاثیرگذار بودند و باعث جابجایی آراء میشدند دو گزینه “پسندیدم” و “خیلی پسندیدم” است که امتیازهای بالایی دارند. از آن سو فیلمی که در پایین فهرست آراء مردمی قرار دارد و امتیاز ۱.۵۳ را کسب کرده، تقریبا یک سوم رأیهایش “اصلا نپسندیدم” بود و یک یازدهم کل آراء “خیلی پسندیدم” را انتخاب کرده بودند که طبیعتاً این ضریب، اثری متفاوت بر امتیاز کلی فیلم دارد.
او در پاسخ به اینکه تاکنون چند نفر از صاحبان آثار پس از پایان جشنواره دنبال کسب اطلاع از آراء بودند، گفت: بعد از پایان جشنواره چند نفر تلفنی جایگاه فیلمشان را در رتبهبندی پرسیدند که چون اینها امانت مردم و صاحبان فیلمهاست من نمیتوانم بدون رضایت درباره هیچ کدام از فیلمها آماری را ارائه کنم اما از میان هفت فیلم اول جشنواره، هیچ درخواست کتبی برای گرفتن جزئیات از آمار فیلمها نداشتیم.
وی درباره اینکه آیا همانند گذشته نمایندهای از فیلمها در پروسه رأیگیری و بررسی نتایج نهایی حضور داشت؟ گفت: در گذشته آراء کاغذی بود و شرایط فرق داشت. الان یک سامانه وجود دارد که همه چیز دقیق در آن ثبت شده و هر کسی اراده کند میتواند به همه آنها دسترسی داشته باشد. با این حال تعدادی ناظر و بازرس در سالنهای سینما داشتیم که در گفتوگوی حضوری با مخاطبان هم بررسیهای لازم را انجام میدادند. البته در سینماها خود صاحبان آثار هم نظارت داشتند و حتی تماسهایی داشتیم از اینکه برخی نسبت به فیلمهای رقیب نگران بودند اما بازرسهای ما گزارش دقیق میدادند و تعداد تماشاگران حاضر در سالن را با کدهای ارسال شده تطبیق میدادند؛ بنابراین تاکید میکنم که این شیوه از بروز هر تخلفی جلوگیری میکند و همه چیز در آن قابل وصول است و الان صاحبان فیلمها حتی میتوانند با کسانی که به آنها رأی دادهاند هم صحبت کنند تا از صحت و سقم رأیها مطمئن شوند.
آشتیانیپور در بخشی دیگر از این گفتوگو اشاره کرد که در طول ۱۰ سال گذشته نسبت رأیها به تعداد بلیتهای خریداری شده و تماشاگران حاضر در سینماها برای بسیاری از فیلمها کم شده و امسال به زیر ۵۰ درصد هم رسیده؛ این در حالی است که او در دورانی که رأیها دستی و کاغذی اخذ میشد، تجربه بازگشت تمام برگههای رأی را به صندوق داشته است. البته او در این مورد توضیح داد: زمانی که رأیها به صورت کاغذی گرفته میشد کار سهلتر بود اما آن هم اشکالات خود را داشت چون بجز تعداد زیاد افرادی که باید به عنوان ناظر و همکار در این پروسه در اختیار میگرفتیم، پیش میآمد که بسیاری از مردم برگههای رأی را بدون اعلام نظر رها میکردند و ممکن بود اینها جمع شوند و در صندوق ریخته شوند.
او افزود: البته در گذشته ما در این سطح رأیگیری نمیکردیم و نسبت توزیع کارتها خیلی پایینتر بود. با این حال کارشناسان آمار معتقدند این آراء که ضریب به آن تعلق میگیرد هرچه بیشتر شود باز هم همین نتایج حاصل میشود. برنده امسال هم از فیلمهای مظلومی بود که نه صاحبش دنبال این ماجرا بود و نه حتی در مراسم اختتامیه حضور داشت. وقتی با صاحب فیلم گفتوگو کردم، میگفت که اصلا چنین تصوری نداشته است. درباره این فیلم میتوان گفت که میزان رأیهای “پسندیدم” آن بسیار بالاتر بود و شاید به تعداد کمتر تماشاگرانش غلبه کرد. ناگفته نماند که فیلمهای «رها» و «پیشمرگ» فاصله بسیار کمی با هم داشتند و قبلاً هم اعلام کردیم که همه صاحبان فیلم حق دارند جایگاه فیلم خود را از روز اول تا روز آخر ببینند و این با یک تقاضای کتبی قابل دسترس است.
امتیازهای هفت فیلم برتر جشنواره فجر و نیز چهار انیمیشن به ترتیب زیر (از آخر به اول) است:
«خدای جنگ» : ۳.۳۷
«زیبا صدایم کن» : ۳.۳۹
«بچه مردم» : ۳.۴۴
«ناتور دشت» : ۳.۴۵
«موسی کلیمالله» : ۳.۴۶
«رها» : ۳.۵۲
«پیشمرگ» : ۳.۵۴
انیمیشن:
«زال و رودابه» : ۱.۳۲
«افسانه سپهر» : ۳.۳۳
«ژولیت وشاه» : ۳.۴۰
«پسر دلفینی» : ۳.۴۵
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد