پس از اعلام نام «فروشنده» به عنوان نماینده ایران در اسکار برخی به این انتخاب بدبین بوده و اعتراضاتی از قبیل نمایشی بودن تشکیل هیات انتخاب و سفارشی بودن «فروشنده» داشتند. به گزارش سینماسینما امیر اسفندریاری در گفتگویی با شرق به این انتقادات پاسخ داده است:
آقای اسفندیاری! فیلمهای زیادی از سال گذشته اکران شدهاند که بهزعم برخی ،قابلیت بررسی در هیأت انتخاب داشتهاند، نحوه گزینش فیلمها به چه صورت بود؟
همانطور که در جریان هستید، هیأت انتخاب بعد از مرور ۸۲ فیلم، از میان گزینههایی که در بازه زمانی ۹ مهرماه سال ۹۴ تا ۹ مهر سال ۹۵ اکران شدهاند، دست به انتخاب فیلمها زد و در نهایت به یک فهرست رسید. طبعا این فهرست میتوانست بالای هشت فیلم داشته باشد، اما براساس توافق صورتگرفته، فیلمهایی در فهرست نهایی در نظر گرفته شدند که هرکدام پنج رأی از سوی هیأت انتخاب کسب کنند و بعد از آن فیلمهای موردنظر را مرور کردیم، شرایط هرکدام از آنها بازخوانی شد و با توجه به اینکه قوانین و مقررات فرهنگستان هر سال تغییر میکند، با تغییر این شرایط و بررسی همهجانبه هیأت انتخاب درنهایت فهرست نهایی فیلمها آماده شد. فیلمهایی که به هر دلیلی مورد اقبال عمومی در اکران قرار گرفتهاند، توجهی که رسانههای داخلی و خارجی به این فیلمها داشتند، جمع موفقیتهای داخلی و خارجی و بسیاری دیگر از عوامل در بررسی هیأت انتخاب لحاظ شد و البته داشتن پخشکننده بینالمللی خوب نیز از دیگر گزینههای مهم هیأت انتخاب بود.
آیا ملاحظاتی هم بابت بررسی فیلمی در کمیته هیأت انتخاب بود؟
بههیچوجه سفارش یا ملاحظهای در کار نبود و همهچیز در نهایت دموکراسی پیش رفت. در این مدت تنها به قابلیتهای فیلمها توجه شد و اینکه حقیقتا نماینده مناسبی برای سینمای ایران باشد و در نهایت به «فروشنده» رأی داده شد، اما دراینمیان نکتهای وجود دارد و آن این است که گفته میشود اگر فیلمی معرفی شده و جایزه نگرفت، هیأت انتخاب را محکوم میکنند درصورتیکه هیأت انتخاب حداکثر ظرفیت موجود سینمای ایران را بررسی میکند و هیأت انتخاب بههیچوجه در جایگاهی نیست که ضمانتی بابت جایزهگرفتن فیلمی بدهد. باید این را در نظر داشته باشیم که توقع ما بهاندازه باشد. در همه این سالها سینمای ایران فیلم به آکادمی اسکار معرفی کرده است که یکبار جایزه گرفت و یکبار هم نامزد شد. بسیاری از کشورها با سابقه طولانیتر از ما با داشتن صنعت سینمای استاندارد، فیلم به آکادمی اسکار معرفی کردهاند و حتی نامزد نشدهاند. توقع ما باید منطقی باشد. ما به قصد جایزهگرفتن فیلم معرفی میکنیم و طبعا این کاری است که هر سال هیأت انتخاب انجام میدهد.
محسن امیریوسفی در یادداشتی، گلایهای بابت درنظرنگرفتن «خواب تلخ» از هیأت انتخاب مطرح کرده است، آیا این فیلم هم در انتخابهای ابتدایی بود یا خیر؟
«خواب تلخ» و چند فیلم دیگر ازجمله فیلمهایی بودند که هیأت انتخاب باید به آنها برای واردشدن به مرحله بعد رأی میداد و در فهرست ۸۰ فیلم واجد شرایط بود. همانطور که گفتم، فیلمهایی که زیر پنج رأی داشتند کنار گذاشته شدند که «خواب تلخ» نیز جزء همین فیلمها بود. تمام قابلیتهای این فیلم ازجمله جشنواره فیلم کن بررسی شد، شاید اگر بهجای این هیأت انتخاب، گروه دیگری بودند، انتخابهای دیگری انجام میشد، بنابراین حس میکنم خیلی جای گله وجود ندارد.
به نظر شما «فروشنده» تا چه اندازه شانس دیدهشدن و دریافت جایزه را دارد؟
به نظر من صددرصد بهترین گزینه سینمای ایران به آکادمی اسکار بود و شانس خوبی دارد، اما نمیتوانم نظر قطعی بدهم. از الان بهبعد بسیاری از اتفاقات برعهده پخشکننده خارجی فیلم است؛ پخشکننده آمریکایی فیلم که نیاز است تلاش زیادی برای اکران و دیدهشدن این فیلم در آمریکا انجام دهد و سعی کند فیلم «فروشنده» دیده شود. همه اینها از جمله اتفاقاتی است که میتواند احتمال حضور نماینده ایران بین ۹ فیلم یا پنج فیلم نهایی آکادمی اسکار را بیشتر کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار میشود؟
- بیانیههای گلایهآمیز «مستندسازان»/ جای خالی مستندسازان در تجلیل از افتخارآفرینان/ پاسخ امیر اسفندیاری
- ضیافت سینمای ایران در هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین برگزار شد
- امیر اسفندیاری داور جشنواره روسی شد
- در تودیع یک مدیر ۲۰ سالهی سینما چه گذشت؟
- در اولین جلسه شورای عالی بینالملل سینمای ایران چه گذشت؟
- گزارش سینماسینما از تغییرات در بخش بینالملل بنیاد سینمایی فارابی/ مدیری که بعد از ۲۰ سال رفت و جوانی که عهدهدار امور شد
- تغییر معاون امور بینالملل فارابی پس از ۲۰ سال/ اسفندیاری رفت، فریدزاده منصوب شد
- مهمانهایی از ۷۸ کشور به جشنواره جهانی فیلم فجر میآیند/ انتخاب ۱۲۰ فیلم برای ۱۲ بخش
- «نفس» چطور راهی اسکار شد؟/ گفتوگوی سینماسینما با امیر اسفندیاری درباره انتخاب فیلم آبیار
- «نفس» نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز اسکار شد
- اختصاصی سینماسینما/ تشریح جزئیات انتخاب نماینده ایرانی اسکار ۲۰۱۸/ اسفندیاری: توقع بیش از حد نداشته باشیم
- گام بلند گری اولدمن برای کسب جایزه اسکار با نقش چرچیل
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





