محمد حمزهای میگوید: آذر قصهی قصاص و رضایت نیست بلکه این فضا بستری را فراهم میکند که به بهانهی موقعیتی که آذر در آن قرار دارد؛ به کارکتر درونی و واکنشهای فردی او نسبت به رفتارهایی که جامعه شامل خانواده و همسر و دوستان و آشنایان او از خود نشان میدهند، نزدیک شویم.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «آذر» به کارگردانی محمد حمزهای در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. باوجود رگههای فراوان فمنیستی در لایههای مختلف فیلم، محمد حمزهای خود را فاقد عقاید فمنیستی دانسته و معتقد است؛ نظر تهیهکننده در جایگاه خود محترم است اما من عقاید فمنیستی ندارم. با او درباره این فیلم گفتگوی کوتاهی انجام شده است.
اولین سوالی که پیش میآید استفاده از مضمون قصاص است. باتوجه به استفاده چندباره از آن در فیلمهای مختلف، تفاوت این مضمون مشخص در فیلم شما با سایر فیلمها در چیست؟
آذر قصهی قصاص و رضایت نیست بلکه این فضا بستری را فراهم میکند که به بهانهی موقعیتی که آذر در آن قرار دارد؛ به کاراکتر درونی و واکنشهای فردی او نسبت به رفتارهایی که جامعه شامل خانواده و همسر و دوستان و آشنایان او از خود نشان میدهند، نزدیک شویم.
اینجا مضمون قصاص بهانهای است تا موقعیتی خلق شود و شاهد این باشیم که کارکتر اصلی داستان برای هموار کردن موانع و مشکلات پیشرو برای حفظ موقعیت و چارچوب چگونه تلاش میکند و در آخر چه بازخورد و نتیجهای از تلاش خود میگیرد. در اینجاست که فیلم نشان میدهد این شخصیت در بزنگاه موردنظر در چه موقعیتی به لحاظ تصمیمگیری قرار میگیرد و واکنش او نسبت رفتارها و هنجار و ناهنجار جامعه چیست. اساسا فیلم به استقلال و تلاش یک زن برای حفظ موقعیت زیستی یک زن در جامعه میپردازد.
شما قبول ندارید فیلمتان یک اثر فمنیستی است. بهنظر خانم نیکی کریمی هم در مقام تهیه کننده فیلم گرایشهای فمنیستی دارند. آیا در طول ساخت فیلم تحت تاثیر ایشان بودید؟
فکر میکنم این نظر و برداشت به دلیل نظر و دیدگاه تهیهکننده فیلم است و نیز موقعیتی که ایشان به عنوان بازیگر و تهیهکننده داشتهاند و احتمالا بحثهایی که پیش از این درباره فمینیست داشتهاند. ولی من شخصا این نگاه و نظر را ندارم چراکه در فیلم ما با کاراکتر زنی مواجهیم که برای رسیدن به مقصود خود که تلاش برای ارتقای سطح اقتصادی خانواده است؛ با همسر خود همراه است و اصرار به همراهی و یاری او دارد اما پس از بروز مشکلاتی که سر راه او و همسرش قرار میگیرد، با زنی روبرو میشویم که برای برونرفت از شرایط موجود ناگزیر به ادامه راهیست که پیش از این با همسر خود تجربه کرده است. او اصرار به ادامه راه دارد و البته ویژگیهای یک قهرمان را دارد که برای رسیدن به مقصودش و اگر بپذیریم که در جامعهای مردسالار زندگی میکنیم، پس میتوانیم آذر را باور کنیم. قبول داریم که حدود و میزان حضور زن در جامعه را عرف و شرع تعیین میکند. طبعا موانع و عوامل بازدارنده آذر برای حضور در جامعه نیز جنس مخالف اوست نه زنان قصه. به همین دلیل است که ما در موقعیتهای مختلف آذر را در مواجهه با موانعی میبینیم که مردان برای او به وجود آوردهاند. من فقط این نگاه را در فیلم دنبال کردم و شخصا رویکرد فمنیستی به داستان نداشتم.
ساخت فیلم اول چگونه تجربهای بود؟
واقعیت ماجرا این است که تا روزهای آخر درگیر آمادهسازی به لحاظ صدا و موسیقی بودیم. با توجه به حجم و فشردگی کارهای پست پروداکشن برای اغلب پروژهها، موسیقی ما هم دیر آماده شد و بعد از میکس موسیقی فرصت نبود یکی دو نمایش برای فیلم داشته باشیم و بازخورد آن را قبل از جشنواره تجربه کنیم تا بعدا به فراخور فضای فیلم آن را کم و زیاد کنیم. بعد از اولین نمایش در برج میلاد و چند سینمای دیگر؛ احساس میکنم باید در فیلم تجدیدنظر کنم تا اتفاق بهتر در برقراری ارتباط با مخاطب رخ دهد.
برای جوانهایی که دنبال ساخت اولین فیلمشان هستند؛ چه پیشنهادی دارید؟
پیشنهاد ویژهای ندارم جز اینکه روی نگاه و نگرش خود ایستادگی کنند و برای رسیدن به مقصود خود؛ فقط و فقط به فیلم و قصه خود فکر کنند تا بتوانند تماما فیلم موردنظر خود را بسازند.
منبع: ایلنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- «تا فردا» در جشنواره فیلم زوریخ تقدیر شد
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- نیکی کریمی «تا فردا» را از جشنواره اورشلیم خارج کرد
- نیکی کریمی، داور جشنواره ترایبکا شد
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛