سینماسینما، محمد حقیقت؛
مدتی است که حضور کارگردانان ایرانی در اروپا و غیره چشمگیر شده و روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود. این کارگردانان یا از ایران کار خود را شروع کرده و سپس در تلاش بوده اند در غرب راهی برای پیشرفت بیشتر کنند یا به دلیل شرایط اجتماعی و سانسور بیش از حد در کشور مجبور به مهاجرت شده اند که امیر نادری از مشهورترین آنها در طی ۳۵ سال اخیر است. آخرین نمونه آن محمد رسولاف که مخفیانه از کشور خارج شد تا مراحل پس تولید فیلم را در آلمان انجام دهد. وی با این فیلم برای نخستین بار به مسابقه کن ۲۰۲۴ راه یافت و جایزه ویژه داوران را گرفت . وی در حال حاضر در آلمان مستقر شده است.
تعدادی دیگر از فیلمسازان کار خود را از ابتدا در خارج از کشور شروع کرده اند مثل علی عباسی، علیرضا خاتمی و غیره و میلاد تنگشیر یکی دیگر از این گروه است که در ایتالیا به تحصیل سینما و سپس به فیلمسازی پرداخت و با اولین فیلم بلند داستانیاش به بخش «هفته بینالمللی منتقدین ونیز» راه یافت و بلافاصله هم درجشنواره تورنتو پذیرفته شد. جشنواره ونیز از ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر و جشنواره تورنتو از ۵ سپتامبر آغاز خواهد شد.
داستان فیلم در باره عیسی یک جوان مهاجر سنگالی است که غیرقانونی خود را به ایتالیا در شهر تورین رسانده است. کافرمای او روزی از ترس پلیس عیسی را اخرج میکند. وی بعدا به کمک یکی از دوستانش دوچرخهای قسطی میخرد تا در شغل جدید غذاهای آماده را در هر کجا و هر زمان بدست مشتریان برساند اما این آغاز ماجرا است تا اینکه روزی دوچرخه که سرمایه کاری اوست دزدیده میشود ولی او از پا نمینشیند….
بعد از دیدن فیلم با کارگردان آن به گفتوگو پرداختم.

اسم فارسی این فیلم را خودتان چی میگذارید ؟
من خودم پیشنهادی برای آن نداشتم . ترجمهای که در سایتهای ایرانی زبان کردهاند بهنظرم خوب است. عیسی برای اینکه بتواند در هر شرایطی زندگی کند لذا باید غذاهای حاضری را به هر کجا و هر زمان برساند. پشت ساکی که غذاها ها را هم حمل میکند همین نوشته شده است. در واقع این داستانی است برای هر جا و هر موقع در ضمن این ماجرا میتواند در هر جایی هم صدق کند.
بر این مبنا میتوانیم بگوییم که شما هم بهعنوان کارگردان در هر کجا و هر زمان میتوانید فیلم بسازید ؟!
)کارگردان کمی خنده اش می گیرد( بله این میتواند داستان خود ما باشد! بسیاری از این مهاجران سعی کرده اند از طریق گوناگون کاری انجام بدهند که در میان آنها کسانی که کارهای هنری کرده اند جلب توجه کرده اند.
آیا فیلمسازی را از ایران شروع کردید ؟
نه. از ۲۰۱۱ در ایتالیا شروع کردم . قبلا در ایران با دوستان گروه موسیقی داشتیم و سه تا آلبوم هم بشکل زیر زمینی ساخته بودم که با مشکلات روبرو شدیم. البته در کودکی به سینما علاقهمند بودم . بعدا به ایتالیا آمدم . البته از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ مشغول کارهای دیگری بودم . در اینجا تحصیلات سینمایی کردم و بعد از چند ماه توانستم با قرض گرفتن دوربین از دانشگاه فیلم کوتاهی بسازم . برایم این کار جالب آمد و وسایل موسیقی که داشتم فروختم و وسایل فیلمبرداری خریدم. من سرانجام در دانشگاه تورین مدرک سینمایی گرفتم.
چه شد که ایتالیا را برای تحصیل و غیره انتخاب کردید؟
از بچکی به ایتالیا علاقه داشتم. پدرم عاشق سینما بود و در خانه آرشیو فیلم داشت کاست های فیلم ها را نگاه میکرد که بیشتر آثار ایتالیایی و نیورآلیسم بودند. وی فیلمهای مارچلو ماسترویانی و سوفیا لورن و غیره را میدید. من این شانس را داشتم که با این سینما بزرگ شدم. حس میکردم که فرهنگ ایتالیایی به ما نزدیک بود.
فیلمهای کوتاهی اولیه که ساختید در باره چه بود؟
در باره پدر و مادرم بود. وقتی که به ایران برگشته بودم با دوربینی که خریده بودم در نزدیکی دماوند از انها و زندگی عادی شان فیلم می گرفتم. بعدا که انها را مونتاژ کردم برایم جالب آمد. برای خودم در ابتدا به عنوان یک آرشیو شخصی تلقی میشد آنرا در ایتالیا به جشنوارهای دادم که پذیرفته شد و یک دیپلم ویژه هم بدست آوردم. بعدا در ایتالیا فیلمی ساختم در باره مهاجرانی که از بالکان از چند کشور اروپایی میآمدند و حالت مستند داشت. بار دیگر که در سال ۲۰۱۷ که به ایران برگشته بودم در منطقه کردستان که زلزله ای رخ داده بود فیلمی هم آنجا ساختم.
برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی گویا چندین سال طول کشید تا بتوانید سرمایه آنرا فراهم کنید، درست است؟
بله ۶ سال طول کشید . وقتی ایده اولیه را داشتم با یک جوان سنگالی که با دوچرخه این طرف و آنطرف غذا می برد آشنا شدم، تمام تابستان را با او این طرف و آن طرف رفتم . وقتی که از مستند سازی می خواستم به فضای داستانی وارد شوم این ترس را داشتم. لذا فکر کردم که از نزدیک باید شاهد ریزه کاری های زندگی آن شخصیت باشم – وی را حس کنم- شناخت بهتری از او بدست آورم و غیره. حالا می توانم بگویم از این کارم راضی هستم .
حالا که فیلم راجع به زندگی مهاجران است سوال پیش می آید که چی اتفاقی می افتد که یک ایرانی به جای مثلا پرداختن به زندگی یک مهاجر ایرانی سراغ یک مهاجر آفریقایی رفته ؟
فرقی نمیکند تراژدی یک آدم مهاجر و دردسرهای او فرق آنچنانی نمیکند. آنچه من در ایتالیا دیده بودم و دایم جلو چشمم بود این مهاجرین آفریقایی بودند که تقریبا هشتاد در صد مهاجرین را در ایتالیا تشکیل میدهد. البته چیزی را که اشاره کردید میتواند درست باشد و حتی می توانست جلب توجه تهیهکنندگان بیشتر قرار بگیرد اگر راجع به ایرانیان میساختم . ولی دوست ندارم یک اتیکت رویم بخورد که چون ایرانی هستم باید راجع به ایرانی فیلم بسازم. بنظرم پاسپورت آدم نباید بگوید چه چیزی باید بسازد و یا نسازد! ما باید این آزادی را داشته باشیم که راجع به موضوعی که دوست داریم و آنرا حس می کنیم فیلم بسازیم.
در فیلم شما کمی حال هوای فیلم «دونده» امیر نادری دیده میشود. در طول فیلم میبینیم برای اینکه عیسی به چیزی دست یابد همواره در حال دویدن و تلاش کردن است و حتی استفاده از چرخ و غیره این شباهت ها را به وجود می آورد اما از سوی دیگر یک نوع ستایش هم از فیلم دزد دوچرخه ویتوریو دسیکا هست که می تواند برای ایتالیایی هم جالب باشد.
به نکات جالبی اشاره کردید و کاملا درست است . البته فیلم امیر نادری یکی از شاهکارهای سینمای ایران است. اما در طول ساخت فیلم به این نکته دقت نکرده ام.
شاید بدانید که اولین باری که فیلم «دونده» در صحنه جهانی نشان داده شده بود در سال ۱۹۸۵ در همین جشنواره ونیز در سالن ولپی بود که دو نمایش محدود داشت و حالا که فیلم شما هم اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره ونیز آغاز می کند تصادف جالبی است. در ضمن جالب است که یکی از سرمایه گذارن فیلم کانال۳ ایتالیا است که به فیلمهای هنر و تجربه کمک می کند.
بله این شانس را داشتم که توسط تهیهکننده ایتالیایی که کارهای فیلم را به عهده گرفته بود بتواند آنها را هم در کار شریک کند. در طول پروسه ساخت و نهایی شدن فیلم در مجموع حدود یک میلیون ونیم یورو بودجه فیلم شد. کانال ۳ در طول سال روی فیلم های مولف بسیاری – مستند و داستانی – سرمایهگذاری میکند که سینمای ایتالیا بدون کمک آنها قادر به تولید آنها نخواهد بود.
صحنههای خوبی در فیلم هست که فیلم را برای من جالب توجه کرده از جمله در کلیسا، همچنین آشنا شدن با آن دختری که بعدا او را با دوچرخه به جای غذای حاضری، غذای روحی و احساسی با خود به هر کجا حمل می کند. صحنه دیگر آنجایی است که به خانه پیرزن ایتالیایی برای کمک به او وارد می شود. اینجاست که دوربین وارد جامعه خصوصی افراد معمولی آن کشور می شود و با قشری از آنها آشنا می شویم و غیره.
ممنون از توجه شما.
چه زمانی فیلم در ایتالیا بهنمایش عمومی در خواهد آمد ؟
قرار است از ۱۱ سپتامبر چند روز بعد از پایان جشنواره ونیز بهنمایش عمومی در آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





