رضامیرکریمی که دیروز استعفایش از مدیرعاملی خانه سینما رسانهای شد تاکید دارد در برخی امور کنار مدیر جدید میماند ولی برنامه اصلیاش نوشتن فیلمنامه و انجام امور جشنواره جهانی فیلم فجر است.
به گزارش سینماسینما به نقل از مهر در حالی که از چندی پیش شنیده می شد که رضا میرکریمی قرار است از مدیرعاملی خانه سینما استعفا کرده و سکان این نهاد صنفی را به دست یکی دیگر از سینماگران بسپارد در نهایت ظهر روز دوشنبه ۲۸ تیرماه در خبری رسمی اعلام شد که منوچهر شاهسواری مدیرعامل جدید خانه سینما شده و استعفای میرکریمی نیز پذیرفته شده است.
از آنجا که این روزها فیلم «دختر» به کارگردانی میرکریمی روی پرده سینماها است برای گفتگویی تفصیلی درباره این اثر سینمایی در خانه سینما حاضر شدیم و البته فرصتی مغتنم بود تا درباره مسایل مبتلابه سینما و همچنین این استعفا و امورات خانه سینما هم پرسش هایی بپرسیم که میرکریمی چندان علاقه ای به ورود به این مباحث نداشت و سوالاتی درباره دلایل موافقتش با اکران فیلم های خارجی و همچنین نظرش درباره ترکیب جدید شورای پروانه نمایش را با این جمله که «من برای اینکه راجع به سینما صحبت نکنم استعفا دادم» و با خنده رد کرد؛ گرچه در نهایت تصمیم گرفت به احترام افکار عمومی و اینکه در حال حاضر عده ای منتظرند تا وی درباره دلایل این استعفا بیشتر توضیح دهد در این باره به سوالات ما جواب دهد.
* آقای میرکریمی گرچه از چندی پیش مساله استعفای شما از مدیرعاملی خانه سینما رسانه ای شده بود ولی با انتشار خبر رسمی آن می شود بیشتر درباره دلایل این تصمیم صحبت کرد. چرا این تصمیم را گرفتید؟ البته با توجه به اینکه به تازگی فیلم ساخته اید اگر بگویید تمرکز روی فیلمسازی مهم ترین دلیل تان بود شاید خیلی پذیرفتنی نباشد.
– واقعیت این است که در همین مقطع پروژه های ناتمام زیادی دارم؛ از جمله فیلمنامه ای که مشغول نگارش آن هستم و پروژه های انیمیشنی که متاسفانه بین تولیدش فاصله افتاد و دو قسمت آن هنوز آماده نشده و همینطور کارهای مربوط به جشنواره جهانی فیلم فجر که به نظر من بسیار مهم است و خیلی نیاز به مدیریت و پیگیری دارد.
همه این کارها حجم زیادی از وقت مرا می گیرد و این امور و دلایل دست به دست هم داد که از ماه ها قبل از هیات مدیره خواهش کنم که این فرصت را به من بدهند که در خانه سینما نباشم یا حداقل در بخش کوچکی از کارهای خانه سینما مشارکت داشته باشم و خوشحالم از اینکه کسی به عنوان جایگزین انتخاب شد که انسان معتدل، معقول و باتجربه ای است و دانش کافی سینمایی دارد و من خیالم راحت است که مجموعه کارهایی که در خانه سینما شروع شده و فضای آرامی که به خانه سینما برگشته کماکان استمرار خواهد داشت.
* این دلایلی که مطرح کردید همان موقعی هم که مدیریت خانه سینما را قبول کردید وجود داشت ولی شما این پُست را پذیرفتید. در این فاصله چه اتفاقاتی افتاد؟
– در آن دوره خانه سینما باید یک تکانی می خورد و بعد از بازگشایی همچنان مشکلات زیادی وجود داشت که فرصت رسیدگی به آنها فراهم نشده بود. در آن دوران هم از لحاظ زیرساختی هم مسایل بودجه ای و رفاهی مطالباتی وجود داشت که باید پیگیری می شد.
خوشبختانه بسیاری از آن مسایل در همان ماه های اول حل شد و ما قدم های جدی دیگری هم برداشتیم تا خانه سینما شرایط باثبات تری پیدا کند، زیرساخت هایش تقویت شود و در مورد مسایل رفاهی و بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی هم اتفاقات مثبتی روی دهد که به تدریج نتایج آن را خواهیم دید. امروز خانه سینما در شرایطی است که هم پشتوانه مالی نسبتا مطمئنی دارد هم بسیاری از آن مشکلات دیگر وجود ندارند ضمن اینکه همانطور که می بینید ساختمان خانه سینما هم با ظرفیت بهتر و درست تر و امکانات کامل تری آماده بهره برداری خواهد شد. فکر می کنم از جمیع این جهات، امروز را نشود با آن موقع مقایسه کرد.
* به زعم من حاشیههای غیرمنصفانه ای که در همان زمان برای آقای عسگرپور درست کرده بودند و همچنین به دلیل اینکه ایشان خودش هم دیگر علاقه ای نداشت که مدیرعامل خانه سینما باشد امکان حضور مجدد او در مقام مدیرعامل خانه سینما فراهم نبود و در آن شرایط بهترین گزینه برای ادامه فعالیت ها شما بودید.
– نه عسگرپور و نه من قائل به این نیستیم که خانه سینما باید در اختیار تعداد معدودی از افراد باشد و آنها به شکل چرخشی دائم سر کار باشند. عسگرپور بارها و بارها به من گفته بود که دوست دارد پست اش را در اختیار یک نیروی دیگر بگذارد و اتفاقا تعللی که بین رفتن ایشان و آمدن من ایجاد شد و هیات مدیره چند ماه با افراد مختلف رایزنی می کرد همان انکار من برای پذیرش این پست و اصرار عسگرپور برای ترک آن بود و هدف هر دوی ما این بود که آدم جدیدی سر کار بیاید. در آن مقطع از اشخاص مختلفی خواسته شد ولی هر کدام به دلایلی نپذیرفتند ولی واقعیت این است که در سینما و اعضای باسابقه آن، مدیران فراوانی هستند که خوب است خانه سینما از تجربیاتشان بهره مند شود. خانه سینما نباید بر مدار یک شخص بگردد و خوب است حسی از عقل جمعی در آن حاکم باشد.
* میان صحبت هایتان اشاره کردید که تمرکزتان را روی جشنواره جهانی فیلم فجر می گذارید. این در حالی است که شاید عده ای فکر می کردند ممکن است در حضورتان در این جشنواره هم تجدیدنظر کنید.
– کار جشنواره جهانی فیلم فجر از فردای اختتامیه جشنواره سی و چهارم آغاز شد و با اینکه دبیرخانه ثابتش فعلا در دفتر کوچکی مستقر است ولی جلسات متعددی تا امروز داشته ایم و حتی مرحله انتخاب فیلم هم شروع شده و مشاورانی در اقصی نقاط دنیا برای انتخاب فیلم ها به ما مشاوره می دهند. همچنین نمایندگان ما به جشنواره ها می روند تا بهترین و مناسب ترین فیلم ها را انتخاب کنند ولی مساله جشنواره جهانی فیلم فجر نیاز به توضیح مفصلی دارد و باید در مصاحبه دقیقی درباره آن صحبت کنیم. در یک جمله باید بگویم من خارج از حیطه فعالیت های شخصی ام اگر قرار باشد کاری را پیگیری کنم فقط جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود.
* تجربه خوبی هم بود و ارزشش را دارد.
– حاصل کار خیلی مطبوع و خوب بود و نظراتی که دریافت می کردیم غالبا مثبت بود و این مرا امیدوار کرد که اگر همان تیم که دور هم جمع شده ایم با همین انرژی کار را ادامه دهند می توانیم یک جشنواره باثبات و با تعریف مشخص را در منطقه جا بیندازیم که جای خودش را در جهان هم باز کند.
* ان شاء الله. البته اگر با تغییر دولت نقطه سر خط نشود!
– این نگاه متاسفانه در کشور ما وجود دارد ولی من ترجیح می دهم به کار و مسئولیت خودم فکر کنم و تا جایی که امکانش هست ادامه دهم. در غیر این صورت من هم مثل شما متاسف خواهم شد.
* شما این استعفا را می توانستید بعد از برگزاری جشن خانه سینما ارائه دهید. این تغییر مدیریت ممکن است بر روند برگزاری جشن تاثیر بگذارد.
– این استعفا ناگهانی نبود بلکه من از اوایل اسفند استعفا داده بودم و چیزی نزدیک به ۵ ماه صبوری کردم و منتظر شدم که هیات مدیره تصمیم بگیرد و دلیل این صبوری این بود که برای سرنوشت خانه سینما و مدیریت بعد از خودم اهمیت قائلم. البته به منوچهر شاهسواری قول داده ام که به عنوان معاون فرهنگی کنارش باشم و یک بخشی از وقتم را اینجا بگذارم یعنی انقطاعی صورت نمی گیرد و من با کمال میل تجربیاتم را در اختیارش قرار می دهم. همانطور که اشاره کردم نمی توانستم همه این مسئولیت را برعهده بگیرم ولی بخشی از مسئولیت را در حدی که بتوانم وقت بگذارم در کنار مدیر جدید انجام خواهم داد در نتیجه هیچ شوکی به خانه سینما وارد نمی شود.
* تجربه موفق شما در جشنواره جهانی فیلم فجر این اطمینان را می داد که هجدهمین جشن خانه سینما هم تجربه متفاوتی خواهد بود و خوشحالم اینگونه تاکید کردید که به یکباره از امور فاصله نمی گیرید.
– بله هم من، هم کمال تبریزی، هم منوچهر شاهسواری با تجربه چندین دوره برگزاری جشن خانه سینما این دوره کنار هم هستیم و جشن خوبی برگزار خواهیم کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود