غلامرضا موسوی، تهیهکننده پیشکسوت سینما معتقد است اگر اصناف با دقت و کنترل بیشتری روی برخی مسائل نظارت کنند میتوان امیدوار بود که پولشویی اتفاق نیفتد.
اگر موافق باشید با این سوال شروع کنیم که پولهایی که با منشا نامشخص وارد سینما میشوند و به عنوان سرمایه در برخی فیلمهای سینمایی مورد استفاده قرار میگیرند با چه هدفی وارد سینما میشوند؟
چند سال پیش من متوجه شدم که کسانی به اسم سرمایهگذار سعی میکنند وارد سینما و بعدها شبکه نمایش خانگی شوند و از روشهایی که دارند مشخص است که نیت و قصد کار فرهنگی ندارند. اساسا به قد و قوارهشان این حرفها نمیآید. طبیعتا کارهایی را هم سرمایهگذاری میکنند برگشت ندارد. بنابراین اینکه قربت الی الله بخواهند کار کنند و خروجیهای فرهنگی داشته باشند بعید است، به همین جهت از همان ابتدا شاخکهای من به من ندا داد که به نظر میرسد اینها پولهای ناسالمی دارند و از طریق آوردن به سینما یا برخی سریالهای نمایش خانگی قصد به اصطلاح پولشویی دارند که آن را تطهیر کنند و بیرون ببرند. بعدها مشخص شد که این قصه متاسفانه درست است. نتایجی را که در برخی از فیلمها و سریالهای نمایش خانگی دیدیم نشان داد که این حضرات با همین نیت آمدند و در حقیقت سعی دارند با مطرح کردن خودشان، با عکس گرفتن با برخی از هنرمندان سینما و با انتشار آن عکسها و با چکهایی که به نام آن هنرمندان صادر میکنند پولی را که مشخص نیست از چه مراکزی و بابت چه چیزی به دست آوردند به نوعی تطهیر کنند.
بعد از اینکه این اتفاق افتاد به نظرتان چقدر باعث شد تا تعریف پول در سینما تغییر کند؟ به نظرتان به دلیل همین اتفاق بود که هزینههای تولید فیلمها و دستمزد بازیگران ناگهان خیلی بالاتر برود؟
طبیعتا این افراد چون اساسا کار فرهنگی و اقتصادی نمیکنند میتواند باعث این اتفاق هم شود. ضمن اینکه پولی را هم که به دست آوردهاند معمولا برایش زحمت معمول را نکشیدهاند، یعنی این پول با عرق جبین و کد یمین به دست نیامده است. طبیعی است برای اینکه بتوانند عکسهای ۶ در ۸ با هنرمندان بگیرند و بعد بتوانند با آن به اهدافی که درباره تکثیر کردن پولهایشان دارند دست پیدا کنند هیچ حساب و کتابی برای خرج کردن ندارند و برایشان هم اساسا این مسائل مهم نیست. اصلا این افراد نگاه اقتصادی ندارند، بنابراین یکی از مشکلاتی هم که ایجاد میکنند این است که مسائل اقتصادی ما را دچا رمشکل میکنند. دستمزدها را بالا و پایین میکنند، هزینه تولید فیلمها را افزایش میدهند و با مسائلی از این قبیل اقتصاد سینما را دچار تلاطم میکنند.
یعنی اقتصاد سینمای ما اینقدر متزلزل هست که با ورود چنین افزادی و اخلال آنها اینقدر دچار آشفتگی شود؟
وقتی یک فیلم در حال ساخته شدن است، بازیگری که دستمزدش ایکس هست، برای چند روز به جای دو ماهی که باید سر یک پروژه باشد به او سه برابر دستمزدش پول میدهند شما فکر میکنید مشکلی به وجود نمیآید؟ من عدد را به صورت فرضی میگویم و مثالی میزنم، فکر کنید دستمزد بازیگر برای بازی در یک فیلم ۱۰۰ میلیون تومان است، برای فیلمی که دو ماه به طول میانجامد. آدمهایی میآیند و به این بازیگر برای ۵ روز کا و نه دو ماه سه برابر یعنی مثلا ۳۰۰ میلیون تومان میدهند. به نظرتان پشت این قضیه چه اتفاقی میتواند باشد؟ ذهن من جز اینکه پولشویی میشود به مسئله دیگری نمیرسد. من فکر میکنم بازیگری هم که به جای دو ماه در عرض ۵ روز سه برابر دستمزد واقعیاش را میگیرد دچار مشکل ذهنی خواهد شد. آدمهای کمی هستند که بتوانند متوجه شوند پشت قضیه چیست و پولشان را بگیرند و در کار رفتار منطقی داشته باشند.
در مقابل این قضیه یکسری افراد هم هستند که برای بازی در فیلمها و مطرح شدن نامشان به عنوان بازیگر پول میدهند و سرمایه وارد کار میکنند. این قضیه به نظرتان چقدر آسیب زننده است؟
این قصه با پولشویی متفاوت است، بازیگران حرفهای نیازی به آوردن پول برای بازی ندارند. آن افرادی که شما میگویید در حقیقت افرادی هستند که سرمایه یک فیلم را به هر طریقی میپردازند، حتی شاید از پدر و مادر یا دوستشان بگیرند. این مسئله هم به گمان من اقدامی غیرقابل قبول است، اینکه کسی بخواهد با پول وارد عرصه بازیگری در سینما شود. این اقدام هم قابل قبول نیست اما با موضوع پولشویی هم قابل مقایسه نیست. پولشویی در سینما یا هر عرصه دیگری پولهای نامشخصی است که وارد کار میشوند. پولهایی که میتواند رانت باشد، سرقت باشد، قاچاق و کلاهبرداری یا اختلاس باشد و منشاء سالمی ندارد اما پولی که یک بازیگر به کار میاورد احتمال دارد منشا سالمی داشته باشد. منطقا درست نیست اما کار غیر قانونی هم نیست. پولشویی اما از آنجاییکه تطهیر پول است و منشاء آن نیز مشخص نیست طبیعتا سالم نیست چون طرف فقط خواسته داشتن این پول را به هر طریقی که شده توجیه کند. اگر در این بحث هم آقازادهای وارد شود و پول پدرش را وارد کند مثلا از تجارتخانه پدرش سرمایه بیاورد باز هم پولشویی حساب نمیشود، فقط میشود گفت که در اثر ناآگاهی و بیاطلاعی قیمتها و اقتصاد سینما را دچار مسئله و مشکل کرده است.
چندین سال است که بحث پولشویی در سینما و شبکه نمایش خانگی مطرح است و این مسئله دیگر بر کسی پوشیده نیست، به نظرتان هنوز جای امیدواری وجود دارد که بشود جلوی این قضیه را گرفت؟
قطعا میشود، به گمان من وقتی اصناف فعال باشند و در مقابل هر اتفاقی که میافتد باهوش عمل کنند، کمیتههای انضباطی منطق داشته باشند طبیعتا به نتیجه میرسند. البته وقتی بعضی از اصناف خودشان از دولت پول گرفتند و حالا دارند خرج میکنند نمیتوان خیلی رویشان حساب کرد. اما در نهایت نظارت اصناف، شورایعالی تهیهکنندگان و دیگر نهادهای مرتبط هستند که میتوانند به این دست مسائل پایان دهند. اما برخی اوقات آنها هم درگیر مسائل دیگری میشوند که این قضایا یادشان میرود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- غلامرضا موسوی: کرج را از زیر سایه تهران خارج کنید/ لزوم ارتقای زیرساختهای فرهنگی
- سیدغلامرضا موسوی: ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف به نفع سینمای ایران است
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- حضور دیکاپریو در دادگاه برای رسیدگی به پرونده اختلاس جنجالی
- معتمدآریا: کسی حق ندارد سینمای ایران را تسلیم پولهای کلان بیشناسنامه کند
- انتقاد مجید مظفری از نگاه صرفا اقتصادی به سینما
- انتقاد غلامرضا موسوی از انفعال اصناف سینمایی در برخورد با حوزه هنری
- بازیگرانی که از ۷۰۰ میلیون تا دو میلیارد دستمزد میگیرند
- گلایه یک تهیهکننده از دستمزد نامتعارف بازیگران در شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟