در فهرست آثار راهیافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سیوچهارم فیلم فجر نام جدیدترین ساخته فرزاد موتمن با عنوان «آخرینبار کی سحر رو دیدی؟» نیز دیده میشد. فیلمی که به گفته کارگردانش با موضوع «جستوجو» و در ژانر پلیسی، محتوا و ساختار متفاوتی با دیگر آثار این کارگردان دارد و به دلیل ریتم تند و پرشتاب فیلم مخاطب بهتر میتواند با آن ارتباط برقرار کند. اکنون نیز فیلم «سایه روشن» موتمن که یک درام روانشناختی است از سوی گروه «هنر و تجربه» در اکران است.
«آخرینبار کی سحر رو دیدی؟» چگونه فیلمی است؟
آخرین ساختهام یک فیلم پلیسی است که در پسزمینه آن معضل اجتماعی مطرح میشود. فیلمنامه این اثر را امیر عربی نوشته است و پیشنهاد ساخت آن را سعید عصمتی مطرح کرد که سرمایهگذار این فیلم است. بسیاری از فیلمسازان به ساخت فیلمهایی با تم جستوجو علاقه دارند و من هم باتوجه به اینکه تم اصلی فیلم جستوجو است به ساخت آن علاقهمند شدم. این فیلم موضوع مهمی را مطرح میکند و واکنشی به برخی اخباری است که هر روز در صفحه حوادث روزنامهها منتشر میشود.
سال گذشته شما با فیلم «خداحافظی طولانی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشتید و آن فیلم توانست در بخشهای مختلفی نامزد دریافت سیمرغ باشد و در نهایت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین طراحی لباس را به خود اختصاص داد. باتوجه به اینکه امسال نیز فیلم شما در فهرست آثار راهیافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره قرار گرفته است فکر میکنید «آخرینبار کی سحر رو دیدی؟» چقدر شانس موفقیت در جشنواره را داشته باشد؟
نظر شخصیام این است که این فیلم به مراتب از «خداحافظی طولانی» موفقتر عمل خواهد کرد. اما باید دید نظر هیات انتخاب چه خواهد بود و بهتر است پیشاپیش هیچ اثری را ارزیابی نکنیم و به هیچ فیلمی جایزه ندهیم.
بههرحال به عنوان کارگردان این فیلم بهنظرتان فیلم چه ویژگی متمایزی نسبت به آثار قبلی شما دارد، چه از نظر ساختار و چه محتوا؟
«آخرینبار کی سحر رو دیدی؟» هم به دلیل موضوعی که مطرح میکند برای مخاطب جذاب است و هم از این منظر که ریتم فیلم بسیار تند، سریع و پرشتاب است. قصه فیلم از ابتدا تا پایان به سرعت برای مخاطب تعریف میشود و از همین روی مخاطب عادی خیلی به فیلم نزدیک میشود و بهتر با آن ارتباط برقرار میکند.
فیلمهای راهیافته به سودای سیمرغ معرفی شدند و فیلمهایی که از این بخش کنار گذاشته شدند نیز مشخص شد. باتوجه به این فهرست و اسامی، ارزیابیتان از جشنواره امسال چیست و فکر میکنید آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ در چه سطحی هستند؟
فهرست آثار انتخاب شده برای بخش سودای سیمرغ را دیدهام و هرچند هنوز این فیلمها را ندیدهایم اما احساس میکنم هیجانانگیزترین فیلمها برای این بخش انتخاب شدهاند. هرچند ممکن است فیلمهای خوبی هم انتخاب نشده و از این بخش کنار گذاشته شده باشند. اما باتوجه به همین فهرست به عنوان یک فیلمساز و مخاطب سینما علاقهمند دیدن تمامی این آثار هستم و امیدوارم جشنواره خوبی را پیش رو داشته باشیم.
اشاره کردید مخاطب با فیلم «آخرینبار کی سحر رو دیدی؟» بهتر ارتباط برقرار میکند. آیا میتوان گفت خواستهاید به نوعی به سینمای تجاری یا سینمایی برای مخاطب عامتر سینما نزدیک شوید؟
اگر بخواهم دقیق پاسخ دهم باید بگویم همین کار را میخواستم انجام دهم.
این روزها فیلم «سایه روشن» شما در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است. از وضعیت اکران فیلم تا امروز راضی هستید؟
به هرحال شرایطی پیش آمد که این فیلم با تاخیر دوساله در اکران روبهرو شد و در نهایت با ارزیابیهای صورت گرفته امکان اکران عمومی را پیدا نکرد؛ چراکه معتقد بودند فیلم سخت و پیچیدهای است و تماشاچی اندکی دارد. اما باتوجه به اکران محدودتر آن در گروه سینمایی «هنر و تجربه» خوشبختانه فیلم تماشاگر خودش را پیدا کرده و همین مخاطب خاص توانسته با فیلم ارتباط برقرار کند و فیلم دیده شده است.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمبرداری «خاطرات بندباز» به پایان رسید
- «شبگرد» آماده نمایش شد + عکس
- پایان فیلمبرداری «شبگرد» موتمن
- «شبگرد» در روزهای پایانی فیلمبرداری/ انتشار اولین تصاویر
- امیرحسین فتحی به «شبگرد» پیوست
- پانتهآ پناهیها به «شبگرد» پیوست
- فیلم جدید موتمن در مرحله پیشتولید/ امیر آقایی بازیگر «شبگرد» شد
- گفتوگوی سینماسینما با فرزاد مؤتمن/ در «سراسر شب»، ژانرها در هم آمیخته شدهاند
- در جستجوی چیزی که میتواند اصلاً وجود نداشته باشد/ نگاهی به فیلم «سراسر شب»
- گفتوگو با فرزاد موتمن/ «سراسر شب» به فیلمهای دیگر من هیچ شباهتی ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





