کیوان کثیریان منتقد سینما با اشاره به مناظره فرهنگی امشب بیان کرد سوالش از نامزدها این است که فرهنگ و هنر اولویت چندم آنهاست؟
به گزارش سینماسینما، کیوان کثیریان منتقد سینما و نویسنده درباره مناظره امشب ۱۱ تیر ۲ نامزد ریاست جمهوری و اینکه این مناظره در حوزه فرهنگ چه مسائلی را میتواند در برگیرد، بیان کرد: اینکه ما چه دوست داریم و چه میخواهیم یک بحث است اما بحث مهمتر این است که اصلاً نامزدها در حوزه فرهنگ و هنر چقدر به هر حوزهای اشراف دارند؟ برای ما مهم است که فرهنگ اولویت هرکسی باشد که میخواهد کشور را اداره کند. اما ظاهراً در بیشتر مواقع چنین چیزی نبوده و نیست. گویی برای مسئولان، فرهنگ فقط تزئینی است.
وی اضافه کرد: برای من و خیلیها مهم است کسیکه میخواهد رئیس جمهور شود بگوید آخرین بار چه فیلمی دیده است یا چه کتابی خوانده است و اصلاً تئاتر رفته است یا خیر. ممکن است نامزدها معتقد باشند تئاتر به درد رئیس جمهور نمیخورد و در نتیجه گاهی وزیرانی انتخاب میکنند که تسلط و آگاهی لازم را در حوزه فرهنگ و هنر ندارند. از این ندانستنها و تسلط نداشتن به هنر سوءاستفاده میشود و بعد گاهی کسانی دور آنها را میگیرند که قبلتر یا آزمون خوبی پس ندادهاند و یا اصلاً در فضای هنر نیستند و یا برعکس افراد فرصتطلبی هستند و میدانند چون فرهنگ در اولویت رئیسجمهور نیست، هرکاری که در فضای تجسمی، سینما، تئاتر و … بخواهند، میکنند.
کثیریان با بیان اینکه فرهنگ انگار جزو اولویتها نیست، گفت: متأسفانه نامزدها در میزگرد فرهنگی هم که مینشینند باز هم از سیاست حرف میزنند. حتی در میزگرد فرهنگی هم بیشتر به جنبه عمومی فرهنگ نگاه میشود و همانطور که در مناظرههای قبلی دیدیم درباره هنر هیچ صحبتی نشد.
وی درباره اینکه چقدر میتوان در یک مناظره ۲ ساعته به حوزههای کلان هنر پرداخت، اظهار کرد: بالاخره باید چند جمله در برنامه ۲ ساعتهای که پخش میشود به هنر بپردازند. اما مساله این است که الان هنر اولویت نیست و بدتر از آن برای مردم هم متأسفانه اولویت نیست چون جیبشان خالی است و نمیتوان از کسی که جیبش خالی است انتظار داشت دغدغهاش تئاتر و سینما باشد.
کثیریان در بخش دیگر صحبتهایش با اشاره به ضرورت اهمیت فرهنگ بیان کرد: در دور قبل برخی نامزدها نشان دادند که برایشان فرهنگ و اخلاق هم مهم نیست چون سخنانی گفتند که در آنها دروغ و اتهامزنی بود و صداقتی وجود نداشت.
وی درباره سوالش از نامزدها در همین زمان کم مناظرهها تصریح کرد: نامزدها بیان کنند که فیلم مورد علاقه شأن چیست؟ آیا تئاتر دیده اند؟ این برای کسانی که دغدغه شأن کتاب و هنر و سینماست مهم است. اهل فرهنگ شاید بخواهند بر این اساس تصمیم بگیرند. در همین زمان کم دوست دارند بدانند این نامزدها اصلاً موسیقی گوش میکنند؟ تا حالا گالری رفتهاند؟ نامزدها بگویند فرهنگ چه اولویتی برایشان دارد و کجای زندگیشان است؟ تا به حال گیمبازی کردهاند که میخواهند در این باره تصمیم گیر باشند. اینها در ظاهر موضوعات کلان نیست ولی حتماً به همان اندازه اهمیت دارد و برخی مردم بر همین اساس میتوانند به شناخت برسند.
این منتقد سینما درباره دیگر سوال خود از نامزدها عنوان کرد: دوست دارم بدانم نظر نامزدها درباره ممیزی و نظارت در فرهنگ و هنر چیست؟ مشکل اصلی ما این است که هنرمند نمیتواند به راحتی حرفش را بزند در حالیکه نقد، در دل خلق اثر هنری است و هنرمند باید بتواند با هنرش هر حرفی را بزند.
وی اضافه کرد: بسیاری از این ممیزیها را باید کنار گذاشت و اتفاقی هم نمیافتد. چه بسا فیلمهایی که توقیف شدند و بعد از زمانی اجازه اکران یا پخش پیدا کردند. سوالم این است که از نظر نامزدها نگاه حاکمیت به هنر یا هنر اجتماعی و انتقادی چگونه باید باشد؟ خیلی وقت است دیگر فیلم منتقد اجتماعی جدی نداریم همه فیلمها کمدی شده است چون از نظر برخی مسئولان، قرار نیست هنرمند حرف جدی بزند اما میتواند حتی شوخی سطح پایین هم داشته باشد.
کثیریان همچنین در بحث حمایت از هنرمندان عنوان کرد: باید اهل فرهنگ بدانند نگاه نامزدها نسبت به حمایت از هنرمند چیست؟ خیلی از هنرمندان بزرگ، در خانه خود نشسته اند و کار نمیکنند، چه برنامهای برای حمایت از این افراد وجود دارد؟
وی در پایان با اشاره به توجه به بخشی از مردم که در مرحله اول انتخابات مشارکت نکردند، گفت: اصلاً بعید ندانید که بخشی از مشارکت کم مردم، به همین فضای بسته فرهنگی هم برگردد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات