سینماسینما، تبسم کشاورز: سینما این روزها تنها یک ویترین ساده است؛ ویترینی که شاید فقط تیترپُرکن و خبرساز باشد. نبود فیلمنامههای عمیق، نداشتن تنوع ژانر، ممیزی و ضعف مدیریت از یکسو، گران شدن بلیت سینماها و التهابات اجتماعی اخیر کشور از سوی دیگر موجب تضعیف بیشتر بدنهی سینما شده است.
وضعیت ریزش دوبارهی مخاطبان سینما و بلاتکلیفی سینماگران بیش از پیش ملموس است. سینمایی که پیش از این هم روزگار خوشی را تجربه نمیکرد در بنبستی جدید قرار گرفته و دلخوشی به آمار فروش فیلمهایی چون «فسیل» در نوروز ۱۴۰۲ هم بعید است که کاری را از پیش ببرد.
در این خصوص سینماسینما، با «علی سرتیپی»، تهیهکننده، سرمایهگذار و مدیر موسسه فیلمیران گفتوگویی داشته که در ادامه میخوانید.
سینما مدتهاست که حال خوبی ندارد. با اینکه فیلم تولید میشود ولی خیلی از فیلمها با استقبال مواجه نمیشوند. در حقیقت سینما رو به بنبست است…
در بد بودن وضعیت سینماها هیچ شکی نیست. هزینههایی که سالنهای سینمایی دارند بسیار بالاست. تقریبا میتوان گفت همهچیز سینمای ما برای آنسوی آب است. از دستگاهها و صندلیها گرفته تا موکتهای ضدحریقی که وجود دارد. بنابراین هزینههای بالا، سالنهای سینما را با شکست مواجه میکنند. در مقابل هزینههای تولید فیلمها هم به شدت بالا رفته و غیرقابل تصور است. پیش از این شاید میتوانستیم فیلمی را با ۳ یا ۴میلیارد تومان بسازیم اما حالا و امروز حداقل ۱۰_۱۵ میلیارد برای ساخت یک اثر لازم است.
شما پخش نوروزی فیلم سینمایی «فسیل» کریم امینی را برعهده داشتید که گویا با استقبال مخاطبان روبه رو شد. عدهای آمار فروش نوروز ۱۴۰۲ را نویدبخش و امیدوارکننده میدانند. از نگاه شما نتیجهگیری بر اساس فروش یک بازهی زمانی خاص آن هم (عیدنوروز) کمی نسنجیده نیست؟
من هم به شخصه تا قبل از نوروز ۱۴۰۲ حس و حال بدی داشتم و فکر میکردم که سینما مفهوم اصلیاش را که ارتباط با تماشاگر است از دست خواهد داد؛ امّا فروش نوروزی امسال مخصوصا فیلم سینمایی «فسیل» امیدی را به ما تزریق کرد. در ابتدا کرونا و بعد از آن هم اتفاقات اخیر کشور موجب شد تا مردم سینما را از سبد زندگی خودشان حذف کنند. دوران بدی را پشت سر گذاشتیم، اما امروز مقداری فضا آرام شده و اگر فیلمی کمی تبسم به روی لبِ مخاطب بنشاند مورد استقبال واقع میشود. این مسئله امیدوارکننده است و نشان میدهد که اگر شرایط بحرانی مشخصی مانند ۲_۳ سال اخیر در کشور وجود نداشته باشد سینما مجدد جان میگیرد.
کرونا سکتهای را در سینما ایجاد کرد اما ناآرامیهای اخیر کشور در کنار بحرانهای اقتصادی به این التهابات بیش از پیش دامن زد. در این بین پلتفرمها و سریالهای نمایش خانگی پررنگتر شدند. کمی دربارهی نقش پلتفرمها بگویید.
پلتفرمها به نوعی روی دستمزد بازیگران تاثیر گذاشتهاند اما در نهایت سینما راه خودش را میرود و پلتفرمها هم راه خودشان را. یک زمانی وقتی تلویزیون آمد گفتند فاتحهی سینما خوانده است و وقتی ویدئو و ماهواره آمد گفتند فاتحهی تلویزیون خوانده میشود. این وقایع کاملا طبیعی است و فقط مختص ایران نمیشود. با پیشرفت تکنولوژی باید شاهد ظهور هر پدیدهای باشیم.
چه نگاه ویژهای برای بهبود اوضاع سینما باید صورت بگیرد؟
باید کمی فضا را باز کرده و ایده داشته باشیم. برای مثال این روزها سریال «پوست شیر» در سینماها اکران میشود و ما شاهد این هستیم که مخاطب به خوبی استقبال میکند. بنابراین اگر چینش فیلمها درست باشد و مقداری فضای سینما را از تنگنظری و فشارها خارج کنیم قطعا شرایط بهبود خواهد یافت.
سینما با مشکلات اقتصادی شدیدی روبهرو است. افزایش قیمت بلیتها، فرسودگی سینماها، حداقل هزینههای تولید یک فیلم و… انتظار اینکه سینما با همان قیمتها ادامه بدهد عملا به معنای تعطیلی سینما نیست؟
یکی دیگر از مشکلات ما سالن سینماهایی است که کمکم رو به فرسودگی میروند. یک زمانی ما سینمایی را خریدیم که دستگاه آپاراتش برای ۷۵ سال پیش بود. یعنی در ابتدا زغالی بود و بعد تبدیل به لامپی شده بود. اما امروز بعد از گذشت ۴سال یک دستگاه خاموش میشود و دیگر قابل تعمیر نیست. دستگاههایی که تا چندسال پیش قیمتشان ۲۵ میلیون تومان بوده حالا ۵۰۰ میلیون شدهاند و دستگاههای سهبُعدی به ۴_۵ میلیارد تومان رسیدهاند. دولت در گذشته پنجاه درصد به سینماها کمک میکرد تا ادامهی حیات بدهند اما حالا دیگر شرایط آنگونه نیست. در نتیجه اگر برای زیرساخت سینماها مشکلی پیش بیاید توان جایگزینی وجود ندارد. معتقدم اگر فضا را کمی باز کنیم و فیلمهای خوب و حرفهای تولید کنیم مردم به سالنهای سینما میآیند. از نگاه من هنوز هم هیچ تفریحی ارزانتر از سینما برای مردم پیدا نمیشود. اتفاقا در سایر کشورهای دنیا وقتی شرایط اقتصادی بد میشود استقبال از سینماها بیشتر میشود. مثلا هندوستان را در نظر بگیرید، با وجود فقری که در آن کشور حاکم است اما بیشترین استقبال و حمایت از سوی قشر ضعیف جامعه صورت میگیرد.
پروندهی قاچاق فیلمها هم گویا مجددا باز شده است. فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساختهی «هومن سیدی» پیش از اکران روی پردههای سینما سر از کانالهای تلگرامی درآورد. اثری که شاید میتوانست ناجی این روزهای سینما باشد. با این اوصاف مخاطب فیلم را در سینما خواهد دید؟
برای فیلم «جنگ جهانی سوم» بسیار متاسف شدم. اواخر دههی ۹۰ هم ما با همین مشکل مواجه شدیم. تعدادی از فیلمها پشت سر هم قاچاق شدند و تاثیر بسیار بدی روی سینما گذاشتند. امیدوارم که مردم به این درک و شعور بالا رسیده باشند که فیلم را در سینما ببینند و از دانلود نسخههای قاچاق خودداری کنند، به هرحال تماشای فیلم روی پردهی سینما لذتی دیگری دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد، معاونت فضای مجازی و… هم باید تدابیری را در نظر بگیرند تا چنین مسائلی پیش نیاید چرا که این موضوع بزرگترین لطمه را به صاحبان فیلم و سینماداران میزند.
ناآرامیهای اخیر کشور سینماگران را بلاتکلیف کرده است. عدهای علاقهای به اکران آثارشان در این شرایط ندارند. تعدادی از هنرمندان هم به دلیل موضعگیریها در خصوص اعتراضات اخیر وضعیت کاریشان نامعلوم است. در این وضعیت چه باید کرد؟
در این چند سال اخیر بسیاری از همکاران ما به دلیل شرایط ناگواری که حاکم بود علاقهای به نمایش فیلمهایشان نشان نمیدادند اما تا جایی که من در جریانم بعید میدانم امروز شخصی نخواهد اثرش نمایش داده شود. آقای منتظری «دادستان کل کشور» هم در ملاقاتی که با سینماگران داشتند این قول را دادند که گذشته هیچ تاثیری در اکران فیلمهایی که از پیش ساخته و هزینه شده نداشته باشد. امیدوارم که امسال چرخهی اکرانها به درستی بچرخد و تهیهکنندگان و پخشکنندگان ما تمایل به نمایش فیلمهایشان روی پردهی سینما را داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- علی سرتیپی: تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر سالن سازی/ پاپ کورن هم از بلیت سینما گرانتر است
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- به یاد حاتم مشمولی/ خیابانی که انگار نمیشناسمش(۱)
- علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن ویاودی شد
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





