چرا داوری یکی از بخشهای جشنواره فیلم کوتاه تهران را پذیرفتید؟
درواقع بخش مسابقه «کتاب و سینما»ی سیوسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران را به من و دو همکار دیگرم سپردند. شاید به دلیل اقتباسهای ادبی که در مجموعه کارهایم کردم، باوری شکل گرفته که من کتابخوان هستم، درحالیکه من زیاد کتاب نمیخوانم.
واقعا همینطور است؟
(میخندد) بله.
به نظر شما برگزاری جشنواره فیلم کوتاه با قدمت ۳۳ دوره، چقدر میتواند بر هنر و صنعت سینمای ایران تأثیر مثبت داشته باشد؟
ببینید درباره اینگونه مسائل نمیتوان قطعی حرف زد. مثل این میماند که بپرسیم جشنواره فیلم فجر تأثیری بر سینمای ایران گذاشته یا نه؟!
بالاخره تأثیر میگذارد یا نه؟
هم میگذارد و هم نمیگذارد! واقعیت این است فیلمسازان جوانی که فیلم کوتاه میسازند، سرمایههای آتی سینمای ما هستند. بنابراین نیاز دارند که دیده شوند و کارهایشان مورد داوری و قضاوت قرار گیرد. از این نقطهنظر، به نظرم انجمن سینمای جوانان ایران به فیلمسازان جوان کمک میکند.
به نظر شما شکل و پیکره فیلمسازی مستند که شما در آن ید طولایی دارید و موردعلاقه شماست، به فیلم کوتاه نزدیکتر است یا سینمای بلند حرفهای؟
نه واقعا. اینطور نیست.
واقعیت از نظر شما چیست؟
واقعیت این است که من فیلم مستند را دوست نداشتم!
پس چرا اینقدر زیاد فیلمهای مستند ساختید؟
برای اینکه میخواستم از طریق ساخت فیلمهای مستند، فیلمسازی را یاد بگیرم. ضمنا فرصتی برایم فراهم کرد تا ایرانگردی کنم. من در دهه ۶۰ خورشیدی حتی از دورافتادهترین روستاهای کشور بازدید کردم و دربارهشان فیلم ساختم. تمرکزم هم بیشتر روی عشایر بود و اقلیتهای قومی؛ گستردگیاش هم از عشایر سیستانوبلوچستان تا خوزستان، از ترکمنصحرا تا کلات نادر بود. بنابراین بهترین فرصت بود تا مردم و کشورم را بشناسم.
با این رویکرد، چرا چنین نگاهی در فیلمهای داستانیتان انعکاس پیدا نکرده است؟
برای اینکه تاکنون فیلمنامههای فیلمهایی که ساختهام را دیگران نوشتند. بنابراین تصویر دقیقی از نگاه من در آنها وجود ندارد.
پس با این نگاه، هیچکدام از فیلمهایتان را دوست ندارید؟
لطفا، هیچچیزی را قطعی بیان نکنید! چون به نظرم هیچچیز قطعی نیست. من خود برخی از فیلمهایم را مثل «شبهای روشن»، «سایه روشن»، «صداها»، «هفت پرده» و تا حدودی «خداحافظی طولانی» دوست دارم. درعینحال هر یک از آنها تصویر دقیقی از آنچه من بهدنبال آن هستم، نمیدهند.
کی انشاءالله فیلمی میسازید که تصویر دقیق ذهنی شما در آن نقش خواهد بست؟
امسال. فیلمنامه «سراسر شب» را خودم نوشتهام و فیلم هم دقیقا آن چیزی است که من از سینما میفهمم.
البته این نگاه شما بسیار آرمانی است. چرا؟
اصولا همه فیلمسازان به دلیل نقش تأثیرگذار اقتصاد و سرمایه، بر امر فیلمسازی و همینطور حساسیتهای بالایی که در جامعه حکمفرماست، نمیتوانند فیلمی را بسازند که کاملا مدافع آن هستند!
در این حیطه پرفشار، اصلا چرا دیگر فیلم میسازید؟
برای من نفس فیلمسازی عزیز است. حتی زمانی که فیلم بد میسازم، از همان ابتدا میدانم که دارم فیلم بد میسازم. بههمیندلیل میگویم من را نمیتوانید از طریق فیلمهایم قضاوت کنید.
البته فیلم هر کس جدا از شخصیت اوست. بااینحال چرا به واژگان «سایه» و «شب» اینقدر علاقهمند هستید؛ چون در عناوین فیلمهایتان حضور پررنگی دارند؟
اتفاقی اینطوری شده است.
چقدر به واژه «اتفاق» در زندگی معتقدید؟
به نظرم همهچیز اتفاقی است. من حتی اتفاقی زن گرفتم و… خب برای من اینجوری است…
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن : منظورِ آقایان آن ابتذالی است که معنایش جز ناسزا نیست
- کسی سحر را ندیده است/ نگاهی به فیلم«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد مؤتمن
- فرزاد مؤتمن : بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما باید به طور کلی منهدم شوند!
- مؤتمن: بیش از ظرفیت سینماها فیلم تولید میکنیم
- نوشته فرزاد مؤتمن درباره فیلم خوب و جایزه اسکار اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است