محمد بحرانی ضمن بیان اینکه تیزی انتقاد از زبان عروسک کندتر میشود، گفت: اینکه یک عروسک میتواند کمی راحتتر از آدمها حرف بزند و انتقاد کند، در سابقه تاریخی نمایش عروسکی ما هم هست. یعنی مبارک هم همین کار را در خیمه شببازی انجام میداد.
به گزارش سینماسینما، میتوان دهه هشتاد را دوران بیتوجهی تلویزیون به عروسکها دانست. در همین سالها بود که بسیاری از کارشناسان اعلام کردند، زمان مرگ عروسکها فرارسیده است اما برپایی دوباره برنامه کلاه قرمزی و ظهور عروسکهایی همچون جنابخان، بسیاری از ذهنیتها نسبت به عروسک را تغییر داد.
برای بررسی نمایشهای عروسکی در شرایط فعلی با محمد بحرانی که گویندگی عروسکهای مختلفی همچون جنابخان، ببئی، آقای همسایه و بسیاری دیگر را برعهده داشته، به گفتگو پرداختیم.
در سالهای اخیر صدای کاراکترهای عروسکی مختلفی همچون ببئی و آقای همسایه در مجموعه کلاه قرمزی بودید، اما جنابخان بیشتر از همه آنها دیده شده و مورد استقبال مردم قرار گرفت. دلیل خاطرهانگیزتر شدن جنابخان به نسبت کاراکترهای دیگری که عهدهدار بودید چیست؟
خیلی بستگی به کاراکترپردازی دارد. مثلا در کلاه قرمزی، فامیل دور یک کاراکتر کاملا چندبعدی است و شما میتوانید عین یک آدم واقعی، قصه را با آن جلو ببرید چراکه ابعاد مختلفی دارد؛ خانواده و زن و بچه دارد؛ میترسد؛ مدام استرس میگیرد و در کل یک جهان گستردهای را کنار خود دارد و به طبع این موضوع قابلیت قصهپردازی بیشتری برای آن در دسترس است. علاوه بر این، محمد لقمانیان و بهادر مالکی که پشت آن هستند نیز بینظیر عمل میکنند. در نتیجه طبیعتا اتفاق خوبی میافتد و به نظر من نقش اول کلاه قرمزی در این سالها؛ فامیل دور بوده است.
در این مجموعه کاراکتری مثل ببئی، بیشتر نقش یک گَگ را دارد. یعنی بیشتر به پیش بردن قصه و شوخیهای حاشیهای و جنبی کمک میکند. در آنجا برای هر کس، وظیفهای تعریف شده است. مثلا شخصیت آقای همسایه از اسم آن نیز مشخص بوده که بیشتر همسایه آنها بوده و قرار نیست که اصولا در بطن قصههای این افراد باشد. به نوعی روایت خودش را به صورت مونولوگ تعریف میکند و میرود.
اما اینکه شما میگویید جناب خان بیشتر از همه اینها دیده شد، نظر شماست و من هم با فرض شما جلو میروم و لزوما با این نظر موافق و یا مخالف نیستم. جناب خان وارد برنامهای شد که تا حدی پربیننده بود و یکسری شرایط هم در کنار هم قرار گرفت. یعنی به نوعی شاید شبکه نسیم مقداری آزادیهای بیشتری داشت که بتوان در آن شوخیهای بیشتری را مطرح کرد.
همچنین اگر اغراق نباشد، انگار سی و چند سال برای جناب خان در من پیشتولید اتفاق افتاده بود. یعنی من در جایی به دنیا آمدم و در آنجا با جنگزدهها کلی مراوده داشتم و با آنها بزرگ شدم و کلی از ملودیهایی که جناب خان میخواند را، ۲۰ سال در کوچه و خیابان با بچههای خوزستان و بوشهر خواندم و با دایره واژگان آنها آشنا شدم.
همچنین بعد از آن وارد خوابگاه دانشگاه شدم که هر کسی از یک جایی از ایران وارد آن شده بود. خب حافظه شنیداری من با شنیدن واژهها و آواهای آنها تقویت شده است. سپس وارد حوزه عروسکی شدم و کار با آقای طهماسب و جبلی، خانم سعادت، محمد اعلمی و بزرگان دیگری را تجربه کردم. اگر رسما به آن نگاه کنیم، انگار یک پیشتولید سی و چند ساله شکل میگیرد تا در نهایت به جناب خان ختم میشود و باز یک شانس دیگر میآورد و پارتنری که خیلی خوب با عروسک بازی میکند را در کنار خود دارد.
باید بگویم رامبد جوان یکی از بهترین بازیکنندگان با عروسک است. او خیلی خوب با عروسک ارتباط برقرار میکند و فکر میکنم همه با این موافق باشند. یعنی آنقدر رابطه رامبد با جناب خان مثل دو آدم زنده است که بقیه هم همین را به رسمیت میشناسند. علاوه بر این موارد، دو عروسکگردان درجه یک عروسک را نگه میدارند و مشاوران عالی در کنار ما هستند. همچنین از فاکتورهای موسیقی جنوب استفاده شده که شاید به لحاظ اقبال عمومی جذابترین موسیقی نواحی ما باشد که هم شاد و هم خیلی غمگین است.
در نتیجه مجموعه این موارد دست به دست هم میدهد و منتج به کاراکتر جناب خان میشود و از بخت ما مردم آن را دوست دارند. در نهایت باید بگویم ما تمام زورمان را زدیم که در واقع جناب خان زاویه دید مردم؛ هم به خود برنامه و هم به اتفاقهایی که در کشور میافتد، باشد. شخصیت منتقدی باشد اما شکل همه ما هم باشد. یعنی یک جاهایی بیجنبه باشد و زود عصبانی شود؛ دلنازک باشد ولی با اینکه کودک کار و لبوفروش بوده، آنقدر جسارت داشته که باشگاه پاریسنژرمن را هم خریده است. یعنی در واقع جناب خان نماد یک قدرت و توانایی بیحد و حصر است.
کاراکتر جناب خان به صورتی طراحی شده که هم میتواند مردم را بخنداند و هم آنها را به گریه بیندازد. چه اتفاقی میافتد که یک کاراکتر عروسکی میتواند هم خنده به لبهای مردم بیاورد و هم پای انتقاد گسترده از وضع موجود باشد؟ همچنین در عین حال سانسور کمتری هم در تلویزیون متوجه او شود؟
اینکه یک عروسک میتواند کمی راحتتر از آدمها حرف بزند و انتقاد کند، در سابقه تاریخی نمایش عروسکی ما هم هست. یعنی مبارک هم همین کار را انجام میداد. به عنوان مثال در خیمه شببازیها، مبارک انتقادهایی را به وضع حاکم میکرد و بعد فلان حاکم میگفت که این حرفها چیست و بابای خیمه هم میگفت که من نگفتم، مبارک گفته است. انگار تیزی انتقاد از زبان عروسک کمی کندتر میشود.
راجع به شخصیت جناب خان نیز باید بگویم که حقیقتا تصمیم تیمی که پشت آن است، این بود که ما سعی کنیم با جناب خان تا انتهای احساسات بشری را تست بزنیم. یعنی همانقدری که این آدم ممکن است غصهدار، عاشق و عصبانی شود، ما هم همگی سعی کنیم که همه راه را با این عروسک برویم.
برای این موضوع تلاش کردیم و نتیجه آن را هم دیدیم و اکنون جناب خان میتواند حتی بیشتر از یک آدم خشمگین شود و کاملا درباره یک پدیده غمانگیز حرف بزند و آدمها هم با او گریه کنند. این در حالی است که اگر شما برای اولین بار چهره عروسک را ببینید، شاید اصلا فکر نکنید که ممکن است، با یک حرف یا عملی از این عروسک به گریه بیفتید. ولی خب فکر کنم قسمتهای کمی هم نبوده که مخاطبان با جناب خان اشکی هم ریختهاند.
باتوجه به اینکه جزو تیم اصلی مجموعه کلاهقرمزی هم هستید، در نهایت این مجموعه به کجا رسید؟ آیا نوروز سال آینده میتوان شاهد مجموعه جدید کلاهقرمزی باشیم؟
ما آنجا جزو عوامل برنامه هستیم و خیلی از اتفاقاتی که در حوزه تهیهکنندگی، مدیریت و کارگردانی میافتد، با خبر نیستیم. حتی خیلی اوقات اصلا در جریان موضوعات قرار نمیگیریم و اخبار را از خبرنگاران فعال خیلی دیرتر میشنویم.
من هم عین شما چیزهایی که شنیدهام این است که مقداری اختلافات بین مدیران تلویزیون، سازندگان و تهیهکنندگان برنامه بوده که همچنان هم انگار حل نشده است چراکه ما دعوت به ادامه کار در برنامه نشدهایم و تا آنجایی که من میدانم فعلا قرار نیست سری تازهای از این برنامه ساخته شود. ولی اینکه در آینده چه اتفاقی میافتد مشخص نیست.
من شخصا نظرم این بوده که خیلی خوب است، دوباره ساخته شود. چرا که درواقع ساختن برندهایی از این دست اصلا ساده نیست. چه باید بشود که شرایط مهیا شود و برندی این چنین ساخته شود.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نوستالژی دهه شصت در شبکه نسیم
- «۱۰۰۱» و اهمیت همصدایی در سوگ
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ بازگشت سنجد/ جناب خان خوش آمدی!
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- معرفی هیات داوران دو بخش جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





