تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۴/۰۳ - ۱۳:۴۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 198004

سینماسینما، محمدعلی صبا

شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر در انتخابات پیش رو، وضعیت آینده‌ی فرهنگ باشد. این، تا حدود زیادی به فرد یا افرادی بستگی دارد که بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد و زیر مجموعه‌های آن می‌نشینند.
با توجه به روابط نامزدها با اهل فرهنگ و اعضای فرهنگی ستادهای آنان گمانه‌زنی‌هایی در این باره وجود دارد.

* محمدباقر قالیباف:
قالیباف در هنگام شهرداری‌اش، رابطه نسبتا خوبی با هنرمندان داشته. اگر قالیباف به ریاست جمهوری برسد بی شک افراد فرهنگی نزدیک به او همچون محمود رضوی، مهدی عسگرپور و شهرام گیل آبادی قدرت خواهند گرفت. اما چهره‌هایی چون سردار احمد نوریان، سردار هادی ایازی و امیر خوراکیان که معاونان ارشد فرهنگی او در هنگام شهرداری بودند، به وزارت ارشاد کابینه‌ی او نزدیکترند. قالیباف صدیقه حجازی را به عنوان مشاور فرهنگی به تلویزیون آورده بود. نام پرویز اسماعیلی، محمدرضا زائری و شهاب مرادی را هم می‌توان به خاطر سپرد. البته با توجه به حمایت کسانی چون پناهیان و طائب از قالیباف بعید نیست وزیر ارشاد او از میان چهره‌هایی تندروتر انتخاب شود. با توجه به پیشینه‌ی قالیباف، می‌شود گفت در هر شرایطی مشهدی‌ها شانس بیشتری نسبت به سایرین دارند.

* علیرضا زاکانی:
گرچه شانس رییس جمهور شدن زاکانی بسیار پایین است ولی می‌توان چهره‌های نزدیک به او که سمت فرهنگی دارند را ردگیری کرد. یکی محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی اجتماعی‌ زاکانی در شهرداری است و دیگری مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری. عبدالله گنجی مدیرمسئول سابق روزنامه همشهری هم یک حکم‌ مشاور فرهنگی شهردار از زاکانی گرفته است. زاکانی علیرضا نادعلی عضو شورای شهر را به عنوان مشاور فرهنگی خود به تلویزیون آورد. بعید نیست افرادی که در روزنامه همشهری سمت‌های کلیدی دارند، در دولت زاکانی به کار گرفته شوند. پایداری‌چی‌های بخش فرهنگی دولت فعلی هم شانس بقا دارند.

* امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:
شانس او هم برای ریاست جمهوری بیشتر از زاکانی نیست. ولی با توجه به اصرار او بر ادامه‌ی دولت سیزدهم و دست‌های خالی‌اش، احتمال ابقای عناصر فعلی بیش از تغییرشان است. محمدصادق هاشمی معاون فرهنگی او در بنیاد شهید است. قاضی‌زاده، داود رحیمی سجاسی عضو هیات علمی دانشگاه شاهد را به عنوان مشاور فرهنگی خود به تلویزیون آورد.

* مصطفی پورمحمدی:
او هم با توجه به شواهد شانس چندانی برای پیروزی ندارد ولی ریاست ستادش را به عهده‌ی حجت الله ایوبی، رییس سابق سازمان سینمایی در دوره اول دولت روحانی گذاشته و او را به میزگرد تلویزیونی هم آورده. به احتمال قوی در صورت پیروزی، وزیر ارشاد او ایوبی خواهد بود.

* سعید جلیلی:
شاید برادر او وحید جلیلی نقش جدی در تعیین وزیر ارشاد دولتش داشته باشد. به هر روی جز خود وحید، میثم نیلی که او را وزیر پشت‌پرده و اصلی ارشاد در دولت سیزدهم می‌دانند و شهاب اسفندیاری گزینه‌های مهمی خواهند بود. محمدهادی همایون مدرس دانشگاه امام صادق، مشاور فرهنگی جلیلی در برنامه تلویزیونی بود. در سطحی دیگر قطعا مجتبی امینی و علی فروغی می‌توانند سمت‌های مهم‌تری از آنچه هستند را تصاحب کنند. ابقای وزیر فعلی ارشاد و تیمش هم چندان دور از انتظار نیست. البته که اختلافات در تیم فرهنگی دولت سیزدهم داشت به جاهای باریکی می‌کشید، بنابراین حدس زدن وزیر ارشاد جلیلی به رقابت‌های درون گروهی بستگی زیادی دارد و چندان کار ساده‌ای نیست.

* مسعود پزشکیان:
همراهی سید محمد بهشتی، همه‌کاره‌ی سینما در دهه ۶۰ و مدیرعامل بنیاد فارابی در آن دهه، با پزشکیان در تلویزیون این ظن را تقویت می‌کند که او در کابینه‌ی جدید جایگاه مهمی خواهد داشت؛ شاید در وزارت ارشاد.
مهندس مرتضی کاظمی معاون هنری دولت خاتمی، علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی که سابقه‌ای فرهنگی نیز دارد، حسین انتظامی معاون سینمایی و معاون مطبوعاتی دولت روحانی و شاید علی جنتی وزیر ارشاد دوره اول روحانی هم از گزینه‌های مهم هستند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها