سال ۸۳ با پایان امتحانات دانشگاه کولهاش را برداشته و راهی تهران شده بود به هوای جشنواره فیلم فجر. با دلش عهد کرده بود که «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی را در نخستین نمایش عمومیاش ببیند اما خاطرهای که از تماشای این فیلم دارد بههمان صفهای بلند خرید بلیت در باغ فردوس و موزه سینما قد میدهد. صفهایی که زیر آسمان پر از برف تهران آنقدر قد کشید تا تماشای فیلم بیضایی را به خواستهای دور تبدیل کند و در نهایت در مقابل محدودیت صندلیهای سینما قد خم کند.
به گزارش سینماسینما، «ایران» در ادامه نوشت: حالا برای او و خیلی از علاقهمندان جدی سینما فیلم دیدن در ایام جشنواره بههمین خاطرات گره خورده است و حتی آنهایی که خاطرهباز هستند ترجیح میدهند در روز اکران فیلم جلوی در سینما بایستند و هی تعداد آدمها را بشمرند تا چشمشان به دریچه گیشه سینما بیفتد و با دست خودشان بلیط را از متصدی فروش بلیط بخرند. این روزها برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف راه رسیدن به جشنواره را کوتاهتر کرده است و با اینترنتی شدن فروش بلیطها با چند کلیلک در فضای مجازی میتوان صف بلند تماشای یک فیلم را طی کرد. حالا اما تنور داغ جشنواره هم رنگ و بوی دیگری دارد و ردپای صف علاقهمندان به سینما را به جای خیابانها باید روی شبکههای اینترنتی آگهی جست و جو کرد و واقعی بودن تب و تاب شکل گرفته برای تماشای فیلمها را در بازار سیاه فروش فیلمها محک زد.
از بلیط بخش VIP تا کارت مراسم افتتاحیه
«بهترین قیمته. دو روز دیگه برای همین بلیطها باید سه چهار میلیون هزینه کنی». اینها را پسر جوانی میگوید که مجموعه یازدهتایی بلیطها را ۱۳۲ هزار تومان خریده اما حالا همان را در سایت فروش کالا به مبلغ یک میلیون تومان بهفروش گذاشته است. «سانس ساعت ۳ پردیس کوروشه» این عبارات را برای اکازیون جلوه دادن پیشنهادش بهگفتههایش اضافه میکند و در پاسخ به علت فروش آن میگوید: «از سری A سه سری دارم که دو سری اون اضافه است».
حرفهایش را با توضیحاتی درباره جایگاه ویژه صندلیها ادامه میدهد و میگوید چنانچه خواهان بلیطهای بیشتری باشم میتواند در سینما استقلال و از طریق صف! بلیطهای بیشتری را تهیه کند. آن طور که خودش تعریف میکند کیسه بازار سیاه به تن خودش هم خورده و برای بیست و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر و به هوای تماشای فیلم «جدایی نادراز سیمین» چیزی حول و حوش همین رقم را پرداخت کرده است.
فروشنده دیگر این سایت خانمی است که دو سری کامل سودای سیمرغ یک و سیمرغ دو را ۲ میلیون تومان قیمتگذاری کرده. بهگفته خودش صندلیها مربوط به بخش VIP و مخصوص هنرمندان است. میگوید در صورت اعلام تقاضا میتواند از دوستانش کارت ورود به مراسم افتتاحیه را هم تهیه کند. تأکید میکند که تمام هزینه را هم بهصورت کامل و به صورت نقد دریافت میکند. آنطور که خودش توضیح میدهد بهدلیل پروژه کاری که در شهرستان برایش پیش آمده مجبور به فروش بلیطها شده است.
فروشندههایی که خریدار ندارند
برخلاف تجربه ناموفق سال گذشته امسال سایت فروش اینترنتی بلیطها به مشکلی برنخورده است. گزارش پیش فروش فیلمهای جشنواره فیلم فجر از پر شدنِ عمده ۳۶۰۰ صندلی در پانزده دقیقه نخست روز سیام دی ماه خبر میدهد و حتی برگزارکنندگان جشنواره را ترغیب میکند تا سهمیه جدیدی برای پیش فروش بلیط در سینماهای مردمی اختصاص دهند؛ اما آنچه در روزهای گذشته این استقبال را به چالش کشانده گزارش رسانهها از بازار سیاه فروش بلیطها است. حاشیههایی که در پس آن گزارههای خبری ایجاد عطش و جذابیت تماشای فیلمهای جشنواره برای مخاطبان نهفته است. «یادمان باشد هر جشنوارهای اگر حاشیه داشته باشد جشنواره جذابتری است و یکی از حاشیههای جذاب افکار عمومی اعلام رقمهای بالا برای خرید و فروش بلیطهاست» گوینده این عبارات امیرحسین علمالهدی کارشناس سینما و مدیر گروه هنر و تجربه است. او در اینباره میگوید: «ما فعلاً از طریق ذهنیات فروشندهها متوجه وجود چنین بازاری شدهایم و هنوز مطمئن نیستم آن طرف این معامله یعنی خریداری وجود داشته باشد.»
علمالهدی معتقد است که تمام این حواشی ممکن است فقط یک بازارگرمی از طرف صاحبان بلیطها باشد و باید با تردید به آن نگاه کرد. او در توضیحات بیشتر میافزاید: «در تهران برای هر فیلم فرصت حدود ۳۵ نمایش وجود دارد و بر حسب اظهارات مسئولان جشنواره ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش هم در گیشه انجام میشود و هنوز فرصت خرید بلیط برای مردم وجود دارد.»
به گفته علمالهدی ممکن است این اتفاق صرفاً حاصل بازاریابی افرادی باشد که نیاز به پول دارند و نه معیاری برای سنجش عطش مخاطبان برای تماشای فیلمهای جشنواره. این کارشناس سینما ایجاد سانسهای فوقالعاده در ایام جشنواره را ملاک واقعی برای سنجش عطش تماشای فیلمهای جشنواره در میان مخاطبان سینما عنوان میکند و میگوید باید تا زمان جشنواره منتظر ماند و دید چند سانس فوقالعاده برای این منظور لحاظ میشود.
او در پاسخ به این سؤال که چگونه میتوان مقابل چنین پدیدهای ایستاد هم میگوید: «شما نمیتوانید چنین درخواستی داشته باشید مثل این است که توقع داشته باشید پدیده قاچاق وجود نداشته باشد. به هر حال در هر فعالیتی درصد پایینی از تخلف وجود دارد اما تا خریدار نباشد این بازار رونق نمیگیرد»
علمالهدی در ادامه میافزاید: «در همه جای دنیا اغلب جشنوارهها به صورت تخصصی برگزار میشود و جشنواره فیلم فجر از معدود جشنوارههایی است که این میزان صندلی سینما در اختیار مردم قرار میگیرد و بر این اساس این دست تخلفات موضوع عادی است و نباید نگران آن باشیم.»
او در بخش پایانی صحبتهایش همچنان حضور خریدار را طرف مهم این معامله عنوان میکند و با تأکید میگوید: «دسترسی به فروشندهها براحتی امکان پذیر است و میتوان آنها را شناسایی کرد اما مسأله مهم بخش دوم این معامله یعنی خریدار است. تا خریدار نباشد این بازار رونق نمیگیرد.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





