سال ۸۳ با پایان امتحانات دانشگاه کولهاش را برداشته و راهی تهران شده بود به هوای جشنواره فیلم فجر. با دلش عهد کرده بود که «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی را در نخستین نمایش عمومیاش ببیند اما خاطرهای که از تماشای این فیلم دارد بههمان صفهای بلند خرید بلیت در باغ فردوس و موزه سینما قد میدهد. صفهایی که زیر آسمان پر از برف تهران آنقدر قد کشید تا تماشای فیلم بیضایی را به خواستهای دور تبدیل کند و در نهایت در مقابل محدودیت صندلیهای سینما قد خم کند.
به گزارش سینماسینما، «ایران» در ادامه نوشت: حالا برای او و خیلی از علاقهمندان جدی سینما فیلم دیدن در ایام جشنواره بههمین خاطرات گره خورده است و حتی آنهایی که خاطرهباز هستند ترجیح میدهند در روز اکران فیلم جلوی در سینما بایستند و هی تعداد آدمها را بشمرند تا چشمشان به دریچه گیشه سینما بیفتد و با دست خودشان بلیط را از متصدی فروش بلیط بخرند. این روزها برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف راه رسیدن به جشنواره را کوتاهتر کرده است و با اینترنتی شدن فروش بلیطها با چند کلیلک در فضای مجازی میتوان صف بلند تماشای یک فیلم را طی کرد. حالا اما تنور داغ جشنواره هم رنگ و بوی دیگری دارد و ردپای صف علاقهمندان به سینما را به جای خیابانها باید روی شبکههای اینترنتی آگهی جست و جو کرد و واقعی بودن تب و تاب شکل گرفته برای تماشای فیلمها را در بازار سیاه فروش فیلمها محک زد.
از بلیط بخش VIP تا کارت مراسم افتتاحیه
«بهترین قیمته. دو روز دیگه برای همین بلیطها باید سه چهار میلیون هزینه کنی». اینها را پسر جوانی میگوید که مجموعه یازدهتایی بلیطها را ۱۳۲ هزار تومان خریده اما حالا همان را در سایت فروش کالا به مبلغ یک میلیون تومان بهفروش گذاشته است. «سانس ساعت ۳ پردیس کوروشه» این عبارات را برای اکازیون جلوه دادن پیشنهادش بهگفتههایش اضافه میکند و در پاسخ به علت فروش آن میگوید: «از سری A سه سری دارم که دو سری اون اضافه است».
حرفهایش را با توضیحاتی درباره جایگاه ویژه صندلیها ادامه میدهد و میگوید چنانچه خواهان بلیطهای بیشتری باشم میتواند در سینما استقلال و از طریق صف! بلیطهای بیشتری را تهیه کند. آن طور که خودش تعریف میکند کیسه بازار سیاه به تن خودش هم خورده و برای بیست و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر و به هوای تماشای فیلم «جدایی نادراز سیمین» چیزی حول و حوش همین رقم را پرداخت کرده است.
فروشنده دیگر این سایت خانمی است که دو سری کامل سودای سیمرغ یک و سیمرغ دو را ۲ میلیون تومان قیمتگذاری کرده. بهگفته خودش صندلیها مربوط به بخش VIP و مخصوص هنرمندان است. میگوید در صورت اعلام تقاضا میتواند از دوستانش کارت ورود به مراسم افتتاحیه را هم تهیه کند. تأکید میکند که تمام هزینه را هم بهصورت کامل و به صورت نقد دریافت میکند. آنطور که خودش توضیح میدهد بهدلیل پروژه کاری که در شهرستان برایش پیش آمده مجبور به فروش بلیطها شده است.
فروشندههایی که خریدار ندارند
برخلاف تجربه ناموفق سال گذشته امسال سایت فروش اینترنتی بلیطها به مشکلی برنخورده است. گزارش پیش فروش فیلمهای جشنواره فیلم فجر از پر شدنِ عمده ۳۶۰۰ صندلی در پانزده دقیقه نخست روز سیام دی ماه خبر میدهد و حتی برگزارکنندگان جشنواره را ترغیب میکند تا سهمیه جدیدی برای پیش فروش بلیط در سینماهای مردمی اختصاص دهند؛ اما آنچه در روزهای گذشته این استقبال را به چالش کشانده گزارش رسانهها از بازار سیاه فروش بلیطها است. حاشیههایی که در پس آن گزارههای خبری ایجاد عطش و جذابیت تماشای فیلمهای جشنواره برای مخاطبان نهفته است. «یادمان باشد هر جشنوارهای اگر حاشیه داشته باشد جشنواره جذابتری است و یکی از حاشیههای جذاب افکار عمومی اعلام رقمهای بالا برای خرید و فروش بلیطهاست» گوینده این عبارات امیرحسین علمالهدی کارشناس سینما و مدیر گروه هنر و تجربه است. او در اینباره میگوید: «ما فعلاً از طریق ذهنیات فروشندهها متوجه وجود چنین بازاری شدهایم و هنوز مطمئن نیستم آن طرف این معامله یعنی خریداری وجود داشته باشد.»
علمالهدی معتقد است که تمام این حواشی ممکن است فقط یک بازارگرمی از طرف صاحبان بلیطها باشد و باید با تردید به آن نگاه کرد. او در توضیحات بیشتر میافزاید: «در تهران برای هر فیلم فرصت حدود ۳۵ نمایش وجود دارد و بر حسب اظهارات مسئولان جشنواره ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش هم در گیشه انجام میشود و هنوز فرصت خرید بلیط برای مردم وجود دارد.»
به گفته علمالهدی ممکن است این اتفاق صرفاً حاصل بازاریابی افرادی باشد که نیاز به پول دارند و نه معیاری برای سنجش عطش مخاطبان برای تماشای فیلمهای جشنواره. این کارشناس سینما ایجاد سانسهای فوقالعاده در ایام جشنواره را ملاک واقعی برای سنجش عطش تماشای فیلمهای جشنواره در میان مخاطبان سینما عنوان میکند و میگوید باید تا زمان جشنواره منتظر ماند و دید چند سانس فوقالعاده برای این منظور لحاظ میشود.
او در پاسخ به این سؤال که چگونه میتوان مقابل چنین پدیدهای ایستاد هم میگوید: «شما نمیتوانید چنین درخواستی داشته باشید مثل این است که توقع داشته باشید پدیده قاچاق وجود نداشته باشد. به هر حال در هر فعالیتی درصد پایینی از تخلف وجود دارد اما تا خریدار نباشد این بازار رونق نمیگیرد»
علمالهدی در ادامه میافزاید: «در همه جای دنیا اغلب جشنوارهها به صورت تخصصی برگزار میشود و جشنواره فیلم فجر از معدود جشنوارههایی است که این میزان صندلی سینما در اختیار مردم قرار میگیرد و بر این اساس این دست تخلفات موضوع عادی است و نباید نگران آن باشیم.»
او در بخش پایانی صحبتهایش همچنان حضور خریدار را طرف مهم این معامله عنوان میکند و با تأکید میگوید: «دسترسی به فروشندهها براحتی امکان پذیر است و میتوان آنها را شناسایی کرد اما مسأله مهم بخش دوم این معامله یعنی خریدار است. تا خریدار نباشد این بازار رونق نمیگیرد.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
- بر سر چهار راه خویشتن
- یادداشت اینستاگرامی مازیار فکری ارشاد درباره نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی
- عشق مرکب حرکت است و نه مقصد / «روز واقعه»؛ باشکوهترین فیلم ساخته شده درباره عاشورا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری