چهل و پنجمین برنامه «مستندات یکشنبه» که زیرمجموعه سینماتک خانه هنرمندان ایران به پخش فیلمهای مستند میپردازد، یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ به نمایش فیلم مستند «تهران سیمین» به کارگردانی هادی آفریده و تهیهکنندگی منیژه حکمت و امین کاظمی اختصاص داشت.
به گزارش سینماسینما، منیژه حکمت(تهیهکننده) پیش از نمایش این فیلم که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شده بود، گفت: تشکر ویژه دارم از هادی آفریده که همیشه فیلم خوب ساخته است. همچنین از مهندس کاظمی تشکر میکنم که دغدغههای فرهنگیاش سبب شد تا آرشیوی از شهر تهران و هنرمندان با سبک و سیاق خاص خود ساخته شود که مانند قالی کرمان هرچه از آن بگذرد ارزشمندتر شده و بیشتر دیده میشود. همچنین از همه عوامل و بچههایی که در این پروژه به نحوی حضور داشتند نیز تشکر میکنم.
او افزود: تهیهکنندگی این فیلم برعهده من و آقای امین کاظمی بوده است. آقای پوریا سوری شاعر خوبمان نیز مجری طرح این مستند بوده است. سیمین معتمدآریا به خاطر معذوراتی نتوانستند در این برنامه حضور پیدا کنند اما یادشان را گرامی میداریم و امیدوارم در سینمای ایران همیشه بدرخشند.
سپاس از مهمانان ویژه و مخاطبانی که قرار است کنار یکدیگر این فیلم را ببینیم. از همگی سپاسگزارم. به امید روزهای بهتری که بتوانیم دومرتبه کنار یکدیگر بنشینیم فیلم و تئاتر ببینیم و از نمایشگاههای مختلف بازدید کنیم و حال همگیمان خوب باشد.
امین کاظمی تهیهکننده دیگر این فیلم در ادامه این برنامه، بیان کرد: دغدغهای که سبب ساخت این فیلم شد، شاید دغدغه شخصی همه ما باشد. در حقیقت، تلاش کوچکی از مجموعه سهگانه فیلم بود که به هنر و کارگردانی آقای آفریده ساخته شد. این فیلمها روایتی از تجربه زیسته همه ما و افرادی که میشناسیم در شهر تهران است؛ اینکه ارتباط این شهر با ما چیست؟ شاید به این وسیله حلقه وصل ما به شهری که در آن زندگی کنیم، بیشتر شود. امیدوارم مورد پسند همگی واقع شود.
هادی آفریده(کارگردان این مستند) نیز در ادامه این برنامه بیان کرد: تشکر ویژه دارم از خانه هنرمندان که سبب شد تا طلسم اکران این فیلم برای عموم شکسته شود. سال گذشته اکران خصوصی خیلی محدودی برای این مستند داشتیم که با حضور هنرمندان و عزیزانی انجام شد. اما متاسفانه از آن جمع گرانقدر که فیلم را دیدند، آتیلا پسیانی را دیگر در بین خود نداریم. روانشان شاد باد.
او افزود: خانه هنرمندان به ما لطفی کرد، به صورتی که به شکلی کاملا محترمانه این فیلم را به صورت همزمان در دو سالن خود اکران میکند. امیدوارم با کمک تهیهکنندگان فیلم نیز شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم اکران گستردهتری برای این مستند داشته باشیم. خانم معتمدآریا، سیمین سینمای ایران به همگی سلام رساند و پوزش خواست که در این جمع حضور ندارد و آن را به شرایط و روزهای بهتر موکول کرد. از همگی سپاسگزارم.
پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی آن با حضور آنتونیا شرکا (منتقد سینما)، هادی آفریده (کارگردان فیلم) برگزار شد.
آنتونیا شرکا سخنان خود را در این جلسه اینطور آغاز کرد: خوشحالیم فرصتی فراهم شد تا فیلم دیگری از آقای آفریده را ببینیم. من طی سالها وقتی سینمای مستند را دنبال میکنم، همیشه اسم و فیلمهای آقای آفریده، ردهپررنگی از خود در سینمای مستند ما از خود به جا گذاشته است. او مخصوصا با فیلمهای اخیر، ارتباطی که با شهر تهران، احیای شهر تهران و روایت داستانهای تهران دارد را بیش از پیش میتوانیم پیدا کنیم و ببینیم.
او افزود: پیش از دیدن این اثر تصورم این بود که قرار است با فیلمی مواجه شوم که درباره فاطمه معتمدآریا است ولی بعد دیدم که چه زیبا، مستندی که ساخته شده، ترکیبی از تهران و سیمین است. کمااینکه اسم آن تهرانِ سیمین است. این موضوع برای من خیلی جالب است که محوریت شهر تهران، در فیلمهای ایشان تکرار میشود. ما در فیلم حسرتهایی را میبینیم که توسط معتمدآریا درباره همه آنچه از تهران از دست رفته و در حال از دست رفتن است گفته میشود.
این منتقد سینما در ادامه بیان کرد: آفریده با ساخت فیلمهای خود، به شکلی تلاش میکند تا هر آنچه باقی مانده را حفظ کند. این اتفاق خوبی است. مثلا به موضوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره میشود که خانم معتمدآریا در آنجا رشد کرده است. من هم کودکی بودم که در کانون پرورش فکری رشد کردم. با امکاناتی که آن زمان نبود، کانون یک قطب بود و شاکله فرهنگی و هنری من را ساخت. به هر ترتیب کسی که دوران کودکی و نوجوانی خود را در آنجا سپری کرده، ارزش آن را بهتر درک میکند.
هادی آفریده در ادامه این جلسه درباره چگونگی تولید مستند و انتخاب فاطمه معتمدآریا برای روایتگری آن، توضیح داد: پروژه «تهرانِ سیمین» در ادامه پروژههایی است که من راجع به شهر تهران کار کردهام. تفاوت این پروژه با کارهای قبلی این بود، که این یکی به من سفارش داده شد. سال ۹۹ بود که استارت اولیه آن خورد و من از طریق پگاه آهنگرانی به پروژه معرفی شدم. ابتدا به من بازیگر دیگری معرفی شد که خیلی هم معروف بود اما من ایشان را دوست نداشتم. پیشنهاد من خانم معتمد آریا بود و وقتی به ایشان گفتیم پذیرفتند.
او افزود: در لیست زیادی که در اختیار من بود، از مشاهیر مختلف شهر تهران، موزیسین، مجسمهساز و آدمهای مختلف، من این تمایل را داشتم که مستند با محوریت خانم معتمدآریا ساخته شود. زیرا چند سال قبل از این پروژه، پروندهای را از خانم معتمدآریا خوانده بودم که اتفاقا آقای رسول صادقی که امروز معاون فرهنگی هنری خانه هنرمندان ایران است، آن را آماده کرده بود. در آنجا دیدم که چقدر دراماتیک زندگی خود را تعریف میکند و این موضوع برایم جالب بود.
این مستندساز در ادامه بیان کرد: تصمیمم این نبود که به سینمای او بپردازم، حتی به بهانه تهران. فقط دلم میخواست ارتباط کودکی ایشان با شهر تهران را پیدا کنم، چون میدانستم که به کانون وصل میشود. کانون خیلی مهم است. چون اگر امروز خیلی از جریانهای روشنفکری و هنرمندان ما همچنان پابرجا هستند، ریشه آن به جریان کانون مرتبط است.
در بخش پایانی این برنامه، هادی آفریده گفت: عوامل تهیه این فیلم تمام عواید حاصل از فروش این مستند که در سالنهای ناصری و شهناز خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شد را به مجموعه خانه هنرمندان ایران اهدا میکنند. زیرا اکنون خانه هنرمندان ایران مانند جزیرهای، پرت افتاده است و نه ارشاد و نه شهرداری نگاهی به آن ندارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- یادداشتی بر «تهران سیمین»؛ خاطرههای پریده رنگِ تهران از یاد رفته!
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- «شب، خانه، بخارا»؛ تاریخ نگار و مبتنی بر رسالت فرهنگی
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





