در پانصدوبیستوسومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران فیلم سینمایی «دانتون» ساخته آندره وایدا به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، در پانصدوبیستوسومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۱۲ دی فیلم سینمایی «دانتون» ساخته آندره وایدا به نمایش درآمد.
پس از نمایش فیلم نشست نقد و بررسی با حضور غلامرضا حداد دکترای روابط بینالملل از دانشگاه شهید بهشتی و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «حذف زندگان» و با اجرای کیوان کثیریان منتقد سینما و مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه غلامرضا حداد گفت: عنوان برنامه «حذف زندگان» است که به نظرم عنوان جذابی است و میشود در طول تاریخ آن را به شکلهای مختلف تصور کرد، قتل یا اعدام و… از شکلهای مختلف این حذف است. امشب در اینجا موضوع صحبت ما «اعدام سیاسی» است که ذیل امر سیاسی قابل پیگیری است. ذیل علوم سیاسی فیلد مشخصی به نام «جامعهشناسی انقلاب» وجود دارد که پر دامنه است، در این فیلد معمولاً متفکران علوم سیاسی تلاش میکنند با ارجاع به شواهد، قوانین تعمیمپذیری را کشف کنند. کتاب «کالبد شکافی چهار انقلاب» نوشته کرین برینتون نمونههایی از همین موضوع است که در آن تلاش شده تا چهار نوع مختلف از انقلابها از هم تفکیک شوند. برینتون معتقد است هر انقلاب چند مرحله را طی میکند، یکی مرحله پیشاانقلابی، سپس شورش و رویارویی طرفداران و مخالفان نظام، پس از آن عدم رعایت قوانین، سرکوب و در نهایت پیروزی انقلاب.
وی با بیان اینکه استقرار نظم نوین نیازمند تکنوکراتها است، مطرح کرد: در جریان انقلاب یک رویارویی شکل میگیرد که عموماً با به زیر کشیدن نیروهای میانهرو همراه میشود و این شروع یک دوره ترور است، که فیلم «دانتون» بخشی از آن را در انقلاب فرانسه نمایش میدهد.
وی افزود: در اینجا میخواهم درباره این صحبت کنم که چرا انقلابها اجازه کشتار میدهند و چگونه انقلاب فرزندان خود را میبلعد؟ باید بگویم ما دو نوع حقیقت یا واقعیت داریم؛ یک دسته حقیقتهای مادی هستند که مستقل از سوژه اجتماعی وجود دارند اما دسته دیگر حقیقتهای غیر مادی هستند. بخش قابل توجه از حیات ما غیرمادی است و وجود این حقیقتها را در رفتارمان بازتولید میکنیم. از این منظر، عمده پدیدههای اجتماعی غیر مادی هستند و همه چیز مخلوق کنشگری سوژههای اجتماعی است.
حداد ضمن ارائه توضیحاتی درباره مفهوم «نهاد» بیان کرد: نهاد به معنای تمامی اصول و رویههایی است که درست و نادرست را مشخص میکنند. مثلاً در نهاد خانواده الگوی درست مالکیت و ارث و… مشخص میشود، همه هستی ما در گرو چنین نهادهایی است. این نهادها هستند که مسائل را تعریف میکنند.
حداد گفت: همواره متنعمان از نهادهای موجود، در مقابل تغییر قواعد مقاومت میکنند، در طول تاریخ، جنگها در نتیجه چنین مقاومتهایی به وجود آمدند و انقلاب جایی است که ناراضیان در مقابل راضیان از توزیع منابع، قرار میگیرند. با هم روبرو میشوند و یک نبرد خونین شکل میگیرد. انقلاب عرصه جابجایی حقایق است، اما گذار از حقایق پیشین به حقایق جدید پر آشوب است و اعدام سیاسی اقتضای همین دوران گذار است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: هویت یک امر اجتماعی است. یعنی «خود» یا «من» در نسبت با دیگری است که معنا پیدا میکند، مرزهای «خود» آنجایی ترسیم میشود که دیگری آغاز میشود، کیستیِ من همواره تابعی از حضور دیگری است. در نهایت هویت، تصویری از من است که در اذهان دیگران شکل گرفته است. نقش هم تابعی از هویت است پس ما برای برساخته شدنِ هویتمان، همواره به دیگری نیاز داریم.
حداد مطرح کرد: انقلابها در درون فرهنگ دشمنی یا تعارض شکل میگیرند، ناگریز از یک فرایند دگرسازی برای معنا بخشیدن به خود هستند و در هر انقلابی مجموعهای از نیروهای سیاسی حول محور دبگرسازی شکل میگیرند؛ در این مرحله نیروهای سیاسی متفاوت که گاه نظام ارزشی متضاد دارند میتوانند به دلیل وجود یک «دگرِ تاریخی» گرد هم آیند. در انقلاب ۵۷ ایران هم یک «دگر» وجود داشت که همان نظام سلطنت بود و باعث شد نیروهایی که اعتقادات مختلف هم دارند گرد هم بیایند. بعد از انقلاب، دیگر آن «دگر» وجود نداشت که آنها را با هم متحد کنند.
وی گفت: برای اینکه یک هویت سیاسی شکل بگیرد نیازمند یک دگر داخلی و یک دگر خارجی هستیم. این دگر داخلی در نسبتش با دگر خارجی تعریف میشود و در این فیلم هم دانتون به ارتباط با اشراف متهم میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- شب وقایعنگاری بخارا
- گرامیداشت «لیلی افشار» در خانه هنرمندان ایران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- نمایش فیلمتئاتر «کسی نیست همه داستانها را به یاد آورد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «پشت شیشه» در مستندات یکشنبه و «پاترپانچالی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «موشِت»؛ برسون پیامبر سینما است! / سینماگری که به جزییات اهمیت میدهد
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟