نشست رسانهای فیلم سینمایی «بیرویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای فیلم سینمایی بی رویا به کارگردانی آرین وزیردفتری، با حضور این کارگردان و هومن سیدی تهیه کننده، طناز طباطبایی، مجتبی فلاحی، مائده طهماسبی، شادی کرم رودی، فرانک کلانتری بازیگران، زهره علی اکبری طراح صدا، مهدی سعدی تدوینگر، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، الهام معین طراح لباس عظیم فراین طراح چهره پردازی عصر امروز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه در خانه جشنواره واقع در محل برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست، هومن سیدی گفت: سعید سعدی تهیه کننده پروژه، سر پروژهای در شهرستان حضور دارد به همین دلیل نتوانست در این نشست حضور داشته باشد.
وزیردفتری هم گفت: فیلمنامه نوشته شده بود و از ابتدا با آقای سعدی حرف زدیم. بعد از مدتی هومن سیدی نیز به عنوان تهیه کننده در کنار من بود و مشورتهای بسیاری را هنگام ساخت در اختیار من گذاشت.
هومن سیدی بیان کرد: من خود را تهیه کننده نمیدانم و فعلاً چنین قصدی ندارم و نمیدانم در آینده قرار است چه اتفاقی رخ دهد، اما دوست داشتم کار آرین ساخته شود اما اینکه میگوید من کمکش کردهام در نگارش لطف دارد. اما تهیهکننده فیلم، آقای سعدی بود. فکر میکنم سینما برای هرکسی مفهومی دارد و اگر قرار است نظر من، فیلمساز را به سمت دیگری کشاند تمام آرزوهای فیلمساز تمام میشود.
وزیردفتری درباره کپشن پایان فیلم توضیح داد: فیلم از جنسی است که نیاز به توضیح نهایی ندارد اما دوستان در پروانه ساخت پیشنهاداتی دادند و ما سعی کردیم پایان بندی نهایی را با یک متن بسازیم. لازم است این را هم بگویم که این فیلم الهام گرفته شده از فیلمهای بسیاری است. بچه روز ماری و چند فیلم دیگر از این دسته هستند.
هومن سیدی در ادامه بیان کرد: فکر میکنم برای اکران عمومی با وزارت ارشاد حرف بزنیم و پایان دیگری برای فیلم بسازیم چرا که اینگونه به فیلم صدمه وارد میشود. برای همکاری در ساخت این فیلم، تلاش میکردم که آرین فیلم خود را بسازد، در نهایت تهیه کنندگی این کار را برعهده گیرم تا فیلم به راحتی ساخته شود.
وزیردفتری توضیح داد: سیدی فیلم کوتاه “مثل بچه آدم” را به کارگردانی من دیدو پیشنهاد همکاری را به من داده بود و بعد از چند سال با وی همکاری کردم، البته برای ساخت فیلم کاملاً آزاد بودم و در مرحله تدوین هم همین اتفاق افتاد.
برازنده در ادامه نشست درباره فضاسازی گفت: کاری که ما کردیم بیشتر با روحیه مشارکت وزیردفتری بود که با گفتگو به یک فضای مشترک میرسیدیم برخی از فضاها نیز با حسی که داشتیم شکل میگرفت.
مهدی سعدی درباره تدوین توضیح داد: آنچه که میبینید از زمان نگارش فیلمنامه شکل گرفته شده بود و هنگام تدوین تغییر حداقلی داشتیم. البته ۲ نسخه دیگر نیز آماده کردیم اما این نسخه به آنچه میخواستیم نزدیک تر بود.
وزیردفتری گفت: سعی کردم با همکاران خود مشارکت داشتم و معتقدم که کارگردانی با رویا انجام شود. اوایل فیلم فضای کارگردانی کلاسیکتر بود اما از جایی به بعد سعی کردیم تغییر فرمت کارگردانی داشته باشد.
طناز طباطبایی نیز توضیح داد: درباره کپشن آخر باید بگویم که در نقشی که بازی کردم هیچ شیزوفرنی وجود ندارد و فیلم درباره اسکیزوفرنی هم نبوده بلکه درباره جابهجایی هویت است و کپشن در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شده است و دست فیلمساز نبوده، اما حتماً در فیلم لایههای روانشناختی وجود داشت. این نقش برای من بسیار جذاب بود و از دست رفتن هویت هولناکترین اتفاقی است که برای یک فرد رخ میدهد.
طهماسبی نیز بیان کرد: وقتی فیلمنامه را میخوانید با شناخت نقش آن را انتخاب میکنید. دوست داشتم وزیردفتری فیلم را بسازد حتی اگر یک نقش کوتاه داشته باشم. برای این فیلم بسیار امیدوارم و تاکید میکنم افرادی مانتد هومن سیدی که تجربه بیشتری در سینما دارند و دست فیلمسازان دیگر را میگیرند تا فیلم بسازند بسیار خوب و مهم است چرا که سینما به فیلمسازان جوان نیاز دارند.
وزیردفتری تاکید کرد: کلیدواژه من برای فیلم تغییر هویت است.
شادی کرم رودی ادامه داد: از مرحله طرح در جریان فیلم بودم، نقش نیز جزو نقشهای پیچیده من بودم و سه نقش را بازی میکردم و این بسیار سخت است.
وزیردفتری توضیح داد: کافمن و پولانسکی کارگردانان محبوب من هستند و آثار آنها برای شکلگیری فیلمم بی تاثیر نبوده و با دیدن آن تعلیقهای مختلفی ایجاد میشود. حضور در فجر برای من بسیار مهم بود و سعی کردم بهترین نسخهای که میشود را آماده کنم.
وی درباره اکران بین المللی بیان کرد: با یک کمپانی آلمانی به نتیجه رسیدهایم و از چند هفته دیگر نمایش آن در جشنوارههای الف آغاز میشود.
برازنده گفت: ایده ما این بود با هر سکانسی جلو میرویم براساس آن دوربین حرکت داشته باشد تا حس لازم را به مخاطب القا کنیم.
فرانک کلانتر نیز بیان کرد: کاراکتر لیلی در ظاهر خیلی دخیل نیست اما به روند تغییر هویت کمک میکند. برای بازی در فیلم و موضوع آن هیجان زده بودم و اگر دوستانی فکر میکنند نقش خود را خوب بازی نکردهام متاسفم.
سیدی ادامه داد: برخی از سوالها نظر شخصی است و اگر بتوانیم تفکیک کنیم و بگوییم نظر من است بسیار بهتر است.
مجتبی فلاحی نیز توضیح داد: در این فیلم باید آگاهی و ناآگاهی را داشته باشیم و همین مساله یک بازی دوگانه را بوجود میآورد.
عظیم فراین بیان کرد: طراحی گریم این نوع از فیلمها برای من جذاب است و گریم در چنین فیلمهایی بسیار مهم است.
الهام معین ادامه داد: در این پروژه همه با هم همکاری داشتند و این مساله بسیار مهم است، در طراحی لباس سعی کردیم طراحی لباس پله پله با تغییر شخصیت عوض شد.
زهره علی اکبری گفت: ما زمان خوبی برای شکلگیری ایدههای خود داشتیم و صدا به دلیل فضای فیلم، از اهمیت بسیاری برخوردار بود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!