برنامه نمایش و نشست تخصصی فیلم «آبادانیها» با حضور کیانوش عیاری کارگردان فیلم، محمود گبرلو مدیر نشست، فریدون جیرانی کارگردان و منتقد سینما، امید و رضا رضایی استادان دانشگاه در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، محمود گبرلو در ابتدای این نشست گفت: «آبادانیها» فیلمی رئال و خوش ساخت از کیانوش عیاری است که پس از سالها همچنان دیدنی است و با استقبال روبرو میشود. خوشحالم موزه سینما مجموعه نشستهایی را برای بزرگداشت عیاری برگزار میکند که باعث شناخت و معرفی این هنرمند فرهیخته به نسل جوان میشود.
«آبادانیها»؛ فیلمی اجتماعی که به مسائل روز میپردازد
فریدون جیرانی در ابتدای صحبتهای خود گفت: فیلم «دزد دوچرخه» فیلم محبوب مهرجویی بوده و روی او تأثیر زیادی داشته است و بعد از تماشای آن، مهرجویی سینما را نوعی دیگر دید. او یک نسل پیش از عیاری است و در فیلمخانه ملی ایران فیلم را دیده بود.
وی با بیان اینکه عیاری نسخه دوبله شده اثر را سال ۵۷ مشاهده کرد، ادامه داد: اولین فیلمنامهای که در کشور چاپ شد، مربوط به «دزد دوچرخه» بود و در ابتدای آن، ابراهیم رشیدپور درباره قوانین فیلمنامه نویسی توضیحاتی ارائه کرده و در آن منحنی سناریو را شرح داده است.
جیرانی با بیان اینکه «دزد دوچرخه» فیلم محبوب دو نسل است، خاطرنشان کرد: این فیلم اثری مهم و تأثیرگذار است که تاریخ مهمی با آن همراه بوده و نئورئالیسم با آن شناخته میشود. زمانی که قدرت راست در ایتالیا به قدرت میرسد، چنین فیلمهایی را سیاه نما مینامند.
گبرلو در ادامه این نشست ابراز داشت: «آبادانیها» فیلمی اجتماعی و اقتباس شده از «دزد دوچرخه» است که به مسائل روز میپردازد. ویژگی عیاری این است که همواره پیشرو بوده است. منتقدان به مرور زمان متوجه ارزشها و تفکر جاری در فیلمهای او شدهاند. «آبادانیها» تحلیل عمیقی را میطلبد. درواقع با یک فیلم تلخ رو به رو هستیم که پایان آن به شدت امیدوار کننده است.
وی ادامه داد: فیلمهای اجتماعی آن زمان دارای یک لایه سیاسی بود و در لایه دیگر تلخیهای جامعه و مقاومت درباره آن نشان داده میشد. سوال من این است که آیا اساسا فیلمهای اجتماعی میتوانند بد باشند؟
جیرانی در پاسخ گفت: در دو دهه سینمای ایران ساخت بهترین فیلمها را تجربه کرده است. از سال ۶۲ تا ۷۲ بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران ساخته شد و بین ۷۶ تا ۸۴ نیز آثار ماندگاری مقابل دوربین رفت. این موضوع که نسل سوم سینماگران ایرانی تنها از دل سینمای آزاد بیرون آمدند، امری غلط است. نسل سوم از دل دانشکده هنرهای زیبا و دراماتیک و تفکر روشنفکری پدید آمد. سینمای آزاد جریانی بود که اعضای آن بخشی از نسل سوم سینماگران ایرانی را تشکیل داده است. نسل سوم از دل تحولات دهه شصت بیرون میآید و از اواسط دهه شصت سینمای اجتماعی شکل میگیرد.
این فیلمساز افزود: «آبادانیها» در کنار «از کرخه تا راین»، «سارا» و «یک بار برای همیشه» نمایش داده شد که در واقع این آثار، واکنش به تغییراتی بودند که در جهان رخ داد و در نتیجه آن جریان چپ فروپاشید. به همین دلیل فیلمسازان متفکر به این سمت و سو میروند. کیمیایی با «دندان مار» و عیاری با «آبادانیها» سماجت کرده و موضوع عدالت اجتماعی را در سینما پیگیری کردند. اولین فردی که قدم در مسیر تغییر میگذارد، عباس کیارستمی است که با فیلم «خانه دوست کجاست» این اتفاق را به وجود میآورد. «آبادانیها» آخرین تلاش از نسلی است که میخواهد عدالت اجتماعی را وارد سینما کند. کیانوش عیاری در چگونگی بیان زبان سینمایی و تحول آن نقش ویژهای داشته است.
جیرانی ادامه داد: نقش بچه در فیلم «دزد دوچرخه» بسیار مهم است. زمانی که پدر از مشکلات صحبت میکند، پسر از غذا خوردن امتناع میکند. در صورتی که قشر مرفه با اشتها غذا میخورند. در فیلم عیاری نیز پسربچه نقش بسیار مهمی دارد.
«آبادانیها» یک سند تاریخی و اثری انسانی است
رضا رضایی در ادامه نشست بیان کرد: از دید من «آبادانیها» به دلیل نوع شخصیت شخصیت پردازی شخصیت برنا، در مرتبهای بالاتر از «دزد دوچرخه» قرار دارد. فیلم با شخصیت برنا آغاز شده و با آن به اتمام میرسد، در صورتی که او تحول و بلوغی اساسی را تجربه کرده است. یکی از ویژگیهای مهم اثر در این است که با وجود پردیالوگ بودن آن، اگر یک فرد خارجی که فارسی نمیداند هم آن را ببیند متوجه داستان میشود و این یک معجزه تصویری است. سینما یعنی فضاسازی و مخاطب باید خود را در فضا احساس کند. «آبادانیها» یک سند تاریخی و یک اثر انسانی بسیاری قوی است.
رضا رضایی استاد دانشگاه نیز گفت: برای یازدهمین بار است فیلم «آبادانیها» را روی پرده سینما میبینم و از نظر من این اثر، بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و خوشحالم که در روز تولد عیاری این فیلم به نمایش درآمد. «آبادانیها» به سبب ویژگیهایی که از آن برخوردار است، فیلمی است که حتما باید روی پرده دیده شود.
رضا رضایی بیان داشت: عیاری اعتقاد دارد که او فیلمساز اجتماعی نیست در صورتی که همواره نگاهی موشکافانه به جامعه داشته و در آبادانیها شاهد این موضوع هستیم. فیلم دارای میزانسنهای پیچیده بسیاری است. اجزای سکانسهای گوناگون در «آبادانیها» با دقت زیادی شکل گرفتهاند.
گبرلو در ادامه با بیان اینکه اثر عیاری به مسئله آسیب فقر در دنیای مدرن میپردازد، افزود: شخصیت اصلی این فیلم از نظر من برنا است که در واقع نشانهای از عیاری است. هدف فیلمساز در این اثر فردی است که دوربین را به دست میگیرد و نگاهی سازنده به آینده دارد.
امید رضایی روانپزشک و کارشناس سینما نیز بیان کرد: هر اثر هنری برای دیده شدن به خالق نیاز دارد و پس از آن، محتاج نوری است که از طرف بیننده به آن تابیده میشود. سینمای آقای عیاری همواره به دلایل مختلف به درستی دیده نشده است. بسیاری از منتقدین در زمان نمایش «آبادانیها» آن را ندیدند به همین دلیل اکران مهجوری را تجربه کرد.
وی افزود: عیاری دارای دیدی همچون یک آینه مقعر بزرگ است که سطح وسیع جامعه را میبینند و آن را در کانون فیلم خود متمرکز میکند. هنگام نمایش «آبادانیها»، علاقهای به نمایش گسترده آن وجود نداشت، اما دارای ویژگیهایی میباشد که پس از سی سال همچنان میتوان درباره صحبت کرد.
امید رضایی ادامه داد: عیاری به دلیل نگاه انسانی خود شخصیتهای را انتخاب میکند که بازتاب دهنده خصایل انسانی باشند.
انتخاب «آبادانیها» به عنوان دستاورد بشری برای نگهداری در موزه قطب شمال
در پایان این نشست کیانوش عیاری کارگردان فیلم گفت: «آبادانیها» در فیلم در جشنواره لوکارنو نمایش داده شد و مدیر سینماتیک پاریس فردای آن روز ضیافت شامی را به افتخار این فیلم برگزار کرد که در آن چهل نفر از سینماگران جهان حاضر بودند. ایشان در تمام مدت آن ضیافت، درباره فیلم حرف زد. وی «آبادانیها» را برتر از «دزد دوچرخه» میدانست و مهمانان حاضر نیز بر این عقیده بودند.
عیاری افزود: «دزد دوچرخه» فیلم محبوب من نیست و علاقهای به آن ندارم. اگر به سمت این فیلم آمدم به دلیل قالب آن بود. عقیده دارم انسان برای مشقت به دنیا نمیآید بلکه برای کسب لذت زاده میشود. یادم میآید یک شب سوار بر خودرویی شدم که راننده آن یک پیرمرد بود و این دغدغه در من شکل گرفت که چرا انسانها زجر میکشند. آن مرد در آن وقت شب باید نزد خانواده خود حاضر میشد. این دغدغه به مدت سه سال همراه من بود. از طرف دیگر، دزدیده شدن خودرو باجناق من باعث شد به فیلم «دزد دوچرخه» فکر کنم.
وی بیان کرد: احساس کردم «دزد دوچرخه» میتواند قالب مناسبی برای من باشد. از میان فیلمهای جریان نئورئالیسم، «رم شهر بی دفاع» اثر مورد علاقه من است. یه نظرم «دزد دوچرخه» یکی از خام دوستانهترین فیلمهای این جریان است و هیچ وقت آن را ستایش نکردم. «آبادانیها» در جشنواره لوکارنو به عنوان یکی از پنجاه فیلم برتر تاریخ سینما برای نگهداری در موزه قطب شمال انتخاب شد اما اجازه ندادند تا در آنجا نگهداری شود. انتخاب موزه در ناحیه قطب شمال برای آن است که اگر زمین نابود شد، در این مکان بخشی از تمدن بشری حفظ شود.
در این برنامه هنرمندانی چون سعید پورصمیمی، احمد امینی، حسن رضایی، جابر قاسمعلی، ناصر غلامرضایی، مهرداد غفارزاده، فخرالدین سیدی، پروین ثقه الاسلام و… حضور داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- مستند «جشن سده» در موزه سینما نمایش داده میشود
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا