برنامه نمایش و نشست تخصصی فیلم «آبادانیها» با حضور کیانوش عیاری کارگردان فیلم، محمود گبرلو مدیر نشست، فریدون جیرانی کارگردان و منتقد سینما، امید و رضا رضایی استادان دانشگاه در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، محمود گبرلو در ابتدای این نشست گفت: «آبادانیها» فیلمی رئال و خوش ساخت از کیانوش عیاری است که پس از سالها همچنان دیدنی است و با استقبال روبرو میشود. خوشحالم موزه سینما مجموعه نشستهایی را برای بزرگداشت عیاری برگزار میکند که باعث شناخت و معرفی این هنرمند فرهیخته به نسل جوان میشود.
«آبادانیها»؛ فیلمی اجتماعی که به مسائل روز میپردازد
فریدون جیرانی در ابتدای صحبتهای خود گفت: فیلم «دزد دوچرخه» فیلم محبوب مهرجویی بوده و روی او تأثیر زیادی داشته است و بعد از تماشای آن، مهرجویی سینما را نوعی دیگر دید. او یک نسل پیش از عیاری است و در فیلمخانه ملی ایران فیلم را دیده بود.
وی با بیان اینکه عیاری نسخه دوبله شده اثر را سال ۵۷ مشاهده کرد، ادامه داد: اولین فیلمنامهای که در کشور چاپ شد، مربوط به «دزد دوچرخه» بود و در ابتدای آن، ابراهیم رشیدپور درباره قوانین فیلمنامه نویسی توضیحاتی ارائه کرده و در آن منحنی سناریو را شرح داده است.
جیرانی با بیان اینکه «دزد دوچرخه» فیلم محبوب دو نسل است، خاطرنشان کرد: این فیلم اثری مهم و تأثیرگذار است که تاریخ مهمی با آن همراه بوده و نئورئالیسم با آن شناخته میشود. زمانی که قدرت راست در ایتالیا به قدرت میرسد، چنین فیلمهایی را سیاه نما مینامند.
گبرلو در ادامه این نشست ابراز داشت: «آبادانیها» فیلمی اجتماعی و اقتباس شده از «دزد دوچرخه» است که به مسائل روز میپردازد. ویژگی عیاری این است که همواره پیشرو بوده است. منتقدان به مرور زمان متوجه ارزشها و تفکر جاری در فیلمهای او شدهاند. «آبادانیها» تحلیل عمیقی را میطلبد. درواقع با یک فیلم تلخ رو به رو هستیم که پایان آن به شدت امیدوار کننده است.
وی ادامه داد: فیلمهای اجتماعی آن زمان دارای یک لایه سیاسی بود و در لایه دیگر تلخیهای جامعه و مقاومت درباره آن نشان داده میشد. سوال من این است که آیا اساسا فیلمهای اجتماعی میتوانند بد باشند؟
جیرانی در پاسخ گفت: در دو دهه سینمای ایران ساخت بهترین فیلمها را تجربه کرده است. از سال ۶۲ تا ۷۲ بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران ساخته شد و بین ۷۶ تا ۸۴ نیز آثار ماندگاری مقابل دوربین رفت. این موضوع که نسل سوم سینماگران ایرانی تنها از دل سینمای آزاد بیرون آمدند، امری غلط است. نسل سوم از دل دانشکده هنرهای زیبا و دراماتیک و تفکر روشنفکری پدید آمد. سینمای آزاد جریانی بود که اعضای آن بخشی از نسل سوم سینماگران ایرانی را تشکیل داده است. نسل سوم از دل تحولات دهه شصت بیرون میآید و از اواسط دهه شصت سینمای اجتماعی شکل میگیرد.
این فیلمساز افزود: «آبادانیها» در کنار «از کرخه تا راین»، «سارا» و «یک بار برای همیشه» نمایش داده شد که در واقع این آثار، واکنش به تغییراتی بودند که در جهان رخ داد و در نتیجه آن جریان چپ فروپاشید. به همین دلیل فیلمسازان متفکر به این سمت و سو میروند. کیمیایی با «دندان مار» و عیاری با «آبادانیها» سماجت کرده و موضوع عدالت اجتماعی را در سینما پیگیری کردند. اولین فردی که قدم در مسیر تغییر میگذارد، عباس کیارستمی است که با فیلم «خانه دوست کجاست» این اتفاق را به وجود میآورد. «آبادانیها» آخرین تلاش از نسلی است که میخواهد عدالت اجتماعی را وارد سینما کند. کیانوش عیاری در چگونگی بیان زبان سینمایی و تحول آن نقش ویژهای داشته است.
جیرانی ادامه داد: نقش بچه در فیلم «دزد دوچرخه» بسیار مهم است. زمانی که پدر از مشکلات صحبت میکند، پسر از غذا خوردن امتناع میکند. در صورتی که قشر مرفه با اشتها غذا میخورند. در فیلم عیاری نیز پسربچه نقش بسیار مهمی دارد.
«آبادانیها» یک سند تاریخی و اثری انسانی است
رضا رضایی در ادامه نشست بیان کرد: از دید من «آبادانیها» به دلیل نوع شخصیت شخصیت پردازی شخصیت برنا، در مرتبهای بالاتر از «دزد دوچرخه» قرار دارد. فیلم با شخصیت برنا آغاز شده و با آن به اتمام میرسد، در صورتی که او تحول و بلوغی اساسی را تجربه کرده است. یکی از ویژگیهای مهم اثر در این است که با وجود پردیالوگ بودن آن، اگر یک فرد خارجی که فارسی نمیداند هم آن را ببیند متوجه داستان میشود و این یک معجزه تصویری است. سینما یعنی فضاسازی و مخاطب باید خود را در فضا احساس کند. «آبادانیها» یک سند تاریخی و یک اثر انسانی بسیاری قوی است.
رضا رضایی استاد دانشگاه نیز گفت: برای یازدهمین بار است فیلم «آبادانیها» را روی پرده سینما میبینم و از نظر من این اثر، بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و خوشحالم که در روز تولد عیاری این فیلم به نمایش درآمد. «آبادانیها» به سبب ویژگیهایی که از آن برخوردار است، فیلمی است که حتما باید روی پرده دیده شود.
رضا رضایی بیان داشت: عیاری اعتقاد دارد که او فیلمساز اجتماعی نیست در صورتی که همواره نگاهی موشکافانه به جامعه داشته و در آبادانیها شاهد این موضوع هستیم. فیلم دارای میزانسنهای پیچیده بسیاری است. اجزای سکانسهای گوناگون در «آبادانیها» با دقت زیادی شکل گرفتهاند.
گبرلو در ادامه با بیان اینکه اثر عیاری به مسئله آسیب فقر در دنیای مدرن میپردازد، افزود: شخصیت اصلی این فیلم از نظر من برنا است که در واقع نشانهای از عیاری است. هدف فیلمساز در این اثر فردی است که دوربین را به دست میگیرد و نگاهی سازنده به آینده دارد.
امید رضایی روانپزشک و کارشناس سینما نیز بیان کرد: هر اثر هنری برای دیده شدن به خالق نیاز دارد و پس از آن، محتاج نوری است که از طرف بیننده به آن تابیده میشود. سینمای آقای عیاری همواره به دلایل مختلف به درستی دیده نشده است. بسیاری از منتقدین در زمان نمایش «آبادانیها» آن را ندیدند به همین دلیل اکران مهجوری را تجربه کرد.
وی افزود: عیاری دارای دیدی همچون یک آینه مقعر بزرگ است که سطح وسیع جامعه را میبینند و آن را در کانون فیلم خود متمرکز میکند. هنگام نمایش «آبادانیها»، علاقهای به نمایش گسترده آن وجود نداشت، اما دارای ویژگیهایی میباشد که پس از سی سال همچنان میتوان درباره صحبت کرد.
امید رضایی ادامه داد: عیاری به دلیل نگاه انسانی خود شخصیتهای را انتخاب میکند که بازتاب دهنده خصایل انسانی باشند.
انتخاب «آبادانیها» به عنوان دستاورد بشری برای نگهداری در موزه قطب شمال
در پایان این نشست کیانوش عیاری کارگردان فیلم گفت: «آبادانیها» در فیلم در جشنواره لوکارنو نمایش داده شد و مدیر سینماتیک پاریس فردای آن روز ضیافت شامی را به افتخار این فیلم برگزار کرد که در آن چهل نفر از سینماگران جهان حاضر بودند. ایشان در تمام مدت آن ضیافت، درباره فیلم حرف زد. وی «آبادانیها» را برتر از «دزد دوچرخه» میدانست و مهمانان حاضر نیز بر این عقیده بودند.
عیاری افزود: «دزد دوچرخه» فیلم محبوب من نیست و علاقهای به آن ندارم. اگر به سمت این فیلم آمدم به دلیل قالب آن بود. عقیده دارم انسان برای مشقت به دنیا نمیآید بلکه برای کسب لذت زاده میشود. یادم میآید یک شب سوار بر خودرویی شدم که راننده آن یک پیرمرد بود و این دغدغه در من شکل گرفت که چرا انسانها زجر میکشند. آن مرد در آن وقت شب باید نزد خانواده خود حاضر میشد. این دغدغه به مدت سه سال همراه من بود. از طرف دیگر، دزدیده شدن خودرو باجناق من باعث شد به فیلم «دزد دوچرخه» فکر کنم.
وی بیان کرد: احساس کردم «دزد دوچرخه» میتواند قالب مناسبی برای من باشد. از میان فیلمهای جریان نئورئالیسم، «رم شهر بی دفاع» اثر مورد علاقه من است. یه نظرم «دزد دوچرخه» یکی از خام دوستانهترین فیلمهای این جریان است و هیچ وقت آن را ستایش نکردم. «آبادانیها» در جشنواره لوکارنو به عنوان یکی از پنجاه فیلم برتر تاریخ سینما برای نگهداری در موزه قطب شمال انتخاب شد اما اجازه ندادند تا در آنجا نگهداری شود. انتخاب موزه در ناحیه قطب شمال برای آن است که اگر زمین نابود شد، در این مکان بخشی از تمدن بشری حفظ شود.
در این برنامه هنرمندانی چون سعید پورصمیمی، احمد امینی، حسن رضایی، جابر قاسمعلی، ناصر غلامرضایی، مهرداد غفارزاده، فخرالدین سیدی، پروین ثقه الاسلام و… حضور داشتند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد