سینماسینما، محمد تاجیک – فیلم مستند «خشتها و آیینهها» ساخته شادمهر راستین که به شهر تهران از نگاه سینماگران مطرح میپردازد حدود پنج سال قبل یعنی سال ۹۰در جشنواره فیلم شهر در خانه هنرمندان نمایش داده شد.
به گزارش سینماسینما، در این مستند سینماگران مطرحی چون ابراهیم حاتمیکیا، اصغر فرهادی، رخشان بنیاعتماد، نیکی کریمی و…توصیفهای جالبی درباره شهر تهران ارائه کردهاندکه بازخوانی آن خالی از لطف نیست.
تهران به روایت حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا دراین فیلم درباره تهران می گوید :هویتهای محله ای در تهران کم شده و یا ضعیف شده ویااز بین رفته است و ساختمانها و آپارتمانها هویت رااز بین برده است .
حاتمی کیا در بخش دیگری از حرفهای خود بااشاره به اینکه در فیلمهایش به طور ناخود آگاه کوچه پس کوچه های تنگ به جای اتوبان به ذهنش می رسیده است ادامه داد:وقتی برای اولین بار با فیلم وصل نیکان به شهر آمدم به همان کوچه پس کوچه ها رفتم .
حاتمی کیا با تمجید از نقش علی حاتمی در ترسیم شهری با هویت در آثارش گفت : هم اکنون فقدان علی حاتمی به خوبی حس می شود.
روایت حاتمی کیا از فیلم قیصر
حاتمی کیا درادامه این فیلم توصیف جالبی از فیلم قیصر می دهد ومی گوید :حمام عمومی فیلم قیصر خاطره ای ماندگار در همه ماست و از سن کودکی تا بلوغ و… همراه ماست . من هنوز عشقم این است که دلاک در کیسه ها فوت کرده وآن را باد کند وچه زیبا این کاررا انجام داده است.
اصغر فرهادی وعلاقه به آدمهای تهرانی قدیمی
اصغر فرهادی نیز دراین فیلم می گوید :حس عاطفی که از تهران دارم حس نوستالژیکی است و من تهران قدیم وآدم تهرانی های قدیم را دوست دارم
فرهادی در بخش دیگری از حرفهای خود می گوید : رفتن تو محیط ودیدن جغرافیا کمنر لذت بخش است .کار گردان فیلم درباره الی درادامه عنوان می کند :ماهم اکنون تصویری که از شهر در سینما داریم را خود سینما داده وواقعی نیست .
فرهادی به عنوان نمونه می گوید : ما تصویری که از پایین شهر در فیلمهایمان می بینیم اینجوری نیست .
روایت فرهادی از فیلم گزارش کیارستمی
کار گردان فیلم چهار شنبه سوری درادامه به فیلم گزارش کیارستمی اشاره کرده ومی گوید :گزارش کیارستمی سکانسهای خارجی زیادی دارد و شهررا می بینیم و فضای شهری و ساندویچی که خاص تهران است وریتم زندگی مردم را می بینیم .با دیدن فیلم گزارش متوجه می شویم که در جامعه به زودی انقلاب رخ می دهد چون هیچ کس از موقعیتی که در آن قرار دارد راضی نیست وهمه به هم معترضند .
تهران به روایت بنی اعتماد
دراین فیلم نیز رخشان بنی اعتماددر اظهار نظری می گوید :مدیریت شهری برآمده از سلیقه و تفکری هویت دار تیست و دغدغه ای ملی دراین زمینه نمی بینم .
بنی اعتماد در ادامه صحبتهای خود با اشاره به صدا عنصر مهمی درفیلمهایش بوده است گفت : صداهایی چون صدای دزد گیر یا صدای موبایل جزو صداهای عصر ماهستند و جزو شناسنامه یک شهر محسوب می شوند . این صداها مثلا در فیلم زرد قناری وجود نداشتند .
فیلمهایی که نیکی کریمی باور نمی کند
نیکی کریمی نیز درباره وضعیت شهر درفیلمهای سینمای ایران می گوید :الان چیزی که مااز شهر در فیلمها می بینیم با زمان کودکی ما و با قدیم فرق دارد .
این بازیگر مطرح سینما درادامه می گوید: شهری که ما در فیلمهایمان هم اکنون می بینیم نمی شناسیم وآن را باور نمی کنیم ولی در خیلی از فیلمهای قدیمی مثل ابراهیم گلستان آن را باور می کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- در سومین دوره فستیوال انجام میشود؛ نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره زنان شرقی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





