سینماسینما، محمد تاجیک – فیلم مستند «خشتها و آیینهها» ساخته شادمهر راستین که به شهر تهران از نگاه سینماگران مطرح میپردازد حدود پنج سال قبل یعنی سال ۹۰در جشنواره فیلم شهر در خانه هنرمندان نمایش داده شد.
به گزارش سینماسینما، در این مستند سینماگران مطرحی چون ابراهیم حاتمیکیا، اصغر فرهادی، رخشان بنیاعتماد، نیکی کریمی و…توصیفهای جالبی درباره شهر تهران ارائه کردهاندکه بازخوانی آن خالی از لطف نیست.
تهران به روایت حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا دراین فیلم درباره تهران می گوید :هویتهای محله ای در تهران کم شده و یا ضعیف شده ویااز بین رفته است و ساختمانها و آپارتمانها هویت رااز بین برده است .
حاتمی کیا در بخش دیگری از حرفهای خود بااشاره به اینکه در فیلمهایش به طور ناخود آگاه کوچه پس کوچه های تنگ به جای اتوبان به ذهنش می رسیده است ادامه داد:وقتی برای اولین بار با فیلم وصل نیکان به شهر آمدم به همان کوچه پس کوچه ها رفتم .
حاتمی کیا با تمجید از نقش علی حاتمی در ترسیم شهری با هویت در آثارش گفت : هم اکنون فقدان علی حاتمی به خوبی حس می شود.
روایت حاتمی کیا از فیلم قیصر
حاتمی کیا درادامه این فیلم توصیف جالبی از فیلم قیصر می دهد ومی گوید :حمام عمومی فیلم قیصر خاطره ای ماندگار در همه ماست و از سن کودکی تا بلوغ و… همراه ماست . من هنوز عشقم این است که دلاک در کیسه ها فوت کرده وآن را باد کند وچه زیبا این کاررا انجام داده است.
اصغر فرهادی وعلاقه به آدمهای تهرانی قدیمی
اصغر فرهادی نیز دراین فیلم می گوید :حس عاطفی که از تهران دارم حس نوستالژیکی است و من تهران قدیم وآدم تهرانی های قدیم را دوست دارم
فرهادی در بخش دیگری از حرفهای خود می گوید : رفتن تو محیط ودیدن جغرافیا کمنر لذت بخش است .کار گردان فیلم درباره الی درادامه عنوان می کند :ماهم اکنون تصویری که از شهر در سینما داریم را خود سینما داده وواقعی نیست .
فرهادی به عنوان نمونه می گوید : ما تصویری که از پایین شهر در فیلمهایمان می بینیم اینجوری نیست .
روایت فرهادی از فیلم گزارش کیارستمی
کار گردان فیلم چهار شنبه سوری درادامه به فیلم گزارش کیارستمی اشاره کرده ومی گوید :گزارش کیارستمی سکانسهای خارجی زیادی دارد و شهررا می بینیم و فضای شهری و ساندویچی که خاص تهران است وریتم زندگی مردم را می بینیم .با دیدن فیلم گزارش متوجه می شویم که در جامعه به زودی انقلاب رخ می دهد چون هیچ کس از موقعیتی که در آن قرار دارد راضی نیست وهمه به هم معترضند .
تهران به روایت بنی اعتماد
دراین فیلم نیز رخشان بنی اعتماددر اظهار نظری می گوید :مدیریت شهری برآمده از سلیقه و تفکری هویت دار تیست و دغدغه ای ملی دراین زمینه نمی بینم .
بنی اعتماد در ادامه صحبتهای خود با اشاره به صدا عنصر مهمی درفیلمهایش بوده است گفت : صداهایی چون صدای دزد گیر یا صدای موبایل جزو صداهای عصر ماهستند و جزو شناسنامه یک شهر محسوب می شوند . این صداها مثلا در فیلم زرد قناری وجود نداشتند .
فیلمهایی که نیکی کریمی باور نمی کند
نیکی کریمی نیز درباره وضعیت شهر درفیلمهای سینمای ایران می گوید :الان چیزی که مااز شهر در فیلمها می بینیم با زمان کودکی ما و با قدیم فرق دارد .
این بازیگر مطرح سینما درادامه می گوید: شهری که ما در فیلمهایمان هم اکنون می بینیم نمی شناسیم وآن را باور نمی کنیم ولی در خیلی از فیلمهای قدیمی مثل ابراهیم گلستان آن را باور می کنیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند