جشنواره فیلم فجر با شروع اکرانهای مردمی و در شرایطی که بیش از ۴۰ شهر ، کشور به وضعیت قرمز کرونایی درآمدهاند، به روز دوم رسید.
به گزارش سینماسینما، سهشنبه ۱۲ بهمنماه دومین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در سینمای رسانهها و در مرکز همایشهای برج میلاد با جوی نسبتا آرام و اندکی خلوتتر نسبت به روز اول، با استقرار یک گروه پزشکی در مرکز ولی همچنان بدون سنجش تب هنگام ورود و نیز با نمایش دو فیلم «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی سپری شد و در این گزارش برخی حاشیههای این روز مرور میشود.
* یکی از اولین خبرهای روز دوم جشنواره درباره تغییر محل برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ فیلمها بود. دستاندرکاران جشنواره فجر پس از اعتراضهای فراوانی که در روز اول از سوی اهالی رسانه مطرح و حتی با اعتراض رسمی انجمن عکاسان سینمایی رو به رو شد، ضمن عذرخواهی از شرایط پیش آمده تصمیم گرفتند همانند سال قبل که جشنواره در شرایط کرونایی برگزار شد، نشست فیلمها را به سالن اصلی یعنی در همان جایی که فیلمها نمایش داده میشوند منتقل کنند.
* اگرچه دو نشست خبری فیلمهای روز دوم حاشیههای روز اول را نداشتند، اما کاملا مشخص است که در ادامه روند چند سال گذشته کمکم کارکرد این نوع جلسهها به جای پررنگ بودن بحث درباره فیلمها و حاشیههای آنها بیشتر به محلی برای عکس گرفتن تبدیل شده است. به اعتقاد بعضی خبرنگاران حاضر در این نشستها یکی از عمده دلایل بیخاصیت شدن نشستهای خبری فیلمها در دو روز اول جشنوار ه به مجری جلسهها مربوط میشود. مسئله اجرا و نوع مدیریت نشستهای خبری جشنواره فجر در چند سال گذشته بارها مورد انتقاد اهالی رسانه بوده است. از سوی دیگر عوامل فیلمها هم نسبت به کارکرد این جلسهها اعتراضهایی را در سالهای قبل داشتند.
* در این دو روز آنچه نشستهای خبری جشنواره فجر را پر سر و صدا کرد، اعتراض به ازدحام جمعیت و نبود فضا در سالن کوچک سعدی بود وگرنه از خود صحبتها درباره فیلمها جنجال و اتفاق خاصی دیده نشد. علاوه براین یکی دیگر از عوامل موثر در بیرونق شدن نشستها به الزام برای طرح پرسش کتبی بیارتباط نیست چراکه طرح سوال به صورت شفاهی با آنچه کتبی نوشته میشود تفاوت زیادی دارد، گاهی هم زمان کافی فراهم نمیشود و مهمتر از آن گاهی خوانده نشدن سوالها به دلایلی همچون ناخوانا بودن یا “تشخیص” مجری رغبت خبرنگاران را برای طرح سوال کتبی در طول سالهای گذشته از بین برده است.
* اینترنت و ضعف خطوط موبایلی معمولا یکی از معضلهای جشنواره فجر در سالهای قبل بویژه در پردیس سینمایی ملت بود ولی امسال هم با وجود آنکه «همراه اول» اسپانسر جشنواره است، همچنان چنین مشکلی وجود دارد و در مرکز همایشهای برج میلاد اینترنت برای اهالی رسانه در دسترس نیست و اگر هم چنین امکانی وجود داشته باشد اطلاعرسانی مشخصی در این مورد انجام نشده است.
* اولین فیلمی که در سالن رسانهها به نمایش در آمد «علفزار» ساخته کاظم دانشی و به تهیهکنندگی بهرام رادان بود که پژمان جمشیدی نقش یک بازپرس را در آن ایفا میکرد. جمشیدی که سال گذشته بخاطر حضورش در سینما مورد انتقاد یکی از حاضران در نشست خبری جشنواره قرار گرفته بود، درباره آن ماجرا و حضور دوبارهاش گفت که تلاش میکند با مسیر زندگی پیش رود و همیشه از جشنواره فجر به اندازه جام جهانی فوتبال لدت میبرد. البته به نظر میرسید او اشتیاق زیادی برای شنیدن سوالهای خبرنگاران داشت اما همانطور که اشاره شد پرسشهای قابل توجهی مطرح نشدند.
* بهرام رادان که مدتی است سراغ تهیهکنندگی و همکاری با فیلمسازان جوان رفته، در علفزار گروهی حرفهای را دور هم جمع کرده بود و از آنجا که موضوع اجتماعی و حساسی در این فیلم به تصویر کشیده شده بود، با قدردانی از سعه صدری که برای نمایش این فیلم در جشنواره خرج شده بود، ابراز امیدواری کرد که فیلم برای اکران عمومی هم دچار مشکل نشود و این ابراز امیدواری از سوی برخی مدیران سینمایی هم مطرح میشود.
* «علفزار» اولین فیلم جشنواره بود که با پخش تیتراژ توسط اهالی رسانه و منتقد در سالن نمایش برج میلاد مورد تشویق قرار گرفت.
* دومین فیلمی که در سینمای رسانهها به نمایش در آمد «شادروان» ساخته حسین نمازی بود که پیش از این «آپاندیس» را کارگردانی کرده است. این فیلم که رگههای طنز زیادی داشت با بازی سینا مهراد فرزند سعید سهیلی ساخته شده و این کارگردان برای دیدن فیلم پسرش به برج میلاد آمده بود. «شادروان» هم پس از پایان با اندکی تشویق تماشاگران همراه بود، اما عدهای هم آن را شبیه یک تلهفیلم دانستند.
* رضا رویگری نقشی کوتاه در ابتدای این فیلم داشت که در واقع همان «شادروان» است. حضور او در نشست خبری با استقبال اهالی رسانه همراه شد و او روی سن سالن نمایش جشنواره بیان کرد که چقدر دلش برای این صحنه تنگ شده بود. رویگری وصیت خود را ساخت فیلمش اعلام کرد و گفت که دوست دارد فیلمی درام براساس گذشته خود بسازد.
* «شادروان» به تهیهکنندگی عباس نادران ساخته شده و در نشست خبری فیلم، موضوع آقازادگی او به واسطه پدرش الیاس نادران مطرح شد. حتی بهرنگ علوی که نقشی متفاوت و بزرگتر از سن خود را ایفا کره بود برای بازی در فیلم یک آقازاده مخاطب یک پرسش قرار گرفت و او پاسخ داد که سالهاست عباس نادران و خانوادهاش را میشناسد و اگر احساس میکرد کارنامه درستی ندارد هیچ گاه با او کار نمیکرد. این مسئله دستمایه شوخی رضا رویگری هم شد که گفت اگر میدانست در فیلم یک آقازاده بازی میکند دستمزد بیشتری میگرفت.
* نشستهای تخصصی و برنامههای جنبی جشنواره هم در روز دوم آغاز شدند که در یکی از آنها نکوداشتی برای زنده یاد رحیم رحیمپور با سخنرانی هوشنگ توکلی برگزار شد. یک نشست دیگر هم برای فیلمهای ماندگار و مرمت شده سینمای ایران بود اما اگرچه این برنامهها در سالنهای کوچک چهار و پنج برگزار میشوند اما در روز نخست در مجموع مخاطب زیادی نداشتند.
* دوازدهم بهمنماه سینماهای مردمی با ۶۱ سالن در تهران و سینماهای متعدد در ۳۱ استان آغاز به کار کردند ولی برخلاف چند سال قبل با توجه به تغییر شیوه بلیتفروشی که دیگر به صورت سری نیست، هنوز ظرفیت زیادی برای فروش در روزهای آینده باقی مانده است؛ البته ظرفیت چند فیلم خاص تقریبا تکمیل شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





