سومین روز جشنواره فیلم فجر اگرچه با خبرهای نگرانکنندهای از گستردگی شدید سوریه امیکرون در کشور همراه شد، اما پس از چند سال شاهد واکنشهای خاص و معنادار اهالی رسانه و منتقد به فیلمها در برج میلاد بود.
به گزارش سینماسینما، چهارشنبه سیزدهم بهمنماه مرکز همایشهای برج میلاد یک روز دیگر از چهلمین جشنواره فیلم فجر را با نمایش دو فیلم «برف آخر» و «لایههای دروغ» پشت سرگذاشت که یکی از آنها حس و حالی را به جشنواره برگرداند که چند سالی بود با پراکنده شدن خبرنگاران و منتقدان در چند سالن پردیس ملت کمتر دیده میشد. در این گزارش به برخی اتفاقهای خانه جشنواره در برج میلاد و حاشیههای جنبی نمایش فیلمها در سینماهای مردمی اشاره می کنیم .
* در روز سوم جشنوارهی فیلم فجر ابتدا «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری که پیشتر «بدون مرز» را ساخته بود، نمایش داده شد. قبلا در خبرها عنوان میشد که احسان علیخانی تهیهکننده این فیلم است ولی در عنوانبندی، او به عنوان مشاور پروژه معرفی شد. حسن مصطفوی – تهیهکننده این فیلم – تاکید کرد که برخلاف حرفهای مطرح شده، اختلافی میان علیخانی و او برای ساخت این فیلم وجود نداشته، منتها بهخاطر مشغله کاری برای ساخت برنامه تلویزیونی «عصر جدید»، علیخانی امکان حضور به عنوان تهیهکننده را نداشته است.
* «برف آخر» داستان خود را در برف و سرما روایت میکند و بازیگرانش قطعاً یکی از سختترین پروژه های کاری خود را به انجام رساندند. امین حیایی در کنار لادن مستوفی و مجید صالحی از بازیگران فیلم هستند و امین حیایی تعریف میکرد که چند ماهی را برای رسیدن به چهره اصلی کاراکترش در فیلم و بلند کردن ریش و مو صرف کرده بود. او سختی کار در این فیلم را برای همه عوامل زیاد عنوان کرد و گفت که همراهی خدا را تا پایان فیلمبرداری این پروژه احساس کرده است.
* «برف آخر» با اینکه در پایان با تشویق تماشاگران خود در برح میلاد همراه بود، ریتم نسبتا کندی داشت و تا مدتی طولانی قصه اصلی فیلم گنگ باقی میماند و همین سبب کسل کننده بودن فیلم و خروج بعضیها از سالن نمایش شد، اما با این حال جمع قابل توجهی از اهالی رسانه و منتقد هم آن را بهترین فیلم جشنواره تا روز سوم میدانند.
* امین حیایی در حاشیه نشست خبری «برف آخر» در پاسخ به پیشبینیاش از آینده فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمتالله که خودش یکی از نقشهای اصلی را ایفا میکند، گفت که این فیلم بهخاطر ممیزی دچار مشکل شده اما به هرحال فیلمی است که ساخته شده و قطعاً روزی به نمایش در خواهد آمد، هرچند شاید خدا صبری را برای آن در نظر گرفته است.
* از دیگر بازیهای قابل توجه فیلم «برف آخر» به مجید صالحی هم میتوان اشاره کرد که بیشتر با نقشهای طنز در یادها مانده، اما چند سالی است که کاراکترهای جدی زیادی را بازی کرده و در این فیلم علاوه بر بازیگری، به عنوان مجری طرح نیز همکاری کرده است.
* دومین فیلم جشنواره فجر در روز سوم جشنواره،اکشن «لایههای دروغ» بود که قبل از نمایش، خبرنگاران و منتقدان به امید تماشای یک فیلم اکشن وارد سالن شدند، اما در پایان آن را صرفا یک زنگ تفریح میدانستند و حتی بعضیها به شوخی میگفتند سانس تکرار این فیلم را که مخصوص مهمانان ویژه است هم باید ببینند تا بیشتر خوش بگذرانند. «لایههای دروغ» یک کار مشترک میان ایران و فنلاند و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی است و رامین سهراب آن را ساخته است. این کارگردان جوان که بازیگر نقش اصلی فیلمش هم بود ، آن طور که خودش میگفت در پنج سالگی نقشی را با جمشید هاشمپور بازی کرده بود و داستانهای قهرمانی از آن زمان در ذهن او حک شده بود و همیشه علاقهمند به ساخت فیلمهای اکشن و قهرمانی بوده است. او با وجود همه انتقادها به فیلمش تاکید کرد که «لایههای دروغ» تلاش او برای احیای سینمای اکشن ایران پس از فیلمهای ماندگاری با بازی جمشید هاشمپور است.
* یکی از انتقادها به رامین سهراب مسلط نبودن او به زبان و فرهنگ فارسی است، به همین دلیل خیلیها براین تصور بودند که او کف زدنهای هر از گاهی تماشاگران در سینمای رسانهها را که گاهی با ریتم موسیقی فیلم هم همراه میشد، ممکن است به معنای تحسین برداشت کند. حتی در نشست خبری سوالهای کنایهداری پرسیده می شد که تهیهکنندهاش محسن صرافی تاکید کرد سهراب مفهوم بعضی واژهها و کنایهها مثل فیلمفارسی را متوجه نمیشود.
* بخشی از انتقادها به فیلم «لایههای دروغ» در کنار قابل توجه دانستن تلاش رامین سهراب برای ساخت فیلمی اکشن، به هیأت انتخاب جشنواره برمیگشت که چطور فیلمی که بهویژه در فیلمنامه ضعفهای چشمگیر دارد و حتی نادر فلاح – بازیگر فیلم – هم به آن اذعان داشت، در بخش مسابقه انتخاب شده است.
* در روز سوم جشنواره در سینمای رسانهها علی بهادری جهرمی – سخنگوی دولت – از مهمانان ویژه بود و گفت: در دهه فجر همه چشمها به جشنواره فیلم فجر است و این رویداد برنامههای دیگر دهه فجر را تحتالشعاع قرار میدهد.
* سخنگوی دولت درباره شورای عالی سینما هم بیان کرد: پیشبینی میکنم یکشنبه (هفته آینده) تشکیل شورای عالی سینما در دستور کار هیات دولت قرار گیرد و انشالله به تصویب برسد. شورای عالی سینما باتوجه به اینکه با ریاست شخص رییس جمهور تشکیل میشود و سعی شده در ترکیب آن از خود سینماگران و جامعه فعال این عرصه هم استفاده شود، کمک بسیار جدی به توسعه این صنعت خواهد داشت. همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱ صندوقی تحت عنوان صندوق پیشرفت و عدالت پیشبینی شده که در آن هر استان یک زیر صندوق دارد. الویتهای استانی و بومی در آن صندوقهای استانی مطابق بودجه سال پیشبینی میکنند و در چهارچوب آن اولویتها، حمایتها صورت میگیرد که یکی از اولویتها حوزه فرهنگ و هنر است، به ویژه با فعالیت جدی آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد که یکی از وزرای بسیار فعال و اصطلاحا جنگنده کابینه است. آقای ضرغامی هم کمک حال ایشان هستند.
* به دلیل آنکه مسعود نقاشزاده همچنان به علت ابتلا به کرونا دوران قرنطینه را سپری میکند، هنگام حضور سخنگوی دولت، محمد حمیدیمقدم او را در بازدید از سینمای رسانه همراهی کرد.
* رعایت پروتکلها در خانه جشنواره دغدغهای جدی و مورد انتقاد است و در روز سوم در سالن نشست و راهروها تذکرهایی برای زدن ماسک داده میشد، اما بیتوجهی هنرمندان هنگام برداشت عکس در مراسم فتوکال، بازتابهای مختلفی در میان خبرنگاران داشته است.
* از اتفاقهای خارج از محل اصلی جشنواره باید به سینماهای مردمی نیز اشاره کرد که خبرها از سوی برخی علاقمندانی که بلیت خریدهاند نشان میدهد ظرفیت مخاطبان در سینماها بالا است ولی هیچ نوع نظارت یا اقدامی برای جلوگیری از ورود تماشاگران دارای علائم کرونایی مثل تبسنجی انجام نمیشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





