ششمین روز جشنواره فیلم فجر در شبی به پایان رسید که نشست خبری دبیر پس از حدود یک هفته برگزار شد ولی ابراهیم حاتمیکیا به دلیل ابتلای ناگهانی به کرونا نتوانست در نمایش اولین فیلم سینمایی پسرش شرکت کند.
به گزارش سینماسینما، شنبه ۱۶ بهمن ماه روز شلوغ و متفاوتی برای چهلمین جشنواره فیلم فجر بود؛ روزی که در آن دبیر جشنواره پس از گذشت نزدیک به یک هفته بالاخره توانست با حضور در محل اصلی برگزاری جشنواره پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد. همچنین با توجه به اینکه این روز با شهادت امام هادی (ع) همزمان بود تغییراتی در زمان نمایش فیلمها در سینمای رسانهها و سالنهای مردمی اتفاق افتاد که در خانه جشنواره باعث شلوغی بیش از پیش این محل شد.
* روز ۱۶ بهمن، جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانهها و منتقدان کار خود را با نشست خبری مسعود نقاشزاده – دبیر جشنواره- آغاز کرد. نقاشزاده قرار بود پنجم یا ششم بهمنماه پذیرای خبرنگاران باشد اما به دلیل ابتلا به کرونا نشست خبری او به تعویق افتاد تا به روز ششم جشنواره یعنی حدود ۱۰ روز بعد رسید. این نشست اگرچه مدت زمان طولانی نداشت و حدود یک ساعت زمان برد به طرح سوالها و انتقادهایی درباره انتخاب فیلمها، کیفیت ضعیف آنها، بخش اجرایی جشنواره که کمی آشفتگی یا بیبرنامگی را در خود نشان داده و همچنین حضور افرادی برای تذکر و اخطار درباره پوشش حاضران در خانه جشنواره بهویژه خانمها و حفظ نشدن حرمت یک مکان فرهنگی گذشت.
* دبیر جشنوارهاگر چه تلاش کرد تا جای ممکن به سوال خبرنگاران پاسخ دهد، اما بعد از پایان نشست بسیاری از اهالی رسانه تاکید داشتند که جواب کاملی برای سوالهای خود نگرفتهاند. در یک مورد که درباره مهمانهای ویژه و تعداد کارتهای صادر شده سوال طرح شد، با اصرار و پیگیری سرانجام مدیر روابط عمومی جشنواره اعلام کرد که بیش از ۲۳۰۰ کارت برای جشنواره صادر شده که از این بین بیش از ۸۳۰ عدد، ویژه اهالی رسانه است. این تعداد کارت در مقایسه با سال گذشته و اینکه در شرایط قرمز کرونایی به سر میبریم عدد قابل توجهی است بخصوص آنکه دستکم برای مهمانهای ویژه مکانی دیگر را میشد درنظر گرفت چون طبق مصاحبههای تلویزیونی حتی دانشجویان دانشگاه صدا و سیما هم در میان مخاطبان سینمای رسانه دیده میشوند. البته دبیر جشنواره توضیح داد که شاید نام “مهمان ویژه” سوء تعبیر ایجاد کرده در حالی که آنها بیشتر مدیران رسانهها هستند. تمام اینها در حالی است که وضعیت روز شنبه در خانه جشنواره نشان داد علاوه بر مهمانهای ویژه ثابت، تردد مهمانهای روزانه هم معضلی جدی برای شلوغی خانه جشنواره است تا جایی که یکی دو خردسال هم در میان حاضران دیده میشدند.
* اولین فیلم روز ششم جشنواره در مرکز همایشهای برج میلاد و در سینمای رسانهها، «هناس» ساخته حسین دارابی و یکی از تولیدات حوزه هنری بود. این فیلم روایتی آزاد از ماجرای ترور شهید داریوش رضایینژاد از دانشمندان هستهای کشور است که ۱۰ سال قبل ترور شد و در آن مقطع نام فرزند او آرمیتا در رسانهها بسیار پررنگ شد.
نقش داریوش رضایینژاد را بهروز شعیبی و نقش همسرش شهره پیرانی را مریلا زارعی در «هناس» به معنی نفس (به زبان کردی) بازی کردهاند و این فیلم از زاویهی نگاه شهره پیرانی و دغدغهها و نگرانیهای او روایت شده است. «هناس» بازخوردهای مثبت و منفی میان منتقدان و اهالی رسانه داشت و برخی آن را پسندیدند و برخی روایت آن را برای یک اتفاق هولناک همچون ترور ضعیف دانستند.
*مریلا زارعی درباره بازی در نقش همسر شهید رضایینژاد گفت که قبل از ساخت فیلم با شهره پیرانی صحبتهایی داشته ولی بعد از شروع کار ترجیح میداده که ارتباط نزدیکی نداشته باشند تا بر اساس ایمان، عشق و پایداری که از او گرفته بتواند طبق اعتمادی که به او شده نقش را ایفا کند. شهره پیرانی که خودش در هنگام نمایش فیلم در سالن حضور داشت پس از پایان فیلم، به محل نشست خبری هم آمد و اشکهایش پس از دیدن فیلم رضایت او را از «هناس» نشان میداد.
*بهروز شعیبی هم که سالهای قبل در «گزارش یک جشن» با مریلا زارعی همبازی بود، در نشست خبری این فیلم عنوان کرد که اگر سوء تفاهم نشود دوست دارد بابت همکاری دوباره با “مریلا خانم زارعی” پس از سالها ابراز خوشحالی کند.
*کودکی که برای فیلم «هناس» در نقش آرمیتا انتخاب شده بود، همانند کودکیهای ۱۰ سال قبل آرمیتا واقعی همانقدر شیرین زبان بود و از “بابا داریوش” و “مامان شهره”اش در فیلم قدردانی کرد.
* دومین فیلمی که در خانه جشنواره برای اهالی رسانه به نمایش در آمد، اولین ساخته بلند یوسف حاتمیکیا، فرزند ابراهیم حاتمیکیا – کارگردان معروف سینما – بود. «شب طلایی» با نام قبلی «شمش طلا» که در یک لوکیشن ساخته شده، جمعی از بازیگران حرفهای تئاتر و سینما را همانند حسن معجونی، مسعود کرامتی، مریم سعادت، بهناز جعفری، سوگل خلیق، سینا رازانی و یکتا ناصر در خود داشت و به عنوان یک فیلم اول رضایتی نسبی را از مخاطبانش گرفت.
* به نظر میرسید تماشاگران فیلم «شب طلایی» با توجه به تغییر سانسها زیادتر از حد معمول بودند و جمع زیادی از آنها به طبقه دوم سالن نمایش در مرکر همایشهای برج میلاد هدایت شدند. البته احتمالا جمعی از رسانهییها علاقهمند بودند خود ابراهیم حاتمیکیا را به عنوان تهیهکننده «شب طلایی» همراه پسرش برای اولین نمایش فیلم ببینند اما او از صبح روز شنبه با علائم کرونا مواجه شده و به همین دلیل به خانه جشنواره نیامد. در ابتدای نشست خبری فیلم، یوسف گفت که پدرش خواسته ارتباطی تلفنی داشته باشد و در پس از برقراری تماس، ابراهیم حاتمیکیا با تاکید بر اینکه فقط اسمش در این فیلم بوده و کار اصلی را همکاران دیگرش برعهده داشتند، گفت: دوسال از کرونا گذشت و نمیدانم امشب چه حکمتی بود که نتوانستم در این نشست حاضر باشم. امشب مثل شبی است که فرزندت عروسی میکند ولی ناگهان اتفاقی میافتد که نمیتوانی برسی؛ حتما حکمتی داشته است.
* در همان دقایق ابتدایی نشست مطبوعاتی «شب طلایی» اعلام شد که روز تولد سینا رازانی بازیگر فیلم نیز است و با تشویق خبرنگاران و همکارانش دستهگلی به او اهدا شد.
* اویس طوفانی – جانشین تهیهکننده فیلم- در نشست خبری «شب طلایی» یادآور شد که در تهیه این فیلم بهراد مهرجو همسر ریحانه یاسینی، خبرنگاری که در تصادف اتوبوس خبرنگاران در سفر به ارومیه جان از دنیا رفت مشارکت داشته و ابراز تاسف شد که در این شب در جشنواره حضور ندارند.
* در روز ششم جشنواره برای دومین روز پیاپی نتیجه آراء مردمی اعلام شد و «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس همچنان بیشترین تعداد رأی را کسب کرده است.
*در این روز قرار بود مراسم نکوداشت زنده یاد فرشته طائرپور با عنوان «تولید در سینمای کودک و نوجوان» با حضور منوچهر شاهسواری در یکی از سالنهای مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شود، اما شاهسواری هم به دلیل ابتلا به کرونا نتوانست به این مراسم بیاید. نکته عجیب درباره این مراسم، در گزارش منتشر شده در سایت جشنواره فجر بود که ابتدا نام منوچهر شاهسواری هم درج و ساعاتی بعد حذف شد. این اتفاق برای نشست تخصصی دیگری که با موضوع «بازاریابی در سینمای ایران» برگزار شده هم تکرار شد و در شرایطی که محمد اطبایی -پخشکننده و کارشناس بینالمللی سینما – از حضور در این نشست انصراف داده بود، اما نامش در گزارش منتشر شده در سایت جشنواره ثبت شده است.
* دیگر نشست تخصصی روز ششم، مربوط به فیلم «پرده آخر» ساخته واروژ کر یم مسیحی با عنوان «از تراژدی تا ملودرام» میشد که این سینماکر نیز به دلیل بیماری نتوانست در مراسم حاضر شود و تاجبخش فناییان روبروی اکبر نبوی (مجری ثابت این برنامه) نشست.
* مسعود کیمیایی همزمان با روز ششم جشنواره، همراه با تهیهکننده فیلم جدیدش «خائن کشی» به موزه سینما رفته و اگرچه از جشنواره انصراف داده، اما شاید چند روز دیگر برای نمایش فیلمش به محل اصلی جشنواره بیاید.
اما او امروز برای بازدید از موزه سینما به این مکان رفت نه تماشای فیلمی.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





