منتقدین، موسیقی دانان و شاعران در نشست ادبی «از:من به: تو» با گرامیداشت یاد و خاطرهی هوشنگ ابتهاج، بر ناگسستنی بودن پیوند شعر و موسیقی تاکید کردند.
به گزارش سینماسینما، نشست ادبی «از: من به: تو» با دبیری بنفشه غفوری(هرا) و با همکاری مؤسسات هنری «هنر گام زمان» و «خورشید راگا» و انجمن «زروان»،موزه موسیقی، پیمان خازنی آهنگساز و شروین وکیلی جامعه شناس و با حضور جمعی از چهرههای برجسته عرصه ادبیات، نقد و روانشناسی در تالار موزه موسیقی تهران برگزار شد.
در این رویداد، امید صباغنو (شاعر و ترانه سرای نامدار)، محمود توسلیان (نویسنده و منتقد هنری)، آلاله وزیری (روانشناس) و سالار خادمی (شاعر و منتقد ادبی)، به گفتوگو و تبادل دیدگاه پیرامون جنبههای گوناگون ادبیات معاصر، ارتباط آن با روانشناسی و جایگاه نقد در فضای فرهنگی امروز پرداختند.
همچنین، این نشست با اجرای زنده موسیقی توسط گروه باشا به آهنگسازی پیمان خازنی همراه بود.
محمود توسلیان – نویسنده و منتقد هنری – با اشاره به جایگاه ویژه دوره قاجار در تاریخ موسیقی ایران، از پیوند شعر و موسیقی در این دوره گفت.
وی خاطرنشان کرد: در این دوره، تعامل میان شعر و موسیقی نه صرفاً بهعنوان یک همراهی هنری، بلکه بهمثابه پیوندی مبارک شکل گرفت که از دل فرهنگ و ذوق ایرانی زاده شد و به مرور، جایگاه خود را در هنر ملی تثبیت کرد.
توسلیان افزود: این همنشینی اصیل و عاطفی، نسلبهنسل تا روزگار معاصر امتداد یافته است، تا جایی که امروز بهعنوان گنجینهای گرانبها و الهامبخش، پیشروی نسل جوان قرار دارد.
به باور وی، این میراث مشترک، نه تنها روایتگر بخشی از تاریخ هنر ایران است، بلکه راهی است برای بازشناسی هویت فرهنگی و پیوند دوباره نسل امروز با ریشههای اصیل خود.
امیدصباغ نو – شاعر و ترانه سرای نامدار معاصر- با اشاره به پیوند ناگسستنی شعر و موسیقی در اعصار مختلف و جایگاه موسیقیهای باکلام امروز، به بیان تمایزهای ترانه و تصنیف و ضرورت پایبندی به تعاریف هنری این دو قالب پرداخت و گفت: هر شعری که به زبان محاوره سروده شود، الزاماً «ترانه» نیست. ترانه زمانی معنا مییابد که از قواعد موسیقایی پیروی کند و بر بستر ملودی جان بگیرد؛ آنگاه است که میتواند با جان و روان شنونده درآمیزد و او را به وجد آورد و در ادامه چند سروده ی خود را با حضار به اشتراک گذاشت.
آلاله وزیری روانشناس و فعال حوزه روان کاوی هنر نیز در این نشست درباره اثرات موسیقی در سلامت روان، تاریخچه درمان اختلالات روانشناختی با موسیقی در ایران باستان و دوره اسلامی، مکانیزم های روانشناختی و عصب شناختی تاثیر موسیقی بر ذهن و روان از دیدگاه رویکردهای گوناگون روانشناسی و موسیقی درمانی نظرات خود را بیان کرد.
سالار خادمی – شاعر و منتقد ادبی- از مرزهای زبان ادبی سخن گفت و به تبیین تمایز میان زبان ادبی و زبان روزمره پرداخت و با نگاهی تحلیلی، عناصر سازنده زبان ادبی را مورد بررسی قرار داد.
وی در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: «شاعران و نویسندگان آفرینندگان سبکها نیستند، این سبکها هستند که شاعران و نویسندگان را میآفرینند.»
در ادامه این مراسم به مناسبت روز جهانی خوشنویسی، حسن خازنی – استاد خوشنویسی شعری در وصف خلیج فارس خواند و یکی از آثار خوشنویسی خود با موضوع «خلیج فارس» را به این محفل فرهنگی اهدا کرد.
همچنین به مناسبت سومین سالگرد درگذشت استاد امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به «سایه»، یاد و خاطره این چهره ماندگار شعر معاصر گرامی داشته شد. در این بخش، بنفشه غفوری (هرا) دبیر نشست منتخبی از سرودههای سایه را برای حاضران قرائت و سپس جهت ادای احترام به مقام رفیع و جاودانه این شاعر بزرگ به لحظاتی سکوت دعوت کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- ادامه اجراهای «اکتینگ» از سهشنبه/ رونمایی از پوستر «لیلای بیمجنون»
- آغاز بلیت فروشی «لیلای بیمجنون» به کارگردانی پیمان خازنی/ عاطفه رضوی راوی شد
- پیمان خازنی با «لیلای بی مجنون» به پردیس تئاتر شهرزاد میآید
- پس از ۶۰ سانس اجرا؛ «مجنون آن لیلی» به پایان رسید
- پیمان خازنی، «خسرو و شیرین» را به روسیه میبرد
- عبدالجبار کاکایی راوی «مجنون آن لیلی» شد
- «مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد میرود
- پیمان خازنی با «مجنون آن لیلی» به شهرزاد رفت
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





