هرچند برخی گمانه زنیها حتی از عدم حضور این دو کارگردان در جشنواره فیلم فجر به واسطه انتقادات شدید در زمان اکران و پس از اکران فیلمهایشان در ادوار پیشین جشنواره فجر حکایت دارد، انتظار میرود چه این دو کارگردان پیشکسوت و چه هر کارگردان صاحب نام دیگری نتواند در محدوده مشخص شده، فیلمش را به جشنواره فجر ارائه نماید، از قوانین جشنواره مستثنی نشود…
در فاصله پانزده روز تا پایان مهلت ثبت نام سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و در فاصله هفتاد و دو روز تا آغاز رسمی مهمترین رویداد فرهنگی ایران، سرنوشت فیلمهای برخی چهرههای مطرح سینمای ایران همچنان نامشخص است و حضورشان در جشنواره منوط به عبور از مهلت تعیین شده و مستثنی شدن از قانون است؛ اتفاقی که انتظار میرود از وقوعش جلوگیری کرد.
جشنواره فیلم فجر برای سی و چهارمین نیز با مصائبی روبه روست که در همه ادوار پیشین کمابیش درگیرش بوده و بزرگترین مصیبت در میان مصائب جشنواره، فیلمسازی دقیقه نودی، آن هم از سوی چهرههایی است که هرچند در سالهای اخیر اثر چشمگیری نداشتهاند، همچنان نامشان در راهنمای فیلمهای جشنواره برای برگزارکنندگان جشنواره از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در فاصله دو ماه و دوازده روز تا آغاز رسمی این دوره از جشنواره فیلم فجر، هنوز بسیاری از آثار سینمایی که چهرههای پیشکسوت بر صندلی کارگردانیاش تکیه زدهاند، سکانس اول فیلمشان را نیز ضبط نکردهاند و هنوز وارد مرحله تولید نشدهاند و به همین دلیل نمیتوان امیدوار بود که نسخه نهایی فیلمها تا ۱۵ دی ماه (در مراحل تولید و پس از تولید ظرف ۴۵ روز) به جشنواره فیلم فجر برسد.

با این اوصاف برخی فیلمها از جمله فیلمهای کارگردانهای مطرح پس از این تاریخ ـ مطابق با سوابق تاریخی ـ آن هم در قالب نسخه اولیه به دبیرخانه تحویل داده میشود و هیأت انتخاب جشنواره سی و چهارم نیز به شیوه اسلافشان باید اثری تدوین نشده و حتی ناقص را تماشا کند و بر مبنای چنین محتوایی به قضاوت درباره انتخاب این فیلمها بپردازد، هرچند معمولاً این نامها پشت خط نمیمانند و هر فیلمی با هر کیفیتی بسازند، در میان فیلمهای جشنواره قرار میگیرد.
«سنتوری، مرد پاییزی» تازه ترین فیلم داریوش مهرجویی با بازی حامد بهداد و لیلا حاتمی که در ادامه «سنتوری» ساخته میشود، یکی از فیلمهایی است که به رغم حواشی فراوان درباره انتخاب ترکیب بازیگران و خوانندگانش، سرنوشت مشخص ندارد؛ اما چنین تصور میشود که مهرجویی در هفتههای آینده فیلمش را کلید بزند و بخشی از راشهای فیلم ـ و نه نسخه نهایی ـ برای ارائه به دبیرخانه تا پانزدهم دی ماه آماده باشد.
مهرجویی فیلمبرداری «چه خوبه برگشتی» را ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۱ آغاز کرد و ۲۴ آذرماه ۹۱ فیلمبرداری اثرش به پایان رسید و «اشباح» نیز را در ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۲ کلیک زد و تا نیمه دی ماه همان سال، فیلمبرداری را به پایان رساند و با عبور از ددلاین، فیلمهایش را در جشنواره فجر شرکت داد که همین شتاب در تولید نیز به شدت بر کیفیت دو فیلم آخرش تأثیر منفی گذاشته بود. با این اوصاف احتمالاً مهرجویی به جشنواره فیلم فجر خواهد رسید.

«قاتل اهلی» فیلم جدید مسعود کیمیایی نیز وضعیتی مشابه اثر مهرجویی را دارد و هنوز وضعیت تولیدش مشخص نیست و بعید است کیمیایی نیز بتواند حتی ضبط فیلمش را در ۴۵ روز آینده به پایان برساند و بنابراین درباره کیمیایی نیز وضعیت پیچیدهای وجود دارد. کیمیایی در مراحل ضبط و تدوین بسیار آهسته عمل میکند و شتاب مهرجویی را ندارد و به همین دلیل، باید با تردید بیشتری به حضور کیمیایی در جشنواره نگریست.
البته در این شرایط حتی خلاصه داستان «قاتل اهلی» نیز توسط برخی رسانهها منتشر شده که روایتی از یک رانت خوار میانسال که به دلیل پولشویی زندگی مرفهی دارد؛ اما پیشکارش در حال دور زدنش است و پسرش در خارج از کشور معتاد شده، ولی آیا اساساً این خلاصه داستان فیلم کیمیایی است و انتشارش، نشانه عزم مهرجویی و تیمش برای تولید سریع این فیلم است؟
هرچند برخی گمانهرنیها حتی از عدم حضور این دو کارگردان در جشنواره فیلم فجر به واسطه انتقادات شدید در زمان اکران و پس از اکران فیلمهایشان در ادوار پیشین جشنواره فجر حکایت دارد؛ اما در هر حال انتظار میرود چه این دو کارگردان پیشکسوت و چه هر کارگردان صاحب نام دیگری نتوانست در محدوده مشخص شده، فیلمش را به جشنواره فجر ارائه نماید، از قوانین جشنواره مستثنی نشود و از این دوره کوشیده شود تا سینماگران دریابند به هیچ عنوان امکان عبور از قانون را ندارند.
این قاعده برای همه جشنوارههای معتبر برقرار است و هیچ جشنواره معتبری در سراسر جهان منتظر هیچ فیلمساز معتبری و پیشکسوتی نمیشود و هر فیلمی به ددلاین جشنواره ها نرسد، امکان راهیابی به جشنواره را نمییابد و با این معیار میتوان انتظار مشابهی داشت.
منبع: تابناک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





