تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۳:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 198240

نشست نمایش و نقد و بررسی فیلم «ملف گند» به کارگردانی محمود رحمانی، اولین یکشنبه ماه تیر با حضور ایلیا محمدی‌نیا، منتقد سینما در بنیاد حریری بابل برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، ایلیا محمدی نیا در این نشست گفت: محمود رحمانی را در جشنواره فیلم مستند کیش با نخستین مستندی که کارگردانی کرده بود، کشف کردم. «نفت سفید» اثری غافگیرکننده و جذاب بود که هنوز بعد از گذشت ۲۴ سال از جشنواره کیش تازه است. «ملف گند» اما داستان دیگری داشت. سالها بود که محمود رحمانی فیلم را کارگردانی کرده بود و من به جهت مضمون و ساختار غیر متعارف دوست نداشتم ببینم. چراکه نمی‌خواستم خاطره فیلم «نفت سفید» و دیگر فیلم پیش از «ملف گند» خراب شود!

او ادامه داد: این فیلم، مستندی درباره فرد گمنامی به نام محمد قدیرزاده است که خاطرات دوران کودکی خود از جنگ را در یک پلان سکانس ۵۳ دقیقه‌ای تعریف می‌کند. فکر کنید همه چیز پیش از دیدن فقط دافعه است. درباره خاطره‌ای از جنگ بود؛ (بسیار دیده و شنیده بودم) آن هم خاطرات مردی که معروف یا سلبریتی نیست و در نهایت ۵۳ دقیقه بدون هیچ عکس و تصویر دیگری باید آن را دنبال کنم. اما وقتی در یک رودربایستی به ناچار فیلم را دیدم همه چیز تغییر کرد.

این منتقد سینما در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: «ملف گند» اثری ضد جنگ با ساختاری جذاب و دیدنی است که پس از دیدن تا مدت‌ها در ذهن مخاطب رسوب می‌کند.

او درباره نقش پژوهش در فیلم اظهار کرد: هیچ چیز در این فیلم بدون پژوهش و تحقیق پیش نرفته است. اینکه قدیرزاده موفق به روشن کردن سیگار نمی‌شود، ناشی از زیست چند ماهه کارگردان با اوست. رحمانی دریافته بود وقتی قدیرزاده درگیر فضایی هیجانی از خاطرات دوران جنگ می‌شود، با کشیدن سیگار از نظر روانی کاملا تخلیه شده و تمایلی به حرف زدن ندارد. در نتیجه کبریت را نم‌دار می‌کند تا او موفق به روشن کردن سیگار نشود. کارگردان می‌داند چه جایی چه پرسشی از او بپرسد که او را ناچار به واکنشی هیجانی کند.

محمدی‌نیا افزود: این فیلم در جشنواره‌های داخلی قدر ندید تا آنکه در جشنواره‌های خارجی مورد توجه قرار گرفت. این اثر شبیه هیچ فیلمی نیست و البته نمی‌توان شبیه آن ساخت، چون در نهایت تبدیل به کاریکاتوری نچسب خواهد شد.

این منتقد سینما در پایان گفت: رحمانی ذهنی خلاق دارد که در مواجهه با مضامین مختلف در حوزه فیلم مستند، او را تبدیل به کارگردانی شاخص و ارزشمند کرده است.

جلسه با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با تماشاگران فیلم به پایان رسید.

لینک کوتاه

 

آخرین ها