نشست نمایش و نقد و بررسی فیلم «ملف گند» به کارگردانی محمود رحمانی، اولین یکشنبه ماه تیر با حضور ایلیا محمدینیا، منتقد سینما در بنیاد حریری بابل برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، ایلیا محمدی نیا در این نشست گفت: محمود رحمانی را در جشنواره فیلم مستند کیش با نخستین مستندی که کارگردانی کرده بود، کشف کردم. «نفت سفید» اثری غافگیرکننده و جذاب بود که هنوز بعد از گذشت ۲۴ سال از جشنواره کیش تازه است. «ملف گند» اما داستان دیگری داشت. سالها بود که محمود رحمانی فیلم را کارگردانی کرده بود و من به جهت مضمون و ساختار غیر متعارف دوست نداشتم ببینم. چراکه نمیخواستم خاطره فیلم «نفت سفید» و دیگر فیلم پیش از «ملف گند» خراب شود!
او ادامه داد: این فیلم، مستندی درباره فرد گمنامی به نام محمد قدیرزاده است که خاطرات دوران کودکی خود از جنگ را در یک پلان سکانس ۵۳ دقیقهای تعریف میکند. فکر کنید همه چیز پیش از دیدن فقط دافعه است. درباره خاطرهای از جنگ بود؛ (بسیار دیده و شنیده بودم) آن هم خاطرات مردی که معروف یا سلبریتی نیست و در نهایت ۵۳ دقیقه بدون هیچ عکس و تصویر دیگری باید آن را دنبال کنم. اما وقتی در یک رودربایستی به ناچار فیلم را دیدم همه چیز تغییر کرد.
این منتقد سینما در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: «ملف گند» اثری ضد جنگ با ساختاری جذاب و دیدنی است که پس از دیدن تا مدتها در ذهن مخاطب رسوب میکند.
او درباره نقش پژوهش در فیلم اظهار کرد: هیچ چیز در این فیلم بدون پژوهش و تحقیق پیش نرفته است. اینکه قدیرزاده موفق به روشن کردن سیگار نمیشود، ناشی از زیست چند ماهه کارگردان با اوست. رحمانی دریافته بود وقتی قدیرزاده درگیر فضایی هیجانی از خاطرات دوران جنگ میشود، با کشیدن سیگار از نظر روانی کاملا تخلیه شده و تمایلی به حرف زدن ندارد. در نتیجه کبریت را نمدار میکند تا او موفق به روشن کردن سیگار نشود. کارگردان میداند چه جایی چه پرسشی از او بپرسد که او را ناچار به واکنشی هیجانی کند.
محمدینیا افزود: این فیلم در جشنوارههای داخلی قدر ندید تا آنکه در جشنوارههای خارجی مورد توجه قرار گرفت. این اثر شبیه هیچ فیلمی نیست و البته نمیتوان شبیه آن ساخت، چون در نهایت تبدیل به کاریکاتوری نچسب خواهد شد.
این منتقد سینما در پایان گفت: رحمانی ذهنی خلاق دارد که در مواجهه با مضامین مختلف در حوزه فیلم مستند، او را تبدیل به کارگردانی شاخص و ارزشمند کرده است.
جلسه با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با تماشاگران فیلم به پایان رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نخستین نمایش عمومی «بند تهران» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- یکی را غربت و دیگری را غصه، سرطان میشود
- «نمور»؛ ملودرامی که جان ندارد
- وقتی کارگردان احساساتی میشود/ نگاهی به فیلم «دِرب»
- «خائنکشی»؛ تلخترین فیلم کیمیایی
- داستان، قربانی فرم/ نگاهی به فیلم ۲۸۸۸
- فیلمی که به آرامی در ذهن رسوب میکند/ نگاهی به «بدون قرار قبلی»
- تعلیق دروغین/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- تکامل تدریجی یک فیلمساز/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «دسته دختران»؛ داستان فدای سکانسهای جنگی شد
- «بیمادر»؛ ملودرامی که شکل نمیگیرد
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری