نشست نمایش و نقد و بررسی فیلم «ملف گند» به کارگردانی محمود رحمانی، اولین یکشنبه ماه تیر با حضور ایلیا محمدینیا، منتقد سینما در بنیاد حریری بابل برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، ایلیا محمدی نیا در این نشست گفت: محمود رحمانی را در جشنواره فیلم مستند کیش با نخستین مستندی که کارگردانی کرده بود، کشف کردم. «نفت سفید» اثری غافگیرکننده و جذاب بود که هنوز بعد از گذشت ۲۴ سال از جشنواره کیش تازه است. «ملف گند» اما داستان دیگری داشت. سالها بود که محمود رحمانی فیلم را کارگردانی کرده بود و من به جهت مضمون و ساختار غیر متعارف دوست نداشتم ببینم. چراکه نمیخواستم خاطره فیلم «نفت سفید» و دیگر فیلم پیش از «ملف گند» خراب شود!
او ادامه داد: این فیلم، مستندی درباره فرد گمنامی به نام محمد قدیرزاده است که خاطرات دوران کودکی خود از جنگ را در یک پلان سکانس ۵۳ دقیقهای تعریف میکند. فکر کنید همه چیز پیش از دیدن فقط دافعه است. درباره خاطرهای از جنگ بود؛ (بسیار دیده و شنیده بودم) آن هم خاطرات مردی که معروف یا سلبریتی نیست و در نهایت ۵۳ دقیقه بدون هیچ عکس و تصویر دیگری باید آن را دنبال کنم. اما وقتی در یک رودربایستی به ناچار فیلم را دیدم همه چیز تغییر کرد.
این منتقد سینما در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: «ملف گند» اثری ضد جنگ با ساختاری جذاب و دیدنی است که پس از دیدن تا مدتها در ذهن مخاطب رسوب میکند.

او درباره نقش پژوهش در فیلم اظهار کرد: هیچ چیز در این فیلم بدون پژوهش و تحقیق پیش نرفته است. اینکه قدیرزاده موفق به روشن کردن سیگار نمیشود، ناشی از زیست چند ماهه کارگردان با اوست. رحمانی دریافته بود وقتی قدیرزاده درگیر فضایی هیجانی از خاطرات دوران جنگ میشود، با کشیدن سیگار از نظر روانی کاملا تخلیه شده و تمایلی به حرف زدن ندارد. در نتیجه کبریت را نمدار میکند تا او موفق به روشن کردن سیگار نشود. کارگردان میداند چه جایی چه پرسشی از او بپرسد که او را ناچار به واکنشی هیجانی کند.
محمدینیا افزود: این فیلم در جشنوارههای داخلی قدر ندید تا آنکه در جشنوارههای خارجی مورد توجه قرار گرفت. این اثر شبیه هیچ فیلمی نیست و البته نمیتوان شبیه آن ساخت، چون در نهایت تبدیل به کاریکاتوری نچسب خواهد شد.
این منتقد سینما در پایان گفت: رحمانی ذهنی خلاق دارد که در مواجهه با مضامین مختلف در حوزه فیلم مستند، او را تبدیل به کارگردانی شاخص و ارزشمند کرده است.
جلسه با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با تماشاگران فیلم به پایان رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جبر با احتمال بازسازی»؛ نمایشی که خود محصول جبر است
- نمایش و بررسی فیلم «کاغذ بی خط» در بنیاد حریری
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نخستین نمایش عمومی «بند تهران» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- یکی را غربت و دیگری را غصه، سرطان میشود
- «نمور»؛ ملودرامی که جان ندارد
- وقتی کارگردان احساساتی میشود/ نگاهی به فیلم «دِرب»
- «خائنکشی»؛ تلخترین فیلم کیمیایی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





