با پخش دقایقی از فیلم «مرجان» که نام شهلا ریاحی را به عنوان اولین کارگردان زن در تاریخ سینمای ایران ثبت کرد، نیکی کریمی از این بازیگر تجلیل کرد.
در این مراسم که یک شنبه شب در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد نیکی کریمی به عنوان میزبان این برنامه در سخنانی با بیان اینکه خانم ریاحی با حضورشان در این برنامه واقعا به من منت گذاشتند گفت: اما می دانم این همه آن چیزی نیست که ایشان با آمدنشان می خواهند به من و شما بگویند. ایشان مطمئنا می خواهند بگویند این همه سال به خاطر شما مردم، به خاطر فرهنگمان، هنر و به خاطر با هم بودن و دوست داشتن همدیگر و به خاطر ترویج معرفت و انسانیت در این کار ماندند.
وی ادامه داد: به نظر من ایشان دل شیر داشتند که حدود ۶۰ سال پیش شروع به کارگردانی کردند و من به خانم ریاحی تبریک می گویم که این امر مهم را در تاریخ ایران بنام خودشان ثبت کردند. حتما آن موقع خیلی جلوتر از زمانه خودشان بودند و با قدم گذاشتن در این راه نشان دادند که خانم ها هم می توانند فیلم بسازند و راه را برای بقیه مثل من باز کردند.
نیکی کریمی در پایان سخنانش از حاضران خواست به پا خیزند و شهلا ریاحی را تشویق کنند.
شهلا ریاحی که در میان تشویق حاضران به روی سن حاضر شد پس از دریافت هدیه و لوح تقدیرش از کریمی گفت: سپاسگذارم از همه و امیدوارم اثر خوبی از خودم گذاشته باشم. دوستتان دارم و امیدوارم موفق و سربلند باشید و من هم کنارتان باشم.
منوچهر ریاحی هم که مادرش را همراهی می کرد با بیان اینکه زندگی مادرم با بیماری آلزایمری که دارند بسیار مشکل است اظهار کرد: اما امیدوارم ایشان سایه شان بر سر ما باشد و مشوق جوانانی مانند خانم کریمی باشند و امیدوارم روزی شصتمین سال فعالیت ایشان را هم جشن بگیریم.
در ابتدای این مراسم حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر که در چند فیلم با شهلا ریاحی همکاری داشته است با بیان اینکه یکی از فراموش نشدنی ترین شب های عمرش را سپری می کند گفت: چقدر خوب است در زمان حیات دوستان قدرانی صورت گیرد و از زحماتشان قدردانی شود. نظم و انضباط ایشان برای من فراموش نشدنی است و یک بار در طول کار بداخلاقی از خانم ریاحی ندیدم و همیشه محیط را گرم نگاه می داشتند.
وی ادامه داد: وقی خانم کریمی در قرن ۲۱ با چنین مشکلاتی در سینما روبرو هستند واقعا ۶۰ سال پیش خانم ریاحی چه مقاومتی داشتند تا هم به عنوان بازیگر فعالیت داشته باشند و هم بتوانند کارگردانی کنند.
پانته آ بهرام از بازیگران حاضر هم با بیان اینکه ساختن فرهنگ کشور سالها زمان نیاز دارد اظهار کرد: مهمترین پایه تمدن یک کشور فرهنگ و اصالت فرهنگی است، چیزی که می شود به آن افتخار کرد. اما متاسفانه خراب کردن این فرهنگ خیلی سریع اتفاق می افتد و در عصر حاضر این خراب کردن به روز و دقیقه است.
وی ادامه داد: شهلا ریاحی به عنوان اولین کسی که این جسارت را پیدا کرد در جهان مردانه ما که همه قوانین را همچنان آقایان وضع می کنند این جسارت را داشته باشد که به پشت دوربین برود و فرماندهی ساخت یکی فیلم را بر عهده بگیرد. این گام اول اگرچه از سوی ایشان ادامه پیدا نکرد اما سنگ بنای درست و قدرتمندی را گذاشت تا کارگردان های زن دیگر به جمع فیلمسازان اضافه شوند از جمله نیکی کریمی که سالهاست در تلاش است تا برای این مملکت فیلم های خوبی بسازد.
این بازیگر تاکید کرد: قدر پیشکسوتان را بدانیم چرا که اصالت چیزی که نامش را سینما می گذاریم بر پایه حضور پیشکسوتان بنا می شود.
زهرا مشتاق عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان هم در سخنانی درباره شهلا ریاحی به اظهار نظر پرداخت.
در ابتدای این مراسم چهار دقیقه از فیلم «مرجان» که شهلا ریاحی در سال ۱۳۳۵ آنرا کارگردانی کرد با بازی او در کنار مرحوم مجید محسنی و احمد قدکچیان پخش شد که استقبال حاضران را به همراه داشت.
مسعود نجفی که اجرای این مراسم را عهده دار بود با تقدیر از مدیر فیلمخانه ملی برای در اختیار گذاشتن این تصاویر گفت: تنها دو پرده از فیلم «مرجان» به مدت ۱۸ دقیقه موجود است که برای اولین بار بعد از حدود ۶۰ سال بخش هایی از آن با بازی شهلا ریاحی به روی پرده می رود.
داریوش اسدزاده از دیگر حاضران در این مراسم بود. پایان بخش این برنامه نمایش فیلم «شیفت شب» به کارگردانی و بازی نیکی کریمی بود.
در متن لوح تقدیر شهلا ریاحی با امضای نیکی کریمی که در کنار عکس این بازیگر پیشکسوت نقش بسته بود آمده است: « هنرمند عزیز سرکار خانم شهلا ریاحی
نخستین بار در سال ۱۳۳۰ چشمهای منتظر جامعه هنردوست سرزمین متمدن و فرهیخته ایران به نظاره نقش آفرینی شکوهمند شما هنرمند عزیز در فیلم «خوابهای طلایی» نشست.
هنر نمایی شما که سالها در صحنههای تئاتر، شیفتگان را مجذوب و مقهور هنر خویش ساخته بود تماشاگران را سال های متمادی به سینما و تماشای نقشهای خاطره انگیز شما کشاند و اکنون نیز جامعه هنردوست خاطرات آن دوران را زنده نگاه داشته است.
اما اوج تبلور هنر شما آنجا تجلی یافت که درسال ۱۳۳۵ و در دوره ای که بانوان هنرمند چندان فرصت حضور در عرصه فیلمسازی را نمی یافتند، سرکار عالی کارگردانی فیلم «مرجان» را برعهده گرفتید و در این رهگذر چنان با اقتدار قدم نهادید که راه برای نسلهای آتی هموار گردید.
اگر چه تقدیر و تشکر از جنابعالی به واسطه خدمات ارزندهای که در سالهای پرشمار به هنر هفتم ارزانی داشتهاید در هیچ کلام و نوشتاری نمیگنجد، لیکن اینجانب برخود وظیفه میدانم تا به سهم خود از شما بانوی هنرمند عزیز و گرامی که در راه اعتلای سینمای ایران مجدانه و تلاشگرانه گام زدید سپاسگزاری نمایم.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- «تا فردا» در جشنواره فیلم زوریخ تقدیر شد
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






