اکران نوروزی سال ۹۵ یکی از برهههای طلایی بود که سینمای ایران به خود دید و در آن زمان فیلمهای اکران شده یعنی «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «کفشهایم کو»، «خشم و هیاهو»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «من سالوادور نیستم» به فروشی افزونبر ۲۳ میلیارد تومان دست یافتند. این فروش، فیلمسازان و بخش خصوصی را بر آن داشت تا به سمت فیلمسازی و حتی سالنسازی تشویق شوند.
به گزارش سینماسینما، فروش موفق سال ۹۵، سینمای ایران را امیدوار کرد که در سال ۹۶ هم فروش خوبی داشته باشیم و البته فروش آثار سینمایی در اکران نوروز ۹۶ هم پیام خوبی برای فیلمسازان دارد. اکران نوروز امسال با فیلمهای «گشت ۲»، «خوب، بد، جلف»، «ماجرای نیمروز»، «آباجان»، «سه بیگانه» و «یک روز بهویژه» به فروش ۲۴ میلیارد تومانی تا ۲۴ فروردین رسید که بار اصلی این فروش را «گشت ۲» با ۱۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان و «خوب، بد، جلف» با ۱۳ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان به دوش کشیدند.
نکته دیگری که میتوان به آن اشاره کرد اینکه در این میان نرخ بلیت سینما افزایش پیدا کرده و براساس آماری که منتشر شده است در اکران سال ۹۶ آثار سینمایی با وجود افزایش ۱۱ درصدی فروش با کاهش ۱۵ درصدی مخاطبان مواجه شدهاند.
مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر درباره کم شدن رقم مخاطبان در سال ۹۶ نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته گفت: عوامل مختلفی میتواند در این مسئله دخیل باشد، به هر حال ما کالایی عرضه میکنیم که کیفیت این کالا همیشه ثابت نیست. باید درنظر گرفت که فیلمهای امسال با سال گذشته متفاوت بودند. شیوه تبلیغات و نرخ بلیت هم در این امر دخیل است.
مدیرعامل موسسه سینماشهر عنوان کرد: هر چند در سال ۹۵ چند سالن سینما بازگشایی شد اما سالنهای تاثیرگذاری مانند سینما کورش نبودند و در قالب ۲۵ سینمای پرفروش که بدنه اصلی فروش هستند سینمای پرفروش اضافه نشده است. همچنین باید دید که مکانیزم فروش در کدام سینماها اتفاق میافتد. این نکته را هم باید درنظر گرفت که همه سینماهای کشور در فروش مدخل نیستند و تعدادی از آنها در فروش تاثیر چندانی ندارند. حال باید دید که این آمار در سینماهای تاثیرگذار چقدر کم یا زیاد شده است؟
وی بیان کرد: هر چند عدهای افت مخاطب را ناشی از افزایش نرخ بلیت میدانند اما افزایش نرخ بلیت در همه سینماها اتفاق نیفتاده و تعداد قابلتوجهی از سینماهای کشور افزایش نرخ نداشتند. این افزایش در تعدادی از سینماها هم به این صورت بود که برای نمونه از ۵هزار تومان به ۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد اما در مجموع به شکل معمول افزایش نرخ بلیت داشتیم.
مدیرعامل موسسه سینماشهر بیان کرد: نمیدانم چرا اینقدر نسبت به این موضوع حساسیتها زیاد شده است؟ باید توجه کرد که در فروردین ۹۴ فروش سینماها ۵ میلیارد تومان بود اما حالا افزایش چشمگیری داشتهایم. در این افزایش مگر تاثیر افزایش نرخ بلیت چقدر بوده است؟ مگر فروش آثار سینمایی در تمام کشورهای دنیا هر سال نسبت به سال قبل دو برابر میشود؟ جالب است بگویم نزدیک به ۱۰ سال است که فروش آثار سینمایی در امریکا بین ۹/۶ تا ۱۰ میلیارد دلار است.
مسچی با اشاره به اینکه امسال تبلیغات آثار سینمایی نسبت به سال گذشته کمتر شد، گفت: هرچند تبلیغات در میزان فروش دخیل است اما باید درنظر گرفت بحثهای اجتماعی عوامل مختلفی دارند بنابراین نمیتوان گفت قطع تبلیغات ماهوارهای باعث ریزش مخاطب شده است. این جریان به عوامل مختلفی بستگی داشته و ابزارهای متفاوتی هم دارد. البته باید توجه داشت که شبکههای مجازی در این بین حرف زیادی برای گفتن دارند.
این مدیر عنوان کرد: آمار جالبی از نسبت افرادی که در تهران به سینما میروند و افرادی که در شهرستان به سینما رجوع میکنند وجود دارد. در سال ۹۱ درصد رفتن افراد به سینماها در تهران به شهرستان ۶۱ به ۳۹ بود. این آمادر در سال ۹۲، ۵۹ به ۴۱، در سال ۹۳، ۵۷ به ۴۳، در سال ۹۴، ۵۳ به ۴۷ و در سال ۹۵، ۵۰ به ۵۰ شد. یعنی تعداد مخاطبان نصف به نصف شد. یکی از دلایل این موضوع دیجتالی شدن سینماها بود و فیلمها به صورت همزمان در همه شهرستان به نمایش درآمد و به همین ترتیب آمار مخاطبان شهرستانی افزایش پیدا کرد. این در حالی بود که در سالهای قبل گاهی پیش میآمد که شهرهای کوچک بعد از ۸ ماه آثار سینمایی را با کیفیت نامطلوبی تماشا میکردند.
یک پخشکننده و تهیهکننده سینما با ارزیابی وضعیت فروش سینماها در ماه مبارک رمضان از ریزش ۲۰درصدی مخاطب و دلایل آن سخن گفت.
سعیدخانی درباره وضعیت گیشه سینما در ماه مبارک رمضان گفت: امسال فروش سینمایی ما خوب بوده اما با ۲۰ درصد ریزش مخاطب مواجه شدهایم که این روند میتواند علل مختلفی از جمله افزایش نرخ بلیتها یا نداشتن تنوع ژانر و بحث اطلاعرسانی داشته باشد.
او همچنین حادثه تروریستی اخیر را نیز در کاهش فروش فیلمها و مخاطب موثر دانست و افزود: مردم کمتر در مکانهای شلوغ حضور پیدا میکنند، به طور مثال ما در مقایسه با روز مشابه در هفته قبلش ۴۰درصد با افت فروش مواجه شدیم.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته با گذر زمان این روند به حالت طبیعی خود بازمیگردد و برای مثال با حضور فیلمهایی مانند «اکسیدان» انشاالله تا عید فطر فروشها بهتر خواهد شد.
خانی در ادامه به ارائه راهحلی برای فروش بهتر گیشه پرداخت و افزود: به نظر من باید نرخ فروش بلیتها به روش پلکانی باشد چرا باید نرخ بلیت سانس ساعت ۱۰ صبح شنبه با ۱۰ شب ۵ شنبه یکی باشد و این یک روند اشتباه است، باید ضریب سانسها رعایت شود.
این تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه طرحهای اجرایی در ماه مبارک رمضان چندان موفق عمل نکردند، گفت: نیم بها بودن سانسها مفید نبود زیرا ساعتی که برای آن اختصاص داده بودند تاثیری بر فروش نداشت و تا ساعت ۵ بیشتر نبود. مردم تا قبل از افطار به سینما نمیروند و باقی ساعتها نیز مانند مواقع دیگر سال بود بنابراین باید بقیه ساعتهای شب نیز نیم بها میشد و در این مورد تبلیغات میکردند به هرحال باید یک کار دستهجمعی اتفاق میافتاد و از سوی شهرداری یا دولت حمایت و اطلاعرسانی میشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سحر قریشی در جذب مخاطبان ناکام ماند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- از رکوردزنی «متری شیش و نیم» تا فروش ۱۲۱ میلیاردی/ نگاهی به اتفاقات ۱۰۰ روز نخست سینمای ایران
- «زهرمار» اوج گرفت، «شبی که ماه کامل شد» صدرنشین ماند/ گزارش فروش هفتگی سینما
- «شبی که ماه کامل شد» از «ما همه با هم هستیم» سبقت گرفت/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- «کار کثیف» پس از «دختر شیطان» روی پرده میرود
- شکست «دختر شیطان» در گیشه، «ما همه باهم هستیم» در اوج/ گزارش فروش هفتگی سینما
- زمان اکران «زهرمار» جواد رضویان مشخص شد
- انتقاد نوید محمدزاده از وضعیت اکران فیلم «سرخپوست»
- واکنش داروغهزاده به تبلیغات فریبنده و تخریبی برای فیلمهای روی پرده
- جواد نوروزبیگی: آینده پخش فیلم در سینمای ایران خطرناک است
- «تگزاس ۲» و «سامورایی در برلین» گیشه را تسخیر کردند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- افزایش فروش سینما در نیمه اول ماه رمضان نسبت به سال گذشته
- روستایی با «متری شیش و نیم» در سودای شکستن رکورد «فروشنده»
- گزارشی از چرایی فروش پایین فیلمهای سینمایی در ماه مبارک رمضان / بیرونقی گیشه و چشم انتظاری برای اکران عید فطر
- «متری شیش و نیم» رکورد زد، «تگزاس ۲» ۱۰ میلیاردی شد/مرور فروش هفتگی سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش