کارگردان فیلم «شب طلایی» با بیان اینکه میخواستم با بخش خصوصی کار کنم تا یاد بگیرم اگر فیلمی میسازم باید سرمایه آن را هم دربیاورم و بازگردانم بیان کرد: افتخار میکنم که پسر ابراهیم حاتمیکیا هستم و او برای ساخت این فیلم به من اعتماد کرد و فقط دو بار سر صحنه فیلمبرداری حاضر شد.
به گزارش سینماسینما، دومین نشست ششمین روز جشنواره فیلم فجر به فیلم “شب طلایی” اولین ساخته یوسفحاتمیکیا اختصاص داشت.
ابراهیم حاتمیکیا که به عنوان تهیهکننده این اثر نامش ذکر شده است، به دلیل ابتلا با کرونا در نشست رسانهای این فیلم حضور نداشت و اویس طوفانی به عنوان جانشین تهیهکننده حاضر شد.
در ابتدای نشست، ابراهیم حاتمیکیا به صورت تماس تلفنی روی خط آمد و با اشاره به اینکه به دلیل ابتلا به کرونا در این نشست حاضر نشده است، بیان کرد: انگار حکمتی بود که در این کنفرانس نباشم. یوسف شانس آورد کسانی را داشت که او را همراهی کردند و این فیلم ساخته شد. من فقط دوبار سر صحنه فیلمبرداری رفتم و برای من تجربه حضور بازیگران زیاد در فیلم آشناست و معمولا طوفانهایی در این شرایط پیش میآید که تنشزا میشود اما در این فیلم احساس کردم همه آمدهاند تا به یوسف کنند و این فیلم را بسازند.
او ادامه داد: من در این فیلم فقط یک اسمم و بقیه کار برعهده اویس طوفانی و بهراد مهرجو بوده است. جهان فیلم با جهان من فاصله دارد اما این حرف بار منفی ندارد و خوشحالم از این جهت زیرا یوسف جهان خودش را تصویر کرده است. معتقدم دوستانی که کار اول میکنند چون میخواهند یاد بگیرند باید فیلمنامه را خودشان بنویسند. یوسف هم سه فیلمنامه داشت و تا مرز اجرا رفت اما در فیلمنامه چهارم خود را یافت؛ بنابر این ابتدای امر بهتر است فیلمساز دستخط خودش و جهان خودش را داشته باشد. این شرایط که پیش آمده مثل جشن عروسی است که پدر دوست دارد حضور داشته باشد اما به دلیل ابتلا به کرونا دست ما بسته شد. انشاءالله مهربانانه با این اثر برخورد کنند.
اویس طوفانی که به عنوان جانشین تهیهکننده در این اثر حضور داشت، در ابتدای صحبت خود بیان کرد: بهراد مهرجو که همسر ریحانه یاسینی (یکی از خبرنگارانی که در تصادف اتوبوس خبرنگاران جان خود را از دست داد) است نیز در تیم تهیه این اثر بوده که به دلیل از دست دادن همسرشان نتوانستیم امروز او را همراه خود داشته باشیم.
او درباره سرمایه تولید این فیلم توضیح داد: این فیلم اصلا سرمایه دولتی نداشته و امیرحسین اسدبیگی سرمایه ما را تامین کرد و اسپانسرهایی هم داشتیم. شهرداری هم قرار بود اسپانسر باشد اما تا الان یک ریال هم نگرفتهایم.
وی با اشاره به هزینه تولید این فیلم گفت: ما هم میگفتیم یک کار تک لوکیشن، ساده و کم هزینه است اما اینطور نبود و کرونا نیز گاهی توقف ایجاد میکرد. من و بهراد مهرجو هر دو سبقه سینمایی و رسانهای داشتیم اما رسیدن به این فضا برایمان رویا بود. ما بنا داریم از این به بعد هم با کارگردانان جوان کار کنیم.
یوسف حاتمیکیا که “شب طلایی” اولین تجربه کارگردانی او بوده است، در پاسخ به این سوال که آیا فیلمش بیشتر شبیه یک فیلم تلویزیونی است تا سینمایی بیان کرد: من تلاشم را کردم که یک اثر سینمایی بسازم؛ اگر اینطور نیست تلاش میکنم در فیلمهای آینده بهتر شود. ایده این فیلم از یک نگرانی و دغدغه آغاز شد و وقتی شروع به نوشتن طرح کردم، به سختی آن را پیش بردم.
او درباره ساخت این فیلم توضیح داد: میخواستم با بخش خصوصی کار کنم که یاد بگیرم اگر فیلمی میسازم باید سرمایه آن را هم دربیاورم و بازگردانم. در ابتدا خواستم آن را به رمان در بیاورم زیرا نوشتن فیلمنامه آن سخت بود و کاراکترها حدود ۳۰ نفر بودند اما در زمان ساخت مجبور شدیم یک خانواده را در بیاوریم تا از تعداد کاراکترها کم شود.
یوسف حاتمیکیا ادامه داد: این اولین فیلمنامه من نبود ولی کار کردن با این تعداد بازیگر حرفهای که هر کدام کارگردان هستند واقعا سخت است. من افتخار میکنم که پسر ابراهیم حاتمی کیا هستم ولی کار اصلی با اویس و بهراد بود اما چون کارت تهیهکنندگی نداشتیم از نزدیکترین کسی که داشتم – یعنی پدرم – خواستم که این کار را انجام دهد و خوشبختانه کار را دوست داشت و به من اعتماد کرد و فقط دوبار سر صحنه آمد و از دور ما را هدایت میکرد.
حسن معجونی نیز که از نقشهای اصلی این فیلم بود، در سخنان کوتاهی بیان کرد که طراح اصلی یوسف حاتمی کیا بود و شاید تئاتر هم کمک کرده باشد اما من به عنوان بازیگر فقط مجری این کار بودم.
مریم سعادت نیز که نقش مادربزرگ یک خانواده پرجمعیت را برعهده داشت، درباره بازی در این فیلم گفت: برای بازی در این فیلم در ابتدا تست گریم دادم تا ببینیم کار در میآید یا نه و بعد از طرف دیگر خودم هم دوست داشتم نقش زهرا را بازی کنم زیرا همیشه دنبال نقشهایی هستم که از من دور باشد و بازی کردن در نقش مادربزرگ این همه بچه برایم زیبا بود.
یوسف حاتمیکیا (کارگردان)، اویس طوفانی (جانشین تهیهکننده)، مریم سعادت، حسن معجونی، سینا رازانی، امیر محمدی، یکتا ناصر و سوگل خلیق بازیگران این فیلم در این نشست حضور داشتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- پوستر جشنواره اصلاح میشود/ عقبنشینی قابل تقدیر جشنواره فیلم فجر
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- منتقدان معرفی کردند؛ بهترین بازیگران تلویزیونی سال ۲۰۲۴
- سیاهچاله تولید هزینههای سریالسازی در ایران هیچ شباهتی به یک صنعت ندارد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- ازموتوری های معترض به رفع فیلترینگ تا موتوری های فیلم آژانس شیشه ای
- مراسم تجلیل از «ادنا زینلیان» / گزارش تصویری
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- پوستر جشنواره اصلاح میشود/ عقبنشینی قابل تقدیر جشنواره فیلم فجر
- ناکامیهای گیشه؛ ۱۰ شکست بزرگ سینما در سال ۲۰۲۴
- فوت بازیگر جوان تئاتر؛ میلاد افواج درگذشت
- فوت یک خبرنگار تئاتر؛ حسین محمدیانی درگذشت
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند