فیلم سینمایی «یک درد واقعی» با حضور امیرابراهیم جلالیان و محسن سلیمانی فاخر، از نویسندگان و منتقدان سینما، در فرهنگسرای اندیشه اکران و نقد و بررسی شد.
به گزارش سینماسینما، جلالیان در این نشست گفت: ژانر فیلم «یک درد واقعی» کمدی درام است اما درونمایه آن، یک مستند یا تاریخ نگاری محض است و آیزنبرگ با چاشنی کمدی، فیلم را از قالب مستندگونه درآورده است. آیزنبرگ با تأثیر از فیلمهای وودی آلن به نوعی همان الگو را در آثار خود اعمال میکند. در واقع قصهگویی، شخصیتپردازیها و ژانر کمدی درام برگرفته از سبک و تم وودی آلن است.
وی ادامه داد: اغلب فیلمهای هالیوودی بهخصوص در یکی دو دههی اخیر همانند اقتصاد دنیا، اصولاً بر دوش یهودیت میچرخد و آثار قابلتوجهی به آن تبار پرداخته میشود و قابل انکار نیست؛ فیلمهایی مانند «فهرست شیندلر» استیون اسپیلبرگ یا «زندگی زیباست» روبرتو بنینی که برندهی اسکار ۱۹۹۷ شد و حتی شایعه بود چون بنینی یهودی تبار است و بنابر پرداختن به هولوکاست، جایزه اسکار را کسب کرد اما چنین نبود.
وی تصریح کرد: کارگردان بهدرستی روی واقعیتهای تلخ یهودستیزی در جریان هولوکاست دست گذاشته و جنایات آلمان نازیسم و کشتار جمعی که حتی غیرنظامیون و مذهبیون هم شامل شدند را در لابه لای قصه جا داده است.
این منتقد افزود: یک درد واقعی شاید اولین فیلم داستانی است که از اردوگاه هولوکاست و کورههای آدمپزی و اتاقهای گاز و آن جنایات خوفناک، به شکلی رئالیستی تصویربرداری کرده و بدون هیچ ساختار و ماکتی از بقایا، روایت را پیش برده است. همین نکته برای برانگیختن احساسات مخاطب کافیست تا اعتباری برای فیلم و کارگردان باشد.
وی گفت: شخصیتپردازی مشخصاً بر دوش کرین کالکین بود. بازی مثالزدنی و قابلتوجه او گاهی ریتم یکنواخت و تاریخی فیلم را تغییر میداد. او با کاراکتر و شخصیت لمپنیزم و رفتار لودگی توانست با ادا و اطوار و بیانی رک و جسورانه، در بخشی از سکانسها شوکی به فیلم وارد کند. از طرفی نقطه ضعف فیلم در شخصیتپردازی سطحی و بیاساس دیگر بازیگران بود که نبود آنها هم توفیری در روند داستان نداشت و البته خود جسی ایزنبرگ که گویی در فیلم هم به نقش کارگردان نظارهگر است و هیچگونه اکشن و اکتِ قابل توجهی از او نمیبینیم. همچنین موزیک فیلم دارای گپ است و تأثیرگذاری لازم را در مخاطب نداشت؛ اگرچه کارگردان با ذکاوت و دقت برای هارمونی در نوع قصه و اتفاقاتی که در آن اقلیم افتاده بود، از موتیفها و نوای آهنگساز برجستهی لهستانی فردریک شوپن استفاده کرد تا بهنوعی موسیقی فیلم هم از یک لهستانیتبار باشد.
فیلم راوی رسیدن از «درد» به «درک» است
سلیمانی فاخر نیز گفت: فیلم A Real Pain با روایتی شخصی و در عین حال جهانشمول، ما را وارد سفری میکند که هم در سطح روانشناختی و هم در لایههای عمیقتر جامعهشناختی معنا مییابد. این سفر تنها بازگشت به جغرافیای خاطره نیست؛ بلکه سفر به درون زخمهای تاریخی، خانوادگی و شخصی است.
وی افزود: به نظر میرسد درونمایه اصلی فیلم «درد بهمثابه میراث» است. فیلم نشان میدهد که چگونه دردهای نسلی، ترومای تاریخی و تنشهای خانوادگی میتوانند از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند، بیآنکه آگاهانه درک شوند. شخصیتها با نوعی «درد موروثی» دستوپنجه نرم میکنند که هم از هولوکاست نشأت میگیرد و هم از زخمهای شخصی و ارتباطیِ فروخورده.
سلیمانی فاخر یادآور شد: پیرنگ فیلم ساده اما عمیق است؛ دو پسرعمو به سفری خانوادگی میروند که بهظاهر توریستی است، اما بهتدریج به سفری روانی و احساسی بدل میشود و در طول مسیر، بستری برای کشف لایههای پنهانتر داستان فراهم میکند. داستان از نقاط عطف احساسی استفاده میکند تا به درک عمیقتری از هویت، فقدان و آشتی با گذشته برسد.
وی گفت: این فیلم شاید از اولین فیلمهایی باشد که در حاشیه به واقعهی هولوکاست میپردازد و بیآنکه مانند فیلمهایی که این مضمون مشترک را دارند مستقیم و بهصورت بازسازی وارد فاجعه شود، آن را در دل یک سفر و یک دغدغهی شخصی مورد واکاوی قرار میدهد. فیلم بهشکل ظریفی به میراث جمعی هولوکاست و تأثیر آن بر نسلهای بعدی اشاره دارد. حافظهی جمعی نهتنها در نهادها و ساختارها بلکه در بدن و رفتار انسانها نیز ادامه مییابد.
این منتقد در ادامه گفت: پرداخت سطحی به زمینههای تاریخی و اجتماعی و تقلیل بحرانهای هویتی به روابط خانوادگی در عین حال که میتواند از برجستگیهای فیلم باشد، از نقاط ضعف فیلم است.
وی در پایان گفت: A Real Pain به ما نشان میدهد که «درد واقعی» نه صرفاً رنجِ شخصی که ناتوانی در برقراری ارتباط معنادار با دیگری است. فیلم ما را دعوت میکند تا از ورای زخمها و فاصلهها، به گفتوگو، به همدلی و به درک متقابل بازگردیم. چراکه شاید راه رهایی نه در فراموشی که در بازشناسی و روایت دوبارهی درد باشد تا آن را از «درد» به «درک» بدل کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- «تابستانی که برف آمد» در سینما اندیشه بررسی میشود
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- «ناتوردشت» بررسی شد؛ پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است
- خطر «اکنونگرایی» در مواجهه با تاریخ؛ گذشته را با معیار امروز قضاوت نکنیم
- «فیگور» نقد و بررسی شد؛ پدر در «فیگور» درک پذیر نیست
- اکران و نقد «سوپرمن: داستان کریستوفر ریو» در فرهنگسرای اندیشه
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





