سینماسینما، کیوان کثیریان- معمولا کمتر به افتتاحیه جشنواره فجر رفتهام. این از معدود مراسم افتتاحیهای بود که شرکت کردم و تلاش کردم نکات جالبتوجهی از آن را اینجا بنویسم.
* مهمترین نکته مثبت افتتاحیه، شروع رأس ساعت بود که از این بابت باید این برنامه را نخستین مراسم در ایران دانست که توانسته بدون یک دقیقه تأخیر شروع شود.
* مراسم فرش قرمز، منظم و قابلقبول اجرا شد. برگزاری چنین آیینی برای یک جشن سینمایی لازم است و بر جذابیتهای جشن میافزاید. سلبریتیها بخش جداییناپذیر صنعت سینما هستند و اگر بخواهیم صنعت سینما داشته باشیم، باید با این مراسم هم کنار بیاییم. البته برای اینکه به صنعت سینما برسیم، فاکتورهای بسیاری برای انجامدادن هست که فرش قرمز یکی از کوچکترین آنهاست.
* رد پای دوستان تئاتری محمد حیدری در جایجای جشنواره به چشم میخورد. بههرحال این نکته بهخودیخود منفی نیست. مهم خروجی کار است.
* یکی از هوشمندانهترین نکات افتتاحیه، تقدیر از همسران چهار سینماگری بود که از آنها تجلیل شد. حضور آنها روی سن و اهدای لوح به آنان از بخشهای جذاب مراسم بود، بهویژه یادکردن دادگو از همسر فاطمه معتمدآریا در این روزهای سخت. نکتهسنجی بینظیر دادگو و اشاره به صبوری احمد حامد نشان از آن داشت که اهانت به معتمدآریا فکر همه همکاران و سینمادوستان را به خود مشغول کرده است. این جملات دادگو اشک خانم معتمدآریا را درآورد.
* مسعود رایگان درباره همسرش رویا تیموریان بسیار ستایشآمیز سخن گفت و دست او را بوسید. دادگو، کیانیان، فخیمزاده و معتمدآریا نیز از همسرانشان تشکر کردند. اما جا داشت فرصت حرفزدن به همسران این سینماگران هم داده میشد.
* معتمدآریا سه بار روی سن آمد و اساسا حمایت تمامقد همه هنرمندان از اوبسیار معنادار و خوشایند بود. امید که این مراسم دل خانم معتمدآریا را گرم کرده باشد.
* بهترین خبر شب افتتاحیه را رضا کیانیان داد. اینکه محمدمهدی دادگو میخواهد فیلم تهیه کند. تهیهکنندگان فهیم و حرفهای چون او در سینمای امروز ایران زیاد نیستند.
* دادن جایزه بهترین آنونس به خواب تلخ امیریوسفی، بجا و درست بود اما سخنان امیریوسفی که در حضور وزیر ارشاد ایراد شد، تندتر از حد لازم بود. این درست که حقوق فیلم او پایمال شده ولی تکرار مکرر تمام آن حرفهای پیشین به گمان من دارد تأثیر حرفها را از بین میبرد. بهکاربردن تعبیر پادگان نظامی برای سازمان سینمایی، از دایره انصاف بیرون بود. امیریوسفی خودش هم میداند کمترمدیری حاضر خواهد شد هزینه نمایش فیلم او را بدهد، هزینهای که حتی اگر داده شود، به نمایش فیلم منجر نخواهد شد.
* «من معضل امیریوسفی هستم»، جذابترین نکتهای بود که در حرفهای او وجود داشت. کنایهای جالب به حرف محمد حیدری که هم فهمیده شد و هم به نظرم کافی بود.
* پیشنهاد وزیر مبنی بر تشکیل کمیته پسابرجام در سینما، جالبتوجه بود و به نظرم باید بهسرعت موردتوجه سازمان سینمایی قرار گیرد و اجرائی شود. وقتش رسیده سینمای ایران از حالت جزیرهای ۳۷ سال اخیر خارج شود.
* حذف نام و تصویر مرحوم فروزان از کلیپ درگذشتگان سال گذشته، خطا بود و ناشی از احتیاط بیشازاندازه و غیرلازم. بههرحال یکی از سینماگران فوت کرده و ذکر فاتحه، کمترین کاری است که برای یک سینماگر درگذشته که دستش از دنیا کوتاه است، میشود کرد. همین کوتاهی باعث شد نام او توسط یکی از حضار فریاد زده شود و تشویق حاضران را درپی داشته باشد.
* متن لوح ویژه همسران سینماگران ظاهرا یک غلط تایپی داشت که معتمدآریا و مریلا زارعی را هنگام خواندن آن با مشکل مواجه کرد. ظاهرا باغ پردرخت سینما به باغ درخت سینما تبدیل شده بود! البته کسی این نکته را اصلاح نکرد. اما متونی که احتمالا ایوب آقاخانی نوشته بود و متن مجری و لوحها را شامل میشد، هوشمندانه و مثبت بود.
* دکتر ایوبی متن سخنرانیاش را چند لحظه قبل از رفتن روی سن در کانال تلگرامش منتشر کرد.
* تقدیر از همسر شهید طاهری نیز از بخشهای خوب افتتاحیه بود. طراحی صحنه نیز قابلتوجه بود. موسیقی به اندازه و مناسب و سخنان دبیر نیز به قاعده و متفاوت بود. جز مانیتورهای اطراف سن که بهکرات قطع و وصل میشد، مراسم منظم، متفاوت و قابلقبول برگزار شد. امید که اصل جشنواره نیز – چه در برگزاری و چه در کیفیت فیلمها- قابلقبول و جذاب باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش