سینماسینما، محمد تاجیک – فیلم مستند «خشتها و آیینهها» ساخته شادمهر راستین که به شهر تهران از نگاه سینماگران مطرح میپردازد حدود پنج سال قبل یعنی سال ۹۰در جشنواره فیلم شهر در خانه هنرمندان نمایش داده شد.
به گزارش سینماسینما، در این مستند سینماگران مطرحی چون ابراهیم حاتمیکیا، اصغر فرهادی، رخشان بنیاعتماد، نیکی کریمی و…توصیفهای جالبی درباره شهر تهران ارائه کردهاندکه بازخوانی آن خالی از لطف نیست.
تهران به روایت حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا دراین فیلم درباره تهران می گوید :هویتهای محله ای در تهران کم شده و یا ضعیف شده ویااز بین رفته است و ساختمانها و آپارتمانها هویت رااز بین برده است .
حاتمی کیا در بخش دیگری از حرفهای خود بااشاره به اینکه در فیلمهایش به طور ناخود آگاه کوچه پس کوچه های تنگ به جای اتوبان به ذهنش می رسیده است ادامه داد:وقتی برای اولین بار با فیلم وصل نیکان به شهر آمدم به همان کوچه پس کوچه ها رفتم .
حاتمی کیا با تمجید از نقش علی حاتمی در ترسیم شهری با هویت در آثارش گفت : هم اکنون فقدان علی حاتمی به خوبی حس می شود.
روایت حاتمی کیا از فیلم قیصر
حاتمی کیا درادامه این فیلم توصیف جالبی از فیلم قیصر می دهد ومی گوید :حمام عمومی فیلم قیصر خاطره ای ماندگار در همه ماست و از سن کودکی تا بلوغ و… همراه ماست . من هنوز عشقم این است که دلاک در کیسه ها فوت کرده وآن را باد کند وچه زیبا این کاررا انجام داده است.
اصغر فرهادی وعلاقه به آدمهای تهرانی قدیمی
اصغر فرهادی نیز دراین فیلم می گوید :حس عاطفی که از تهران دارم حس نوستالژیکی است و من تهران قدیم وآدم تهرانی های قدیم را دوست دارم
فرهادی در بخش دیگری از حرفهای خود می گوید : رفتن تو محیط ودیدن جغرافیا کمنر لذت بخش است .کار گردان فیلم درباره الی درادامه عنوان می کند :ماهم اکنون تصویری که از شهر در سینما داریم را خود سینما داده وواقعی نیست .
فرهادی به عنوان نمونه می گوید : ما تصویری که از پایین شهر در فیلمهایمان می بینیم اینجوری نیست .
روایت فرهادی از فیلم گزارش کیارستمی
کار گردان فیلم چهار شنبه سوری درادامه به فیلم گزارش کیارستمی اشاره کرده ومی گوید :گزارش کیارستمی سکانسهای خارجی زیادی دارد و شهررا می بینیم و فضای شهری و ساندویچی که خاص تهران است وریتم زندگی مردم را می بینیم .با دیدن فیلم گزارش متوجه می شویم که در جامعه به زودی انقلاب رخ می دهد چون هیچ کس از موقعیتی که در آن قرار دارد راضی نیست وهمه به هم معترضند .
تهران به روایت بنی اعتماد
دراین فیلم نیز رخشان بنی اعتماددر اظهار نظری می گوید :مدیریت شهری برآمده از سلیقه و تفکری هویت دار تیست و دغدغه ای ملی دراین زمینه نمی بینم .
بنی اعتماد در ادامه صحبتهای خود با اشاره به صدا عنصر مهمی درفیلمهایش بوده است گفت : صداهایی چون صدای دزد گیر یا صدای موبایل جزو صداهای عصر ماهستند و جزو شناسنامه یک شهر محسوب می شوند . این صداها مثلا در فیلم زرد قناری وجود نداشتند .
فیلمهایی که نیکی کریمی باور نمی کند
نیکی کریمی نیز درباره وضعیت شهر درفیلمهای سینمای ایران می گوید :الان چیزی که مااز شهر در فیلمها می بینیم با زمان کودکی ما و با قدیم فرق دارد .
این بازیگر مطرح سینما درادامه می گوید: شهری که ما در فیلمهایمان هم اکنون می بینیم نمی شناسیم وآن را باور نمی کنیم ولی در خیلی از فیلمهای قدیمی مثل ابراهیم گلستان آن را باور می کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- در سومین دوره فستیوال انجام میشود؛ نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره زنان شرقی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





