«شبکه کتاب» با رونمایی از لوگو، هویت بصری جدید و معرفی برنامههای تازه، فصل تازهای را در مسیر فعالیتهای خود آغاز کرد.
به گزارش سینماسینما، نشست رونمایی از نشان و هویت بصری جدید «شبکه کتاب» یکشنبه ۱۲ اسفند، در سرای کتاب با حضور ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مجید شمسالدین سرپرست شبکه کتاب، حامد زارع دبیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به همراه مهدی صالحپور مجری طرح و محیا ساعدی مدیر محتوای شبکه کتاب برگزار شد.
در ابتدای این نشست ابراهیم حیدری ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: ما ضمن سپاسگزاری از تیم قبلی «شبکه کتاب»، طبق راهنماییها و سیاستهای شبکه کتاب، برنامههای جدیدی را برای تلویزیون کتاب طراحی کردهایم. تلاش ما این است که تلویزیون کتاب بتواند از درگاه خانه کتاب ایران، جهان کتاب و ادبیات ایران را به شایستگی پوشش دهد.
در ادامه، حامد زارع اظهار کرد: ما در ایبنا همراهی موثر و معطوف به اثر با تلویزیون کتاب ایران خواهیم داشت. در خبرگزاری کتاب، متکفل امر مکتوب هستیم و آنها را آرشیو میکنیم. این منابع تبدیل به دفینهای شده که شبکه کتاب میتواند با بهرهبرداری از آنها، دفینهها را به گنجینه تبدیل کند.
سپس از نشان تازه شبکه کتاب رونمایی شد و تیزر برنامههای جدید این رسانه پخش شد.
در بخش دیگری از مراسم، مجید شمسالدین به معرفی همکاران مشغول به کار در تلویزیون کتاب پرداخت. طبق اعلام شمسالدین نشان جدید شبکه کتاب را علیرضا عسکریفر از گرافیستهای مطرح کشور طراحی کرده است و هم لوگو و هم رنگ و فونت شبکه کتاب دستخوش تغییرات اساسی شده است.
در ادامه محیا ساعدی مدیر محتوای این رسانه برنامههای تولیدی این شبکه را معرفی کرد. ساعدی گفت: «چای با نویسنده» برنامه گفتوگومحوری با نویسندگان درباره دنیای کتاب و ادبیات است. برنامه «از چشم سینما» با سینماگران درباره دنیای کتاب و ادبیات به بحث مینشیند. برنامه «خاطرات یک کتابفروش» مستند گزارشی ۲۵ دقیقهای درباره دنیای کتابفروشها است. «برای بچهها بخوانید» با روایت زهرا منصف، به خانوادهها درباره انتخاب کتاب برای کودکان مشاوره میدهد. برنامه «برداشت ۳۵» به موضوع اقتباس از کتابها در سینما میپردازد و «امجدیه» نیز رابطه میان دنیای کتاب و فوتبال را بررسی میکند. در برنامه «با من بخوان» داستانهای کوتاه، نامهها و سفرنامهها خوانش میشود.
او ادامه داد: برنامههای دیگری چون «سینما اقتباس»، «عاشقانههای فارسی»، «صد رمان برتر تاریخ» و «تماماً مخصوص» که مجلهای خبری در حوزه کتاب و کتابخوانی است، در کنداکتور قرار دارد. همچنین برنامههای «تولد نشر»، «سیاست در حاشیه»، «درخت زنده» که آموزش ادبیات فارسی به ایرانیان نوآموز را شامل میشود، «چغوک» که به ادبیات اقوام میپردازد، «روایت تهران»، «قصههای قرآن» و… برنامههای دیگری در دست تولید هستند که امیدواریم تأثیرگذار باشند.
مهدی صالحپور مجری طرح شبکه کتاب گفت: در دوره جدید، شبکه کتاب پلتفرم ویدیویی خواهد بود و از کمیت به کیفیت عبور کرده است. در تلاش هستیم تا خانواده بزرگ نشر را با شبکه کتاب آشتی دهیم.
شمسالدین درباره لوگوی «شبکه کتاب» گفت: ما ناگزیر به تغییر لوگو بودیم، چراکه مالکیت نشان و عنوان شبکه در اختیار صدا و سیما بود. همزمان با تغییر لوگو، محتوای ما نیز تغییر کرد. به لحاظ کمی، آرشیو زیادی داریم، اما آمار بازدید ویدئوهای تیم سابق واقعی نبود. در این دوره، مدیریت بودجه را نیز در نظر گرفتهایم و روزانه ۲ اپیزود برنامه تولیدی خواهیم داشت، در حالی که تعهد ما برای برنامههای تأمینی ماهانه ۱۰۰ ساعت خواهد بود.
در ادامه صالحپور درباره همکاری با ایبنا افزود: ما به دنبال ارتباط موثر با خبرگزاری کتاب ایران هستیم تا همافزایی میان دو بازوی خانه کتاب شکل بگیرد.
او در پاسخ به سوالی درباره تغیرات این رسانه هم گفت: استریم ۲۴ ساعته نیز به دلیل چالشهای تولید برنامه زنده، کیفیت را تحت تأثیر قرار میدهد. به نظر من، شبکه کتاب نیازی به برنامه زنده ندارد ولی رویدادهای معتبر حوزه کتاب را به صورت زنده پوشش میدهیم. ضمن اینکه تلاش میکنیم در تولید آثار، تنوع لوکیشن داشته باشیم.
محیا ساعدی تأکید کرد: تلاش ما این است که شبکه کتاب محفلی برای تمامی ناشران باشد و از همکاری مشترک با آنها استقبال میکنیم.
شمسالدین در پایان اظهار کرد: ما پذیرای ایدههای جدید هستیم و از هر گونه طرح و برنامه مرتبط با شبکه کتاب استقبال میکنیم. ضمن اینکه در دوره جدید هدفگذاری کردهایم که طی سه سال آینده، شبکه کتاب از نظر مالی خودگردان شود. به طور کلی تا پیش از این شبکه با هزینه بالا و تامین بودجه از خانه کتاب اداره میشد اما برنامهریزی برای کاهش هزینه و حرکت به سمت خودگردان شدن و بینیازی به بودجه خانه کتاب انجام شده و با یک شیب، در طول ۳۶ ماه این اتفاق خواهد افتاد.
لینک کوتاه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





